Jump to content

dubbel turbo 302


Recommended Posts

har en gammal 302 hemma från 75 som jag gått o funderat länge o väl på va ja skall göra med och har nu bestämt mig för en dubbelturbo konvertering... tänkte börja med det projektet om 1 år för då bör jag... med eran o andras hjälp besitta lite mer kunskaper om sånt... men ifall ni vet hur ja ska bygga så kan ni väl försöka hjälpa mig så ja kan få ihop detta projekt priser spelar ingen roll för har man inte pengar så får man spara!! tacksam för detaljerade svar!.. mvh fredrik

Link to comment
Share on other sites

Fredde,

Mitt tips till dig är att du börjar med att kolla igenom alla de forum som finns på nätet som berör detta. Det finns massor av information därute!

Kolla med forumen på Stangnet, Corral m.fl., kolla tekniska artiklar på mmff's hemsidor....

Det fanns för ett par år sedan ett företag som hette INCON som gjorde dubbelturbokit till FOX och andra plattformar, sök efter t.ex. detta.

Kolla på Ebay, även om man inte köper där så finns det säkert bilder och/eller annan information som kan vara till nytta för ditt projekt.

Berätta gärna hur det går för dig, kan vara kul och inspirerande för andra!

Lycka till!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det finns en mängd företag under LÄNKAR, på TEKNIK-sidan finns en del men största och gedignaste informationen får Du säkert från dom som redan har erfarenhet / gjort installationer med turbo eller kompressor.

Att fråga folk med kunskap är en bra genväg för att snabbt få upp kompetensen kring turbo / kompressor.

Ditt utgångsmaterial måste du bygga om totalt med bara nya och high tech delar för att klara en turbo / kompressormatning = minst 50.000:-

Till detta kommer sedan turbo / kompressor + ny tändning, koppling, vxlåda, kylning, avgas etc etc = minst 50.000:-

Sedan bör Du , med kraft i maskin, bygga om bromsar, chassi, väghållning, bakaxel, kardan etc etc = minst 50.000:-

Tro mig, been there - done that !

Är Du beredd att löpa hela denna lina ut så kan jag dock garantera en fantastiskt rolig bil och en körupplevelse utöver det vanliga.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog inte beredd att hålla med Göran.

Allt beror på vilken nivå man vill lägga det. Ska du ladda lite, och lära under tiden, så behövs det inget high tech. Gör man sina uppgraderingar i en genomtänkt ordning, och utan att tänja gränserna så kan du klara dig långt. Visst, är målet att köra en 7:a på strippen så kommer det att bli dyrt, men om du hämtar dina delar från skrotade Saabar och bygger dina grenrör själv, då är det alldeles säkert lugnt ett tag framöver.

Förresten, kom just på det här:

har du gott om tid så rekommenderar jag att du kollar igenom Mike Sitars hemsida http://www.toohighpsi.com/

En hel del roliga turbo och kompressorbyggen, oftast budgetrelaterade!

Lycka till!!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

ooo pust tänkte vara lite snäll mot er och snacka med ris-pojkarna om turbo och för att få lite info och tipps och så men maken till virrigare svar har jag aldrig fått så ifall ni kan så kan ni väl hjälpa mig.. tänkte skriva en checklista till er som ni kan få komentera lite..

ta bort avgasreningen i topparna

2 saab turbos (2.3)

bygga headers jag klarar att bygga dem med lite marginaler.. beror på hur noga det är med längd

en elektrisk bensinpump

sen förstod jag att jag måste modiefiera min orignal mek pump men hur??

tänkte att jag skulle lyfta motorn och bygga ett ställ så att man kan jobba med den lite lättare sen vet jag att det är en massa mer grejer men dem tror jag att jag fixar

som sagt ifall ni kommer på nåt kan ni väl ge mig lite experthjälp så kanske man kan börja leta delar!! mvh fredrik

Link to comment
Share on other sites

..e alltid bra! Jag tycker du gör mkt rätt som skall köra överladdat.. 8) Jag har oxå börjat med en 302 från -75. Ingen värstingmotor från början dock men om du sätter ribban lågt effektmässigt o mer satsar på en kul motor och inte skall köra järnet på strippen går det säkert.

Själv satsar jag på kompressor och har lagt mkt pengar på smidda lågkompkolvar, stakar o stålvev för att få lite mer hållbarhet. En s.k. stödgördel för ramlageröverfallen kan oxå va en bra ide då Ford smallblocks inte e fyrbultade. Dock sätter cylinderväggar o annat begränsningar ändå så risken finns att ett dyrare eftermarknadsblock kan bli aktuellt.. men som Göran påpekar så är det mer saker i kedjan som kan bli kritiska.

