Jump to content

5,0 hur få reda på innehåll i motor?


Husse

Recommended Posts

Har en 5,0 -89 från en Econoline och undrar lite över vad för kolvar och kam det sitter i den.

Går det med hjälp av motor nummer att få reda på om det är smidda kolvar och rullkam i den. (Vore ju bra att veta innan man river.)

Har nämligen hört, att det i vissa 5,0 skall vara så, men vet inte om det bara är på vissa årsmodeller och bara gäller 5,0 från Mussen.

Tänkte "preppa" den till 300-350hk och då kan det ju vara bra att veta vad som redan sitter i den.

Kanske ni har något litet tips på lämpligt kit (kam, insug, förgasare).

Är medveten om, att jag kanske måste byta ut några av de delar jag redan skaffat.

(Toppar har jag från en (tror -73) 302", Hollye spread bore 650dp, Edelbrock V J med adapter för spread bore och även headers med 1 5/8 eller om det var 1 7/8 primär rör och 3" collektor).

Tack på förhand/

Husse

Link to comment
Share on other sites

Bara att ta isär!!

Tips på vad Du ska ha i den beror mkt på vad det ska användas till och i vilken bil det ska hamna???

ett sätt atrt göra det enkelt för sig till en lagomtrimmad Mustang är Edelbrock RPMkit som Du finner hos din favoritaffär...De BÖR i vart fall ha delarna på hyllan om de är välsorterade.

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med, Edelbrock RPMkit, är det kam och insug eller är det även toppar och "fugge" ?

Om det bara är kam och insug, räcker då mina övriga delar?

Bilen är en hmmm ((Opel Commodore -70 Coupé)jag vet att det är ett Mustang forum, men det är ju ni som kan Ford åttor bäst) som väger ca 1200kg + förare och skall användas till "rattlås racing" samt lite cruising på stan.

Vill gärna ha ett bra vrid redan från botten och max rpm på 5500-6500.

Vet dessutom inte om någon "favorit" affär, men du kanske har något bra tips på affär i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte få 100% vrid i botten OCH max på 5000 rpm

men ett rpm kit är en bra kompromis för en hobbybil.

Ser Du till att skaffa en vettig turbin alt/och en roligare bakaxelutväxling funkar det bra.

Tyvärr får jag ej rekomendera en favoritaffär här inne då det kan uppfattas som reklam men i dina trakter (18 mil bort) har Du ju norrlands Custom som har det mesta till bra priser.

Dock har de mer bruksdelar än leksaker i sortimentet.

rena leksaksaffärer finns det några ute i landet och där är det smart att köpa en motortidning och kolla annonser så ser Du vilka som har ALLT och kan de saker de säljer

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Letar just nu även efter en annan axel, hade tänkt mig en utvxl. på

3,7:1-4,11:1 och tänker åka med 265/55x15 eller 245/60x15, lite beroende på vad jag får tag i.

Bilen väger nu, helt utan någon form av lättning 1280 kg, men kommer att riva ut allt som väger och inte behövs för besiktning, så jag räknar med att komma ner till ca. 1200kg.

Vad tror ni om den axel och däck kombinationen i förhållande till ovan nämnda trim och vikt, är det en lagom utväxling eller skall jag leta efter någon annan utväxling, kommer att åka med standard turbin t.s.v?

Jag är tacksam för att ni orkar ta er tid för mina funderingar/problem.

Link to comment
Share on other sites

Hade du tänkt åka med lådan/turbinen från Econolinen eller har du något annat?

Tyvärr har jag bara den lådan att åka med då plånboken inte tillåter någon vxl.låda i år.

Är även medveten att den knappast kommer att hålla, men jag har inte så mycket att välja på för tillfället, måste få bilen genom bes. i år och då får den duga så länge.

Bara SFRO bes. och reg. bes. går lös på 4500:-, så jag tänker se till att det blir avklarat i år sedan blir det nog en preparerad C4 och då kommer jag även att åka med lite högre stall speed.

Är ju så mycket man vill ha: ny bakaxel, värre maskin (även då ett 150hk NO2 kit), bättre vxl.låda, full bur, gat slicks, bättre lack och så hade jag tänkt prova att ta licens.

