Jump to content

En olycka som luktar mygel


Per Berglund

Recommended Posts

Idag var jag med om en liten olycka jag bara måste berätta om.

Det var en smäll som var helt mitt eget fel! :oops:

Jag kom åkande i min V70 och närmade mig en lång bilkö som väntade på att tåget skulle passera.

Jag saktade ner men av någon orsak trodde jag bilkön rullade och försent upptäckte jag att det stog helt still.

Tvärnitade men friktionsdäcken gled snällt på den packade snön.

Det slutade med att jag i "gåfart" knuffa till bilen framför.

Det gick så sakta att inga skador uppstod förutom att min nummerplåt böjdes ca 1cm

Iallafall så hoppa gubben framför ut snabbt som ögat och stegade snabbt fram till mig med en upphetsad uppsyn.

Jag klev ut och sa skenerat det vanliga "Förlåt hur gick det?"

Gubben svara kort och hårt "Jodå men nu fan ringer jag 112 snabbt som ögat"

Förvånat sa jag "visst gör det om du vill men vi kör åt sidan först så fixar vi allt"

Väll vid vägkanten såg jag sedan att han villt pratade i telefonen med 112 om "bilolycka", "Whiplasch" etc,etc och sprang över vägen och leta vägnamn.

Efter 5min telesamtal kom han och åter sa igen att han hade problem med ryggen sedan tidigare.

Eeehhh visst tänkte jag men den stöten var inte värre än när man tappar kopplingen på 1áns växel.

5min senare kom 2st brandbilar, 1st Brandchefbil (tror jag), 1st stor ambulansbuss och naturligtvis en polisbil.

Polisen hoppade snabbt ut och slängde ut röda facklor på vägen och brandbilarna spärrade i princip av hela trafikleden.

Då såg jag att gubben satt åter i bilen med huvudet över ratten och grimaserade!

Va fan nu då! stog jag bara där och gapade medans saftblandarna lyste upp hela stan. :shock:

Ambulansmän kom springade med bår och började pyssla med gubben.

Farbror Polis stegade bestämt fram till mig och jag fick börja förklara vad som skett och blåsa alkotest och sånt.

10st brandmän sprang runt och leta något att rädda men jag kunde ju bara peka på min böjda nummerplåt som enda skada.

Efter ytteliggare 10min när gubben legat på bår i ambulansen och resten av räddningspersonalen förstått att det faktiskt inte hade hänt något så kom läkaren ut från ambulansen och sa "eeehhh ja jag kan inte hitta några skador och jag får inget riktigt bra svar på var han har ont heller"

Stämmningen bland oss alla var tydlig nu när de sett vad som hänt.

Alla titta på gubben och suckade.

Hur som helst Polisen antecknade bara namn och mitt telefonnummer och sa att det var bara att åka så fixa dom resten

Sen får vi se om det blir någon anmälan och skadeståndskrav.

Så nu är jag nyfiken över vad som kommer hända.

Visst jag förstår mycket väll att om man har ryggont så kan minsta stöt vara jobbig men man behöver väll inte väcka hela totalförsvaret!

Så något lurt känns det som. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Håller med!!!

Känns mer än lurt! Antingen är han ute efter förtidspension och kom på det här är ett bra tillfälle att hitta på något, eller så är det en allmän lustig kurre du råkat ut för och då kan vad som helst hända!

Efter flera såna här lustiga episoder man hört börjar jag tro att man aldrig ska flytta bilen förens polisen har varit på platsen och tittat, just för att inte råka ut för obehagliga sitvationer i efterhand.

Jag skulle själv inte flytta bilen om så hela stockholms trafiken fick stanna efter vad man hört av en del som blivit på körda av folk utan körkort som sen fått till det så dom klarat sig fria och den stakarn som vart på körd näst intill åkt ditt för vårdslöskörning.

Och nu vet jag det efter din berättelse att det gäller tydligen även om man skulle råka köra på en bil.

Bara att hoppas det var vetiga Poliser som kom så dom förstår att det kan inte hänt så mycket som den gubben försöker säga att det hänt.

Lycka till, avundas inte din sitvation!!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ungefär samma grej förra året..Alltås körde på en bil. Fast då åkte personen i bilen jag körde på bara iväg, utan att en gå ut och se om det blev några skador...nästan lika mysko det..Jag försökte till och med köra efter men hittade inte bilen...Hoppas det löser sig för dig!

Link to comment
Share on other sites

http://www.raddningstjansten-eskilstuna ... 02005.html kan man läsa följande:

"(871) 27/12 kl 15.55 Fordon: 101,118

Räddningsledare: NP. Nils Pettersson

Larm Eskilstuna

LARM: Trafikolycka.

ADRESS: Korsningen Bryggartorpsgatan - Stenkvistavägen.

ORSAK: En personbil som glidit in i baken på en stillastående framförvarande personbil.

Ingen synbar skada på bilarna så vi lämnar utan åtgärd."