Nej, lågt laddtryck o mkt hjulspinn dvs. dåligt grepp kan nog få din maskin o drivlina att överleva första rödljuset! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

ok håller på och lyfter motorn och kika lite i topparna det ska ju vara avgasrenade på 75 men jag ser bara en liten knöl på vänstersidan på utblåsen..??? ifall någon har en bild på hur avgasreningen ser ut så kan ni väl posta den... ska jag ta bort den??? i övrigt sitter det inga gjutskägg nånstans... jjaja måste dra ut i verkstan igen.. ingen vila

Link to comment
Share on other sites

ok haha ärligt talat trodde jag att det skulle varit mer grejer att ta bort tills jag hitta en jättebra teknisk artickel.. så nu i veckan tänkte jag börja men att fräsha upp hålen och ta bort avgasreningen.. jag tror inte jag kommer förstora hålen nämnvärt för jag har förstått att detta inte är något för amatören så jag nöjer mig mest med dem skarpa kanterna och dylikt... jo jag har en fråga har fått för mig att man kan fila ner ventilerna på nått ställe är det någon som kan hjälpa mig och förklara hur man går tillväga? gärna en bild ifall ni har... jaja tebaks till garaget då och tack för dem snabba svaren ni är alltid att lita på!! vi ses till sommar!! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tjenare fredde_7996

Mycket Volvo baserat men här finns kilalr som verkar ha provat det mesta i turbo väg och vad som fungerar på Volvo motorer kanske du får lite råd och tips av dom till ditt bygge.

http://savarturbo.se/

Hr själv funderat på något liknade som du säger och då på en lågkompad orginal V8 och ladda lungt för att bara ha en udda motor med mycket vrid i. Får se om man kommer till skott någon gång med det.

Bor du i närheten av Stockholm kommer jag gärna och tittar på ditt bygge någon gång.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju några filurer i USA bla som säljer kit 5L fordmotorer bestående av toppar, 2x turboaggregat, insprutning (8 el 16 spridare), insug mm mm... totalt antal hästar...runt 1000+ i en liten 302a. Men å andra sidan...NEJ NEJ NEJ!!! iNTE TURBO...SKA VARA KOMPRESSOR I V8 JU!! ;):--

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju några filurer i USA bla som säljer kit 5L fordmotorer bestående av toppar, 2x turboaggregat, insprutning (8 el 16 spridare), insug mm mm... totalt antal hästar...runt 1000+ i en liten 302a. Men å andra sidan...NEJ NEJ NEJ!!! iNTE TURBO...SKA VARA KOMPRESSOR I V8 JU!! ;):--

Spanat på de där kitten, man var skapligt sugen asså!!! :--

Kompressor är omordernt och förlegat, kliv in i nutid / framtid och acceptera att turbo har bättre verkningsgrad. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det e billigare om man ska slå ihop en budgetmotor då man kan hitta turboaggregat på vilken skrot som helst men kompressor är och förblir tuffast.. mest attityd vinner alltid.. :twisted:

Sen så är det en jävla skillnad på skruvkompressor och hederlig Rootsblåsare som dom flesta sätter på jänkarna.. men jag e väl partisk då jag bygger skruvkompressorer hela dagarna.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det e billigare om man ska slå ihop en budgetmotor då man kan hitta turboaggregat på vilken skrot som helst men kompressor är och förblir tuffast.. mest attityd vinner alltid.. :twisted:

Sen så är det en jävla skillnad på skruvkompressor och hederlig Rootsblåsare som dom flesta sätter på jänkarna.. men jag e väl partisk då jag bygger skruvkompressorer hela dagarna.. :roll:

Turbo är inte mer budget än kompressor då själva förutsättningarna för motorn i stort är de samma. Budgetbyggen hör knappt hemma i dessa samanhang så valet av turbo är mycket viktigt för hur motorn uppför sig.

Jag brukar kikarunt här; http://www.turbomustangs.com/smf/ rekomenderas.. 8)

Visst är det skillnad på kompressor & kompressor, lika så på de olika turboaggregaten, avgashus, wastegate och typ av lager ger motorn hela karaktären. Turbo går också, enligt mig, att kombinera med skaplig bränsleekonomi. Är iofs "lite" partisk med, alltid mekat turboladdade motorer. Känslan när man känner turbon börja "komma igång" är nått man aldrig kan klara sig utan när man väl fått smak på det. :roll:

Vad man än väljer så är man ju trots allt inne på rätt väg, överladdning.

Link to comment
Share on other sites

Jag följer denna tråd med spänning, tycker det är kul att fler är intresserade av dubbelturbo på V8.

Så håll oss uppdaterade på hur det går med motorbygget

Hade förväntat mig en insättning från tomten med många siffror i summan, men den kom ju aldrig.. :--

Ska grunna lite på man ska gå till väga.