Men som tur är så är det gratis att "snöa" på delar som så småningom skall köpas.

Kommer i alla fall lämna bort mina "riktiga" 302" toppar för renovering och montera dessa med det insug och Hollye som jag har, så får jag se vad som händer sedan, måste ju ha bilen körbar för besiktningens skull.

Link to comment
Share on other sites

Hade du tänkt åka med lådan/turbinen från Econolinen eller har du något annat?

Tyvärr har jag bara den lådan att åka med då plånboken inte tillåter någon vxl.låda i år.

Är även medveten att den knappast kommer att hålla, men jag har inte så mycket att välja på för tillfället, måste få bilen genom bes. i år och då får den duga så länge.

Bara SFRO bes. och reg. bes. går lös på 4500:-, så jag tänker se till att det blir avklarat i år sedan blir det nog en preparerad C4 och då kommer jag även att åka med lite högre stall speed.

Är ju så mycket man vill ha: ny bakaxel, värre maskin (även då ett 150hk NO2 kit), bättre vxl.låda, full bur, gat slicks, bättre lack och så hade jag tänkt prova att ta licens.

Men som tur är så är det gratis att "snöa" på delar som så småningom skall köpas.

Kommer i alla fall lämna bort mina "riktiga" 302" toppar för renovering och montera dessa med det insug och Hollye som jag har, så får jag se vad som händer sedan, måste ju ha bilen körbar för besiktningens skull.

Link to comment
Share on other sites

Hade du tänkt åka med lådan/turbinen från Econolinen eller har du något annat?

Tyvärr har jag bara den lådan att åka med då plånboken inte tillåter någon vxl.låda i år.

Är även medveten att den knappast kommer att hålla, men jag har inte så mycket att välja på för tillfället, måste få bilen genom bes. i år och då får den duga så länge.

Bara SFRO bes. och reg. bes. går lös på 4500:-, så jag tänker se till att det blir avklarat i år sedan blir det nog en preparerad C4 och då kommer jag även att åka med lite högre stall speed.

Är ju så mycket man vill ha: ny bakaxel, värre maskin (även då ett 150hk NO2 kit), bättre vxl.låda, full bur, gat slicks, bättre lack och så hade jag tänkt prova att ta licens.

Men som tur är så är det gratis att "snöa" på delar som så småningom skall köpas.

Kommer i alla fall lämna bort mina "riktiga" 302" toppar för renovering och montera dessa med det insug och Hollye som jag har, så får jag se vad som händer sedan, måste ju ha bilen körbar för besiktningens skull.

Link to comment
Share on other sites

Du har svaret.

Försök uppför Dig i fortsättningen!

Uppenbarligen fattade du inte. Så länge du bara försöker marknadsföra din "speed shop" utan hänsyn till vilken information (ofta felaktig) som du lämnar ut för att få uppmärksamhet så kommer jag att påminna dig... Har du inget att tillföra så lägg ner, det räcker inte att byta användarnamn precis som du gör på andra forum när folk börjar lacka ur på dig.

Link to comment
Share on other sites

Husse, och andra: Ber om ursäkt för mina inlägg off topic. Jag tycker bara att det är såå tråkigt att det sitter en person på detta forumet som "hjälper till" mha felaktig information bara för att få sälja...

Funderade lite på det där med din låda. Är det inte en AOD E eller E4OD som sitter på donatorbilen? Går denna att köras utan EEC:n?

Econoline drar ju från tomgång till kanske 4000 varv, allt över det låter bara ansträngt, iaf på de som jag kört, så det blir kanske lite svårt att matcha en lite rappare motor med en trucklåda/turbin om du får lådan att fungera utan EEC:n.

När det gäller att få lite fart i motorn så finns det ju massor av vägar att gå. Du har ju redan insug och förgasare, men du kanske skulle kolla på vad ett par alutoppar kostar i förhållande till vad det kostar att renovera de du har. Sen så behöver du ju en kam som ger den karakteristik som du är ute efter. Inte helt lätt att få ihopa allt då varje liten pusselbit drar sitt strå till stacken. Det lättaste hade väl varit att skaffa hem en beprövad kombo, men något säger mig att du gärna pillrar en del själv :)

Förresten, du kanske kan försöka få tag på en 8.8" bakaxel som sitter på de nyare Mustangerna. Det finns massor av delar till vettiga priser, och de tål massor av stryk om man bara bygger dem med rätt innehåll. Kanske billigare och ett alternativ till en 9"...

