Jump to content

Recommended Posts

Hej.

289-68 är inte den vanligaste motorallternativet 68, det

brukar oftast vara en 302 68. :shock:

Det finns egentligen tre platser för tändspole det styrs

av vilken utrustng som är monterad på motorn, typ

AC, Servostyrning, Termacktorpump. :?

Tändspolen monterades oftast på framsidan av toppar det

finns ett specielt gängat hål för just detta, det finns också

ett höger, vänster fäste till spolen. :roll:

Jag kan inte säkert säga vilket år som man placerade

tänspolen på insuget. ;)

Två bilder, den med ID Brikans placering är troligen samma

på alla smalblock motorer. :?

På 289 och 302 -68 ska ID-brickan sitta med samma skruv som håller oljesticksröret, på framkanten av höger topplock.

Tändspolen satt -68 uppe på insuget (likadant som på Lasses bild ovan). Just 1968 satt tändspolen där oberoende av vilken utrustning motorn hade.

Hej.

Jag vill inte göra mig till ovän med någon, därför lägger

jag ut några bilder på MCA godkända motorer med

tänspole på olika platser, även en S.V bild på en godkänd

68 302 med tänspole på samma plats som oljesticka

och motor ID brickan på insuget. :?:

Måste göra ett inlägg om just id brickan, jag köpte en

s.k. orörd 67fb köpt 1997 en s.k matching nr. :shock:

Där satt ID Brickan på just denna plats, på insuget. ;)

Nu är det troligen rätt på den 1970 HT som jag har där sitter

den också på insuget. :roll:

Kan det vara så att tändspoleplaceringen varierar beroende på utrustning?

Varierar i så fall även placeringen av id-brickan?

På min 289-68 har jag bara servopump och generator som påhäng så det finns plats för tändspole på både höger topp och på insug.

Hmmmm...detta verkar helvirrigt!

Hej.

Förlåt att jag strular till det, inte meningen, jag är nästan säker

på att din tändspole skall sitta på insuget, som det ser ut på

min motorbild. :)

Däremot är jag lite velig när det gäller ID Brickan, vad jag

har sett så sitter den på insuget som den gör på den S.V

bilden och som den sitter på min motor. :?

För den skull så är jag inte den bestämande parten, jag kan

också tänka mig placeringen av brickan på bulten till oljestickan

då den kanske hammnat där av ren enkelhet. :roll:

Men som jag skrev tidgare om ID Brickan på motorn, då

på insuget, eftersom jag sett placeringen där på många

motorer så kan det inte vara fel. :shock:

Det man kan tycka vara fel är att när den är fastskruvad på

insuget så sitter den upp och ned alltså med brickan framåt. ;)

Om man ska lita på Bob Mannel's bok "Mustang & Ford Small Block V8 1962-69" ( www.fordsmallblock.com ), vilket är en bok som i alla fall jag tycker verkar vara pålitlig i dom flesta fall, så förhåller det sig så här (lite kortfattat):

ID-bricka:

1964: Sitter fast med tempgivaren i insuget (mindre diameter på tempgivare än på senare år),

1965: Ovanpå insugets HÖGRA sida,

1966-67: Ovanpå insugets VÄNSTRA sida (likt vissa av bilderna ovan),

1968-69: Ihop med oljesticksrörets fäste (på höger topplock).

Tändspole:

1964: (bilar med likströmsgenerator): Ovanpå insugets högra sida,

1965: På framsidan av höger topplock, ihop med oljesticksrörets fäste,

1966-67: Lika -65, förutom bilar med Thermactor (luftpump) som har spolen på insugets högra sida.

1968: På insugets högra sida,

1969: Ihop med oljesticksröret på höger topplocksframkant, men detta år fick spolen ett nytt fäste som sitter UNDER oljesticksröret (alltså: först tändspolens fäste, sedan oljesticksrörets fäste, och överst ID-bricka. Allt på samma bult).

Tyvärr slutar ju boken med 1969, så vad som gäller senare årgångar framgår inte.

Ooohhh...detta kallar jag klara besked. Tack för att du rätar ut våra frågetecken Ronnie!

Monteringsarbetet fortskred idag med nymålat insug och dito oljetråg,renoverad orig förgasare, nymålat nytt Ford original oljesticksrör,38 år gamla men nya Autolite BF 42 stift.Stift (kul grej när man fått originalnoja) och oljesticksrör inköptes hos All Classic Mustang i USA som har grymt bra sortering av nya o beg Ford originaldelar.

Får nu bara lossa oljerörsbulten och klämma dit id-brickan, så har man tagit ännu ett steg framåt i originaleuforin!

Jag tar mig friheten och gör ett stickspår i ämnet. På Oscarssons bild av strömfördelaren framgår att det på vacuumklockan finns en yttre och en inre ”tapp”. Slangen från den yttre tappen skall så vitt jag förstår gå till förgasaren. Men hur är det med den inre? Vart går slangen? Jag har nämligen en likadan vacuumklocka och så länge jag haft bilen har det inte funnits någon slang på den inre tappen.

Hälsn Börje cmc 843

Hej Börje.

Denna typ av fördelare började man att använda 1969-70 och

kopplingen av vaccum är i stort den samma. :roll:

Anledningen är som med det mesta runt Mustang och miljö,

ett sätt att styra tändning med en frihängande modulator på

insidan av torpedvägen förarplats, även så monterades en

sensor på hastighetmätarvajer som är samman kopplade. :?

Jag vill också påstå att det finns lite olika varianter och

sammankopplingar av detta system.

Se bilden på min motor, sprängskiss, som du ser på skiss

så finns det några delar till som inte finns på min motor. :?

Förklaringen kan vara att skissen visar en fullt påklädd

California motor, du vet att det var just här som dom

hårdaste kraven fanns (finns). ;)

Ytterligare kommentar i ämnet:

Vad jag förstått så började man med den "dubbelpipiga" vacuumklockan 1968 då det blev hårdare miljökrav. Detta för att bättre kunna ändra tändningen för att få renare förbränning. Exempelvis vid motorbroms och tomgång då tändningen senareställs för optimal förbränning.Den inre anslutningen skall gå till vacuum på insuget och den yttre till vacuum på förgasaren.

Det finns kompletteringar till detta miljötänk,thermactor och imco tex men detta kan jag inte mycket om.

På min 289-68 sitter det dessutom en vacuumventil monterad på ovansidan av termostathuset. Ventilen ställer om till en ökad förtändning vid varm motor,typ på väg att överhettas. Vid kall motor är det förgasarvacuum (lågt) och vid varm motor insugsvacuum (högt) som "drar" i förtändningen, alltså i den yttre anslutningen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...