Jump to content

Recommended Posts

• Svar 70
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Men var det inte den vinröda halvraceCamaron? Hur som helst så lät den fint din bil. Bytt utväxling och sånt med förståss?

Åkte ut mot en vit 70a hörde rykten om att den bromsar över 500hk .

Jag kör med 3,55 i bakaxeln , funkar faktist bra till både race och semester åka. Hade planer på att sätta i 3,73 , men då jag använder bilen som bruksbil på sommaren så får 3,55 duga.

var de den svart/vita Camaron då... lät som det var en förare med mycket rutin som spakade den...

Vad har du för tider och effektuppskattning på din bil? Alltid kul och veta...

Har du problem med fäste i starten med?

Vit och svart stämmer bra.

Har kört ganska mycket med g tech bästa 0-100 5.01 sek men brukar oftast ligga runt 5.5 sek. Är ju inte det optimalaste att köra med 18" spinner gärna 2an ut !

Körde lite blackrace förra året men pga blöt bana fick jag ingen rättvis tid. Körde som bäst 9.00 på 201 m och 140.3 kmh i slutfart.

Provade lite med slicks i höstas vilket slutade med bränd koppling ...

Har ganska nyligen bytt koppling och låda , väntar på slicks sen ska det g techas .

Härligt.. G-tech är kul.. men undrar lite om tillförlitligheten.. med tanke på min lustiga repa häromdagen så...

Vill minnas att det var en stor g-tech test i bilsport för några år sen . Tiderna stämde väll inte riktigt , men dom var ett hyfsat riktmärke.

Dom gamla enklare var väl sådär, dom nya ska ju vara bättre.

(kanske skulle lagt den här tråden i 79-93 chatten i stället :oops: )

• 1 month later...

Efter att ha kört ganska mycket i sommar kan jag nu konstatera att bilen går billigare nu än förra året.

Snittar 1.1 på landsväg, tog 1.08 mätt med GPS till PonyCar i Strängnäs. Förmodar att det nu flödar så mycket mer, ngt högre komp i motorn osv bidrar till detta...

Hur som helst går det mycket bra och händer betydligt mer numera...

Har ett litet problem med tomgångsmotorn som skriker på tomgång. Tog väck packningen då den inte riktigt matchade formen på spjällhuset och det blev mycket bättre. Käglan jobbar fram och tillbax på tomgång så borde inte vara nåt fel på den. För liten kanske?? Antar att en kombination av lite högre bränsletryck, normalt tomgånsvarv osv är en bidragade orsak att tomgånsmotorn inte hinner med riktigt. Blir betydligt lugnare på 40 psi men tråkigare att köra.

I övrigt - mot nya mål nästa år.

John, du kan prova att borra ett litet hål (3mm) i bladet i throttlebodyn för att underlätta tomgångsmotorns arbete.

Kompisen gjorde det på sitt bygge, och det gjorde susen. Han åker med gt40 alu toppar, B-303kam, trickflow insug, 30-injectorer och 90mm Granatelli MAF. Vi håller f.n. på med mappningen av den motorn genom TwECCer RT, och därigenom bl.a. lyckats få ner tomgång och injektorpulslängder på lågvarv vilket gjort den ändå trevligare i karaktären.

mvh

jocke

Mm... funderade på det med. Såg 5.0Resto hade nån distansbit mellan TBn och tomgångsmotorn med en ställskruv i. Är ju inte mer än 10min i den styrda fräsen så har man ju en sån. Eftersom det känns som om tomgångsmotorn flödar lite för dåligt så vore det nog idé. Tomgången har jag för övrigt inga problem med. Är den bara varm så ligger den där den låg innan. Men klart med lite högre bränsletryck blir den lite stirrigare.

Förresten - vad kul det är att komma åt den bakersta headersbulten på passagerarsidan (cylinder 4) när man kör med fullt egr och thermactorsystem :evil: Blåste nämligen den packningen häromdan.

Kul med lite egna sprut också, vore nog inte fel på en avgasreglerad bil som min....

Kanske var en sån där j***a 90mm Granatelli MAF som jag fick av Summit två gånger som inte passade... skulle vara till en fox men f*n heller. Om man inte ville klippa o klistra själv förståss.

Det låter som samma enhet från Granatelli ja!

:evil:

Tydligen har de dessutom skeppat ut en batch med enheter som inte fungerar som de ska, men vägrar lämna ut vilka serienummer de hade. Som grädde på moset så släpper de inte i heller ut sina tabeller, så programmering med Granatelli MAF suger! Alla de andra stora och små märkena har publicerat sina värden, de ligger tom inlagda i twEECerns programvara från början...

Thermactorsystemet kan du slänga rätt väck, det har ju ingen inverkan...mer än på knogarna...

Det är väl endast kattar som krävs på SBP?