Lycka till, sorry att jag inte kommer med några konkreta lösningar på dina frågor.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

felaktig?

tror knappast det (vet ej vad Du syftar på- och bryr mig ej heller)

Dessutom är "reklam" det sista jag gör(om det nu var mig Du menade) tvärtom håller jag inne med info typ man man ska handla vissa saker etc.

Tycker bara Du har en sorgligt snäsig attityd gt

Link to comment
Share on other sites

Letar just nu även efter en annan axel, hade tänkt mig en utvxl. på

3,7:1-4,11:1 och tänker åka med 265/55x15 eller 245/60x15, lite beroende på vad jag får tag i.

Jag är tacksam för att ni orkar ta er tid för mina funderingar/problem.

Hej Husse

Har följt ditt protjekt med spänning och väntar på att höra hur det blir när det är klart. (gillar själv med den Commondore modelen du har en kompis hade en sån en gång den hade vi mycke kul i)

Har du åkt med 4,11 och 3 växlat tidigare?

Såg att du funderar på 4,11 i bakaxeln och att du fundera på Crusing oxå.

Då anntar jag att du precis som mig tänkt tillryggaläga rätt många mil med bilen ibland? och då är det ju så surrigt med 4,11 och 3 växlar så man blir nojig efter ett tag om man inte älskar att höra motorn varva rejält hela tiden. Eller har tålamod = inte köra så fort landsväg :roll:

Så innan du preppar en låda för massa pengar överväg om den lådan inte ska ha en overdrive i så fall.

Såg att du fundera på att preppa en C4. Nu är jag inte så jätte insatt i fords automater men C4:orna har väll inte överväxel på någon modell eller?

Ja du gör som du vill men jag ville bara tipsa dig så du inte blir besviken, sedan. Själv skulle jag inte orka med 4,11 och 3 växlat i längden, men så har jag ju en ovana att åka långt rätt ofta :--

Lycka till med fortsättningen!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Har en AOD med overdrive i bilen nu, men tror inte, efter att ha hört/läst att den kommer att hålla för det effekt uttag jag har tänkt mig och då den är väldigt dyr att förstärka, så lutar det åt en C4, då dessa klarar ganska mycket effekt för betydligt mindre pengar.

Då bilens primära syfte är Rattlås racing, så får jag ge avkall på comforten.

Roligt att du följer projektet, är liksom lite på upploppet nu, skall bara svetsa om vänster headers lite och ändra lite på oljetråget, så är motor transplanteringen klar, sedan har jag ju givetvis en massa slip och lackjobb att göra, samt bränsle och el dragning, men det är ju rena mekjobb och sådant är ju bara roligt.

Link to comment
Share on other sites

Har en AOD med overdrive i bilen nu, men tror inte, efter att ha hört/läst att den kommer att hålla för det effekt uttag jag har tänkt mig och då den är väldigt dyr att förstärka, så lutar det åt en C4, då dessa klarar ganska mycket effekt för betydligt mindre pengar.

Då bilens primära syfte är Rattlås racing, så får jag ge avkall på comforten.

Roligt att du följer projektet, är liksom lite på upploppet nu, skall bara svetsa om vänster headers lite och ändra lite på oljetråget, så är motor transplanteringen klar, sedan har jag ju givetvis en massa slip och lackjobb att göra, samt bränsle och el dragning, men det är ju rena mekjobb och sådant är ju bara roligt.

Ja det är trist att det är så svårt att få tag i bra 4 växlade lådor till rimliga pengar.

Blir ju lätt som du skriver man sitter med en 3 växlad och pinas på landsvägen. För man har ju helst inte lusta att ha någon landsvägsutväxling i bakaxeln *ler* 2,73 eller 3,07 typ tar ju död på mycket av motorn.

Följer fortsättningen med spänning, önskar lycka till så länge!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...