mikeo cmc 748 July 14, 2003 Report July 14, 2003 Hej!!Jag undrar om man kan på något sett se om en motor är en High Performance motor? När jag köpte min mustang så sa han jag köpte bilen av att det låg en 289 HP motor i den. Men nu när jag har gjort en motorrenovering så ser jag att det står 302 i blocket. Men det sitter 289:a toppar och insug på den. Men jag undrar om det finns 302HP och hur så fall man kan se att det är det?mike Citera
Magnus C July 15, 2003 Report July 15, 2003 Jag har långt ifrån koll på alla skillnader mellan "vanlig" 289:a, 289:a HP och en 302:a. Men dessa uppgifter går naturligvis att hitta i någon bra Mustang bok eller Ford small block bok.Det jag tror att jag vet är at skillnaderna mellan en blocken är mycket små, ngt med gjutningen i bakändan på blocket.Däremot skiljer sig en vanlig 289:a och en HP på flera punkter, som bl a kolvar, vevstakar, ramlageröverfall, svängningsdämpare, kamaxel, ventilfjädrar och förbränningsrum.Två sätt att se skilnaderna på är alltså på vevstakarna eller ramlageröverfallen.I mitt tycke så är HP-motorn övervärderad som prestanda motor, eftersom topparna har samma trånga kanaler som en vanlig 289:a. Insuget är också samma.Många hävdar felaktigt att dom har HP-motor i sin Musse. Ganska få bilar hade faktiskt detta. Citera
joel0920 July 22, 2003 Report July 22, 2003 kolla på denna länken http://www.hipomustang.com/en klubb för hipo ägarehär finns beskrivet vad skillnaderna är Citera
Recommended Posts