Vet inte exakt vad jag måste ha o inte.. Har vad jag vet bara krav på tomgångsvärdena, Co max 0.5 och Hc 100 tror jag det var. Hur jag når dom värdena är ju upp till mig. Vet inte ens om det går som det är nu. Får kolla det i höst. Men kör ju med allt krafs och ett par universal 2.5" Catco kattar som ska funka. Får backa tändning till 10 igen så Hc går in sen sänka bränsletrycket lite. Åker på 44-46psi för tillfället vilket den verkar gilla. Mer och den blir lite fet på tomgång som du nämnde i annan tråd. Å 40psi så vill det nästan tveka lite vid fullstamp.

• 9 months later...
  • 7 months later...

Lite småpyssel för närvarande på '93an.

I November 07 damp det ner ett stort paket vilket det stod KenneBell på... efter det har det funnits lite att göra o mer blir det.

Insuget fick byta plats med ett GT40 (93 Cobra) för att få en smidig grund som sugmotor för att sedan kunna lägga på kompressorn. Satsen köptes som bolt-on kit men det har varit en del ändringar och mindre kollisioner på vägen men nu börjar det se okej ut. Vädret har dock inte tillåtit provkörning på väg än men det låter bra, ser bra ut på alla värden och kurvor än så länge och då är allt endast grundmappat.

Betyldligt bättre gång på maskinen med GT40 insuget och bättre gassvar än med dito TrickFlow. Gjorde väldig skillnad att göra lite ändringar i datorn än att lura datorn med högre bränsletryck eller olika rör i Maf-mätaren. Alternativet hade ju vart att få ett chip gjort någonstans men då jag vill ha en setup för N/A och en för Blow så känns det mer intressant med en styrbar lösning och framför allt en logger i realtid.

Kommer att bli ett litet expriment där tiden får utvisa vad som funkar och inte. Många på andra sidan åker ganska höga effekter med hjälp av turbo eller kompressor av nåt slag på halvslut 5.0 bottendelar... även '93 och upp med icke smidda kolvar. Så länge man håller koll på tändkurvor och inte snålar med bränslet så bör det hålla på en hyfsat frisk bottendel även här. Men inget håller ju för evigt - så är det ju bara.

Bara man har skoj under tiden...

sugen på att sälja TFS insuget till mig?

Ha ha... Har fått frågan tidigare men jag vet inte om jag vill sälja just nu....Men jag ska ha det i åtanke. Du har inga övre/undre bakre bärarmar från Steeda på hyllan?

Då blir det ju ändå en kam, ny drivning, rullyftare och stötar, rullvippor och allt... börjar lukta TFS EFI-kit.. ?

Men jag ska fundera... ska kolla med han som frågade först bara. Har en 3/8 spacer till det också...

• 6 months later...

Lite uppdatering med fokus på maskinrummet...

Hyfsat fungerande kompressorinstallation där "nästan nöjd" börjat infinna sig. Bilen rullar nu mer eller mindre som bruksbil för att bekräfta att allt fungerar med alla körlägen och situationer.

Har dock varit en hel del pill på vägen som vanligt.

Kompressorsatsen köptes som ett bolt-on kit för GT40 insug och visst det kanske det var. Tog dock i lite överallt så en del grejer har fått flyttas från sin tidigare plats....Motorn tex....

Allt byggde lite väl bra på höjden så när det var dags att stänga huven tog remskivan i... Huv är beställd i Januari 2008 av i södra Sverige tillgänglig importör av Mustangdelar men pga. diverse problem har den ej dykt upp än tyvärr och jag vill inte klandra denne heller... Alternativet att kapa i huven fanns inte i min tanke - motorn är ju lika hög för det. Blev till att sänka motorfästena istället ca 15mm med allt vad det innebar, flytta efter med fläktkåpa (kör orginalfläkt) och allt annat som följer med ner. Men väl på plats passar det bättre där nere än vad det gjorde med orginal motorfästen.

Hittade ingen lämplig plats att sätta MSD boxen så standardbatteriet lyftes ur och ersattes med ett mycket mindre och lättare race/rally-batteri och platsen för boxen blev helt plötsligt rätt bra...

Ständiga eller iaf väldigt ofta förekommande justeringar i datorns många parametrar hoppas jag ska leda fram till en motor som upplevs näst intill standard om man bortser från vad öronen säger - tills det är dags att trampa ner. Då jag inte har tillgång till några rullar eller nåt annat att bromsa på så är det mappning på väg som gäller, under olika förutsättningar och situationer - vem kör tex. 402m på rullar? Men det hade underlättat vid grundmappningen...

Som sagt - under utprovning, avser att snygga upp lite när allt stämmer. En catchtank ska dit just ifall att... mest för att enkelt samla alla vacuumförbrukare...