Link to comment
Share on other sites

Är så trött på whiplash... :cry:

Stöter på dessa problem en hel del i jobbet (whiplash alltså...) och är innerligt trött på fenomenet. Fel ställe att älta den problematiken kanske men visst är det ett eldorado för dem som vill och orkar spela ett "villhaförsäkringsersättningsspel" hela vägen. Synd bara att de som verkligen drabbas av whiplash blir misskrediterade av alla som snikar och luras.

Blev själv påkörd i en rondell för ngt år sedan. Frugan hade precis börjat rulla framåt när det small till och gamla bettan (245:an) hoppade ett par meter framåt. Killen som körde in i oss hade inte ens rört bromspedalen och drog rätt in i dragkroken i 60-70 knyck. Knappar lossnade från instrumentpanelen av smällen så det var inte direkt någon smekning bettan fick. Han som körde in i oss satt i en BMW 320 som inte gick att köra därifrån, såg ut som han satt bilen i ett träd. Obegripligt hur det kunde bli så stora skader på BMW:n eftersom vår bil endast fick ett bakljus pajat (förutom dragkroken), ngr bulor i bakluckan och delvis skadad stötfångare. Killen var helt chockad av skillnaden mellan skadorna. Han hade förövrigt tidsbegränsat uppehållstillstånd (kunde endast knagglig engelska), körde oförsäkrad obesiktigad och lånad bil. Struligt blev det och det tog nästan två timmar för polisen att dyka upp. Hur som helst kan jag kanske lugna Per B genom att berätta vad påföljden blev för han som körde på oss..., ingenting, inget brott kunde beivras. Vad gäller skador så klarde vi oss alla bra, jag domnade bort i ansiktet och ut i armarna under ett par timmar men det försvann utan bestående problem.

Hoppas du Per B kunde rätta till skylten utan allt för stora problem, annars får du väl processa mot gubben och hävda att det var han som plötsligt backade och du på grund av din "omvända" whiplash var så chockad och omtöcknad att du felaktigt trodde att felet var ditt :lol:

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Den här fruktansvärda bilden får ju var och en att inse med fasa hur hans kropp måste fullkomligt slungats bakåt.

Jag får kalla kårar i hela kroppen!

:lol:

Med största sannolighet så försvinner nog det här ärendet i Polisens växande högar.

Skönt ibland att bo i Sverige! :D

I USA hade jag säkerligen blivit ruinerad vid det här laget.

Gott Nytt År alla.

Nu åker Julklapps Wiskyn fram! 8)

Link to comment
Share on other sites

Men Per..börja pimpla whiskey vid 7 på morgonen ;)

Jag tänkte på samma sak....Fast å andra sidan, det är ju sista dagen på året och då kanske man kan unna sig själv en stänkare även i arla morgonstund ;)

Vilka fruktansvärda skador det blev på fronten :shock:

I ett sådant här fall hoppas man att polisen går på sunt förnuft och låter det byråkratiska maskineriet vila....

Gott nytt!

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

:oops: Njaaa det ser ju inte så bra ut med en flaska 12årig "Laphroaig" på på jobbet.

Men ikväll smyger det nog ner en eller ett par stänkare. 8)

Jag måste ju döva ångestkänslorna efter allt tumult runt detta.

Ingen som vet någon bra psykolog som kan stötta och hjälpa mig tillbaka till arbetslivet? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, skönt att veta var skattepengarna går!!!

Två kommentarer;

- ta alltid några regnummer som vittnen det första du gör vid en olycka. Vare sig de är framför, vid sidan eller bakom. Oavsett om de sett något, väger vittnesupptagandet tungt. Och kanske en nödvändig hjälp.

- Då man misstänker en Whiplasch, är det mycket viktigt att man inte rör sig, utan sitter kvar i bilen till räddningspersonal kommer och fixerar nacken. Skadan kan uppstå eller förvärras om man rör sig ( som ditt "offer"). Bara den biten skulle annars rädda dig. ( Speciellt som du sagt åt honom att sitta still, eller hur? :))

Link to comment
Share on other sites

Ja, skönt att veta var skattepengarna går!!!

Två kommentarer;

- ta alltid några regnummer som vittnen det första du gör vid en olycka. Vare sig de är framför, vid sidan eller bakom. Oavsett om de sett något, väger vittnesupptagandet tungt. Och kanske en nödvändig hjälp.

- Då man misstänker en Whiplasch, är det mycket viktigt att man inte rör sig, utan sitter kvar i bilen till räddningspersonal kommer och fixerar nacken. Skadan kan uppstå eller förvärras om man rör sig ( som ditt "offer"). Bara den biten skulle annars rädda dig. ( Speciellt som du sagt åt honom att sitta still, eller hur? :))

Givetvis glömde jag göra allt det du säger.

Jag var ju så chockad! :--

Polisen var ju snabbt framme som tur var.

En sak till!

Man glömmer bort att nu har många och även jag kamera i mobiltelefonen. Mycket smidigt.

Filma och fota så mycket det går.

Men jag glömde självklart bort det som sagt! :oops:

Föresten jag har en nyhet till historian!

V70'n var med i ny olycka igår kväll.

Den här gången hög fart men jag var inte med i bilen och det blev inga personskador som tur var den här gången heller.

Får se i morgon hur den ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...