Jump to content

Mustang GT 1993


1096

Recommended Posts

Här kommer några bilder på min GT

Helt standard och oskruvad tills jag tog över den sommarn 2000.

Intagen som flyttgods 1996 av första ägaren.

Levererad 29/4 - 1993 av Burns Ford, Huntington NY.

Kostade $21 187.64 inkl tax, license/title.

Följande är gjort med bilen tom 2008 08 05:

Standard 5.0 High Output bottendel med TrickFlow EFI kit, dvs Twisted Wedge toppar, TrickFlow steg 1 kam, TrickFlow rullvippor 1.60.

Ford Racing GT40 - Cobra ´93 insug. Undre insug portmatchat mot toppar. Övre del orörd för sugmotorsetupen.

KenneBell Blowzilla/Flowzilla 2.1L skruvkompressor uppsatt för 10psi på standard 5.0 - laddar 7-8psi på min motor.

BBK - spjällhus 70mm, cold air kit. 255L/h bränslepump, regulator från 351W/5.8 motsvarar standard 5.0HO 39-40psi.

42lbs/h Ford Racing spridare och C&L 73mm Maf-sensor.

TwEECerRt enhet för att "öppna upp" datorn och få möjligheten att mappa om allt som behövs för tillfället.

Ford Racing koppling/nytt svänghjul - byttes när motorn var ur.

Streeda Tri-Ax spak och Steedas kopplingswirekit.

3.73 i utväxling, lamell/diskpacken bytt vid byte av utväxling.

BBK´s korta keramiskt belagda headers, 2.5" X-pipa, Simons dämpare 2 runda därefter 2 plattovala (allt för att döda resonansen) 2.5" bakåt.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Hej igen!

Till "-86GTStang"

Jo det är nog först nu som jag fått klart för mig att bilen är i rätt bra skick vad man hört å sett av andra som jagat runt foxar. Min önskelista är lång för bilen och det gjorde inte saken bättre när Du skickade mig en CD på din bil och hur den lät och gick... Stort Tack för detta!! :lol:

Till "Pernolf"

Visst är det en lite rolig modell? Men man får ju höra "jätteescort" av kollegorna på jobbet, men det går ju leva med. Det är ju det som är lite kul när man kan glida upp vid ett rödljus och ingen vet vad det är. Nu har vi dock bara två rödljus i lilla Vetlanda. Har inte du pratat om att ta hem ett TrickFlow-kit till din bil? Funderar på ett sånt till min bil, förutsatt att det går att besikta med senare, annars blir det en Vortech efter ett kolvbyte. Då är ju väldigt stor risk det hoppar i ett helt nytt roterande kit, stakar, strokervev osv. Hur som helst åker 302an ur framöver, kan ju inte ha en rostfärgad motor i bilen. Som jag fattat slutade man med lackade motorer 92 eller nåt sånt.

Ja ja.. Ha en God Jul på eder alla!

Link to comment
Share on other sites

-86GTStang har trick flow kittet i sin bil oh jag har funderat på att skaffa det.

Dock tror jag det blir ett annat upplägg, stroka är även något jag funderat på, men då börjar det kosta pengar (alltså riktigt mycket).

Måste ju ha pengar över till bromsarna :)

Funderar att skaffa toppar och insug nu, sen skaffar mig ett strokat block och börjar att bygga på det allt eftersom.

vill ju inte ha bilen ståendes heller, och trimma i etapper är ju alltid roligare.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst kostar det pengar, men det får man ju räkna med.

Bromsar ja... var väl bara ditsatt för syns skull på dessa modeller. Har Du "Pernolf" kläm på några bra kompletta kit till dessa? Ananrs är ju ett Cobra R kit från FordRacing inte helt fel, verkar ju vara väldigt komplett. Får man ju gå på 5bult iofs.

Link to comment
Share on other sites

Baer brakes har ett kitt, kostar även det runt 2000dollar (som Cobra R)

Det ska jag så småningom skaffa till min bil, köpte ju nya fälgar/däck i 4 bults.

Men så länge får man sätta dit bättre belägg samt stålomspunna slangar, blir bättre än orginal, som är kosmetika..

:)

Ps, vet du hur ovanlig en 93:a är?

Finns totalt 17st

92:orna, som jag har är också väldigt sällsynta.

10st finns det

87-93or finns det 335stycken utav. (Uppdaterat i Juli 2005)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Åter till bromsarna... Kör med GreenStuff belägg och nya skivor som jag köpte på 5.0Resto i våras och det blev lite bättre än de gamla originalarna.. Men det är ändå ingen höjdare, antingen kör jag alltid för fort och bromsar för sent eller är dom inte bättre.

Jo jag har insett att dom är ganska ovanliga. Och det är ju bara kul.

