Jump to content

Behöver lite hjälp....


veboa

Recommended Posts

Hej på er Ford freeeeks!

Snart e de barmark o då kan vi ut o gasa av oss garagedammet..... förhoppningsvis i allafall... bakaxeln sa nämligen upp sig i höstas o jag har inte fått tag på nån ny än.

Ingen brådska än men man vet ju hur det är, man bara skjuter up det hela tiden. Tänkte bara höra om det är någon här som vet var man kan få tag på en en bra....

Tony

Link to comment
Share on other sites

Nä 4 st 1/2" muttrar sen sitter det en 9" där istället!

Inte så enkelt så gör det först själv Speed Pro innan du ger råd! ;)

U-bultarna har olika C-C avstånd speciellt mellan äldre 8'' och 9'' så det går inte alls bara skruva på.

Om man inte hittar beg 9'' med Mustang 65-66 mått vilket nästan måste vara som att vinna på lotto?!?!?

Röret på tidiga 8'' banjo är "tappered" (konad) medans 9'' är helt rak.

Det finns även senare 8'' banjo som är rak men rördimensionen skilljer oftast iallfall.

Vill du ha 9'' så är det enklast och bäst köpa en helt ny axel med rätt bredd.

Bromsarna är dessutom olika.

Klumparna är olika långa

Men egentligen finns ingen anledning att byta till 9'' om du inte har tänkt dig mer än ca 350hk

8'' är en mycket bra axel och framförallt effektivare.

Idag lönar det sig att köpa ny 8'' klump från Currie Enterprise om du exempelvisst vill ha spärrande diff och ännu mer styrka?

Orginal är inte spärr som du kanske märkt.

Sköter man en 8'' rätt och justerar in den så är dom i det närmaste skottsäkra bakom en smallblock med mild trimmning

"Stigs axle & parts" är ett bra tipps!

Link to comment
Share on other sites

Det är precis så enkelt som jag gör gällande!!

Man lyfter bara luren till rätt firma så ordnar de allt.

Tyvärrr kan/får jag ej nämna vart på detta forum då det av vissa kan uppfattas som reklam.

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Det är precis så enkelt som jag gör gällande!!

Man lyfter bara luren till rätt firma så ordnar de allt.

Tyvärrr kan/får jag ej nämna vart på detta forum då det av vissa kan uppfattas som reklam.

mvh R

Ge dig! Jag tror du borde byta taktik om du ska ha en chans att uppfattas som en seriös handlare av medlemmarna på det här forumet...

Link to comment
Share on other sites

Det är precis så enkelt som jag gör gällande!!

Man lyfter bara luren till rätt firma så ordnar de allt.

Tyvärrr kan/får jag ej nämna vart på detta forum då det av vissa kan uppfattas som reklam.

mvh R

Ge dig! Jag tror du borde byta taktik om du ska ha en chans att uppfattas som en seriös handlare av medlemmarna på det här forumet...[/quote:973edyvv]

Han kommer aldrig att uppfattas som seriös, vilket taktik han än använder, oavsett vilket alias han använder...

Link to comment
Share on other sites

JUpp tidigare 2QIK4U blev speed pro,

2QIK4U blev väl portad från forumet tidigare om jag inte tar fel.

Undrar vad orsaken till det va !!!!!!!! :roll:

och sen till ämnet har man inte broms rör, handbromsvirar också vidare som går till bakaxeln. så det med 4 muttrar verkar konstigt men så e det kanske att man kör utan bromsar i stockholm .

begagnad 8" bakaxel har jag sett till salu på blocket.

http://www.blocket.se/vi/6979901.htm?ca=23_9_s

finns även någon på nitroz även till andra fordar men det är ju bara klumpen du behöver så det blir billigare.

http://www.nitroz.se/motor/

finns en på usa bil som tidigare du behöver bara 8" klumpen

http://www.usabil.nu/databas/Delarsalje ... p?ID=16592

nu ska du väl kunna lösa ditt problem lycka till:- :--

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som är bra på det här med utväxlingar... kan jag byta själv jag som aldrig rört nåt sånt tidigare, vill lära mig men... av vem? Det ska väl schimsas o hållas på!!!

Tony

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...