Link to comment
Share on other sites

Hade förväntat mig en insättning från tomten med många siffror i summan, men den kom ju aldrig.. :--

Ska grunna lite på man ska gå till väga.

Då var det nog samma tomte som var till oss båda :cry:

Man har det lite tungt nu med ett hus som behöver renovering och en mustang som behöver renovering, men drömmen är iallafall Dubbelturbo under huven när det är klart... Man har ju hela livet på sig ;)

Link to comment
Share on other sites

men... men... men... skruv är ju en svensk uppfinning :-- Men om jag nu måste acceptera (som ngn sa tidigare ;) , ingen nämd ingen glömd :-- ) framtiden så har jag ett förslag. Ställ förgasaren på hyllan och prova på insprut, EFI. Ska jag vara helt ärlig så har jag nyligen påbörjat just ett sådant projekt (just nu är jag i fas 1...läsa...läsa...läsa.. :-- ) och jag har hittat mkt intressanta grejor. Fast jag funderade på dubbelskruv typ paxton istället för turbo 8) ... men vem vet.. ;)

Eftersom jag "typ" sitter i samma båt som dig och också bygger ett budgetbygge (med stort B) ska jag ge ett par tips som jag läst här och där. Det du behöver (i princip) är ett insug (spridar-"hålen" kan du borra själv om du har möjlighet), spridare (billiga BOSCH), ECU, fulerails och givare (ta från GM). Givetvis har jag glömt ngt...men kommer inte på det nu.. :lol::oops:

När det gäller ECUn så har jag snackat lite med www.nira.se (svenskt fabrikat) om deras system skulle fungera på V8 och likn. Inga problem sa de. Annat fabrikat jag kollat på är ett D-I-Y kit. www.msefi.com (senaste POWER om chevan med dubbla skruvar !!) kittet kostar från 500:-

Hoppas att ovan var till ngn hjälp... dock är jag ingen kunnig kille för 5 öre, detta är bara vad jag läst ;) Lycka till!! Just det..insprut och turbo går hand i hand..bästa polare 8)

Leijon

Link to comment
Share on other sites

jovars efi är nog den bästa lösningen... men nu är det så att jag kommer få leva i exil för att polarna inte skall mobba ihjäl mig! 8) men ärligt så vill jag försöka bygga på en förgasare först och sen uppdatera.. motorn kommer inte hålla i evigheter det kan jag lova :-- men fick nämnligen tag i ett torker 2 insug och en holley 650 fyr port.. för 2600 insuget är helt oandvänt men förgasaren e körd en liten stund :D kan ju alltid sälja ifall det e för stort?? tror ni att det e för stort säj det så säljer jag grejerna!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Leijon CMC 855

Berätta gärna vidare om hur du löser ditt bygge med insprutning. För nog är det inga dåliga grejer men det blir ju oftast så dyrt :roll:

Har lite kompisar som hållt på med eftermaknadssprut på deras protjekt dock ej V8 men oj vad med problem innan det fungerat bra och dyra tester på rullande landsvägar m.m.

Mer om Turbo på V8

Till och med det engelska RR... Bent.. företaget hade ju en Turbo laddad vagn på 80 talet som man matta med förgasare då inbyggd i en låda så det vart tryck runt hela förgasaren. Där man matta genom en Solex 4 portare. Sen har det varit olika åsikter om varför man gjorde så vilken som är sannast vet jag ej.

Se länken här.

http://www.rrab.com/bmult.htm

Hur man bestyckar en Holley för Turbo byggen kan ni läsa mer om i den här boken som jag hitta på holleys sida. Ska köpa en själv :D

Part #: 36-136

Carburetor Manual By Dave Emanuel – A detailed comprehensive guide to proper selection and modification of Holley Carburetors for competition. Includes turbocharging modifications. Tips on rebuiding Holley 2 and 4 barrel models. Illustrated.

Hej fredde_7996

Gratuelerar dig till ditt fina fynd! Ett nytt insug och en nästan ny 650 holley för 2600kr och jag kommer ihåg när jag köpte en 750DP för 4 år sen för 2200kr begangnad och då tyckte man det var ett jätte bra pris. Känns som förgasarna gått ner rejält i pris.

Till er alla här

Lycka till med Dubbelturbo protjekten!

Mvh

MrV8

Ps Vilken turbo tror ni lämpar sig bäst? I första hand standard turbosar som man kan köpa biligt på skroten. (Jag som precis fått tag i högkomps toppar till min tilltänkta turbo V8 *hmmm* Hur mycket komp vågar man ha och ändå turbo ladda? Jag vet en som körde med 10.0:1 och 1,5 bar höll givetvis inte länge men gick bra så länge det höll.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...