Min bil gick ju uppe i Stockholmstrakten tidigare och jag var nog dock lite skeptisk på om jag betalat för mycket men oj vad den gett mig mycket roligt dessa år, å vad många andra som blivit sura dessutom. :lol:

Går ju rätt bra dom gamla foxarna med relativt enkla medel, räcker ju långt med kuggbyte i axlen och väck med kattarna. En del säger att avgassystem inte gör ett skit på en orginalmaskin, men denna släpper tvåan ut utan kattar och inte med så nåt är det. Varvar upp på ett helt annart vis däremot känns det som om vridet kommer lite längre upp.

Så det finns så många i Sverige ändå? eller många och många..

Ja ja.. kul är det iallafall - med tanke på vad bilarna som hänger på kostar.

Gott nytt år på Eder alla!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering.

Idag kom Jetpack med tre lådor godis från Summit och knackade på dörrren.

Så nu har man säkrat fritiden några helger framöver.

Bara snön kunde gå väck också...

Link to comment
Share on other sites

Usch så mycket jobb...säg till när du tröttnar så kommer jag och befriar dig från eländet :D !

Allvarligt talat, du kommer säkert att få en trevlig sommar, se bara till att vänta med provkörningarna tills snön e borta, om du nu kan hålla dig... :P

Link to comment
Share on other sites

Ha ha... Jo visst är det arbete.. men det sysslar man ju med hela dagarna så det är lungt.. Tänkte passa på att fixa till lite i maskinrummet när jag ändå har ur halva motorn...

Hur kan man leverera en bil utan färg på blocket? Ser ju för :twisted: ut.

Nä blir ingen provkörning innan snön är borta...

Link to comment
Share on other sites

Tur man har öron som begränsar léendet..

Mest spänd på hur mycket pyssel det ska bli för att kunna kvala in på Bilprovningen sen.. Avgaskrav du vet... men det borde funka då jag behåller all avgasrening på plats... Ja inte katröret då... mer än vid just det tillfället.. Tycker bra toppar med thermactor och grejer inte bör påverka så mycket, får ju givetvis mixtra med lite tändning och bränsletryck..

Behöver en bra "shifter" med.. Typ Steeda Tri-ax eller nåt.. Du "Pernolf" kör väl med sån? Är ju jävligt lätt att skrapa trean :oops: .

Link to comment
Share on other sites

Behöver en bra "shifter" med.. Typ Steeda Tri-ax eller nåt.. Du "Pernolf" kör väl med sån? Är ju jävligt lätt att skrapa trean :oops: .

Jag kör med en Hurst, och har inte missat några växlingar på bra länge. Blev väl iaf 50-60 repor på bana i somras och inga missar där.

Hade väl egentligen tänkt en pro-50 innan jag köpte, men gick lite på Hursts rykte, och när jag väl stod i deras shop på banan i Las Vegas så kunde jag inte låta bli. So far so good. Detta var förresten innan Steeda hade släppt Tri-ax, och den har ju åxå fått bra betyg. Det bästa är nog att prova bilar med de olika för att känna skillnad...

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Jo klart jag kör med Steedas Tri-Ax shifter, den är hur underbar som helst!

:)

Jag hade tänkt, för egen del, vänta tills vintern som kommer med att trimma min bil.

Men så, rent ut sagt, som jag led igår kväll av den svenska avundjsukan efter sett bilderna på dina nyanlända saker, så verkar det inte bättre än att jag får beta av lite på den lååååååånga önskelistan...

:)

seriöst, ett mycket bra val av prylar, och hoppas du ger oss uppdateringar löpande!

Robert

Link to comment
Share on other sites

Först till "-86GTStang"...

Återigen stort tack Trygve för Du skickade mig CDn med lite film på din bil och några repor... Där fick jag lite inblick i vad Trickflowgrejerna gör i verkligheten...

Självklart kommer det uppdateringar och vad gäller mitt köp av grejer så är det ett resultat av iallafall två års läsande/skrivande här på detta fina Forum. Så får passa på att tacka er femnollentusiaster som bidragit med råd och erfarenheter..

Har du "Pernolf" nån Tri-Ax på hyllan? Annars får det väl bli lite mer prylar från andra sidan...

Vadå vintern som kommer... tycker det känns som om den är här för att stanna... Å varför vänta med att trimma.. Det har jag sagt sen jag köpte bilen och ångrat mig varje höst...

Link to comment
Share on other sites

Okej, låter ju trevligt.. Undrar hur det känns med en 408a i nosen :twisted:

Och Du vill ha ungefär 14:-/$ som de andra eller? Var väl iofs extrapris på Steeda Tri-Ax enligt deras hemsida nu?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Update 060228

Den gångna helgen resulterade i div "sprayburksrenovering" av lite kringutrustning... Väntar på mer grejer så det ger lite tid över samtidigt som snön nog ligger nån månad tilll minst.

Vad det gör med lite färg när man väl fått väck all oxid på alubitarna...

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut John :D Kan tenke meg at du ser frem til varme sommerdager... Godt å være igang. Ta deg god tid, og gjør en kvalitetsjobb, da slipper du vakumlekasjer, og andre hastverksfeil.

Lykke til videre ! Hold oss informert...

Mvh Trygve GT A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...