Kåre Olsson February 22, 2006 Report February 22, 2006 Vet någon exakt placering av denna på 289-68.Likaså tändspolens placering. Misstänker att det kan vara så att brickan skall sitta med samma bult som tändspolen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 22, 2006 Report February 22, 2006 Hej.289-68 är inte den vanligaste motorallternativet 68, det brukar oftast vara en 302 68. Det finns egentligen tre platser för tändspole det styrsav vilken utrustng som är monterad på motorn, typAC, Servostyrning, Termacktorpump. Tändspolen monterades oftast på framsidan av toppar det finns ett specielt gängat hål för just detta, det finns också ett höger, vänster fäste till spolen. Jag kan inte säkert säga vilket år som man placeradetänspolen på insuget. Två bilder, den med ID Brikans placering är troligen sammapå alla smalblock motorer. Citera
Ronnie S February 23, 2006 Report February 23, 2006 På 289 och 302 -68 ska ID-brickan sitta med samma skruv som håller oljesticksröret, på framkanten av höger topplock. Tändspolen satt -68 uppe på insuget (likadant som på Lasses bild ovan). Just 1968 satt tändspolen där oberoende av vilken utrustning motorn hade. Citera
Kåre Olsson February 23, 2006 Author Report February 23, 2006 Tackar, motorn är helt nylackad så nu vill man ha prylarna på rätt plats! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 24, 2006 Report February 24, 2006 Hej.Jag vill inte göra mig till ovän med någon, därför läggerjag ut några bilder på MCA godkända motorer med tänspole på olika platser, även en S.V bild på en godkänd68 302 med tänspole på samma plats som oljestickaoch motor ID brickan på insuget. Måste göra ett inlägg om just id brickan, jag köpte en s.k. orörd 67fb köpt 1997 en s.k matching nr. Där satt ID Brickan på just denna plats, på insuget. Nu är det troligen rätt på den 1970 HT som jag har där sitter den också på insuget. Citera
Kåre Olsson February 24, 2006 Author Report February 24, 2006 Kan det vara så att tändspoleplaceringen varierar beroende på utrustning?Varierar i så fall även placeringen av id-brickan?På min 289-68 har jag bara servopump och generator som påhäng så det finns plats för tändspole på både höger topp och på insug.Hmmmm...detta verkar helvirrigt! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 24, 2006 Report February 24, 2006 Hej.Förlåt att jag strular till det, inte meningen, jag är nästan säkerpå att din tändspole skall sitta på insuget, som det ser ut påmin motorbild. Däremot är jag lite velig när det gäller ID Brickan, vad jaghar sett så sitter den på insuget som den gör på den S.Vbilden och som den sitter på min motor. För den skull så är jag inte den bestämande parten, jag kanockså tänka mig placeringen av brickan på bulten till oljestickan då den kanske hammnat där av ren enkelhet. Men som jag skrev tidgare om ID Brickan på motorn, dåpå insuget, eftersom jag sett placeringen där på mångamotorer så kan det inte vara fel. Det man kan tycka vara fel är att när den är fastskruvad påinsuget så sitter den upp och ned alltså med brickan framåt. Citera
Ronnie S February 27, 2006 Report February 27, 2006 Om man ska lita på Bob Mannel's bok "Mustang & Ford Small Block V8 1962-69" ( www.fordsmallblock.com ), vilket är en bok som i alla fall jag tycker verkar vara pålitlig i dom flesta fall, så förhåller det sig så här (lite kortfattat): ID-bricka:1964: Sitter fast med tempgivaren i insuget (mindre diameter på tempgivare än på senare år),1965: Ovanpå insugets HÖGRA sida,1966-67: Ovanpå insugets VÄNSTRA sida (likt vissa av bilderna ovan),1968-69: Ihop med oljesticksrörets fäste (på höger topplock). Tändspole:1964: (bilar med likströmsgenerator): Ovanpå insugets högra sida,1965: På framsidan av höger topplock, ihop med oljesticksrörets fäste,1966-67: Lika -65, förutom bilar med Thermactor (luftpump) som har spolen på insugets högra sida.1968: På insugets högra sida,1969: Ihop med oljesticksröret på höger topplocksframkant, men detta år fick spolen ett nytt fäste som sitter UNDER oljesticksröret (alltså: först tändspolens fäste, sedan oljesticksrörets fäste, och överst ID-bricka. Allt på samma bult).Tyvärr slutar ju boken med 1969, så vad som gäller senare årgångar framgår inte. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 27, 2006 Report February 27, 2006 Hej Ronnie.Tack för dinna upplysningar, jag som gammal kalenderbitareblir jag mycket glad när det kommer sakliga svar. Jag har renoverat och haft Mustang som hobby bil i snart22 år och slutar aldrig att insupa detaljer runt denna USA FORD modell: MUSTANG. Citera
Kåre Olsson February 27, 2006 Author Report February 27, 2006 Ooohhh...detta kallar jag klara besked. Tack för att du rätar ut våra frågetecken Ronnie!Monteringsarbetet fortskred idag med nymålat insug och dito oljetråg,renoverad orig förgasare, nymålat nytt Ford original oljesticksrör,38 år gamla men nya Autolite BF 42 stift.Stift (kul grej när man fått originalnoja) och oljesticksrör inköptes hos All Classic Mustang i USA som har grymt bra sortering av nya o beg Ford originaldelar.Får nu bara lossa oljerörsbulten och klämma dit id-brickan, så har man tagit ännu ett steg framåt i originaleuforin! Citera
Börje cmc 843 March 4, 2006 Report March 4, 2006 Jag tar mig friheten och gör ett stickspår i ämnet. På Oscarssons bild av strömfördelaren framgår att det på vacuumklockan finns en yttre och en inre ”tapp”. Slangen från den yttre tappen skall så vitt jag förstår gå till förgasaren. Men hur är det med den inre? Vart går slangen? Jag har nämligen en likadan vacuumklocka och så länge jag haft bilen har det inte funnits någon slang på den inre tappen. Hälsn Börje cmc 843 Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 4, 2006 Report March 4, 2006 Hej Börje.Denna typ av fördelare började man att använda 1969-70 ochkopplingen av vaccum är i stort den samma. Anledningen är som med det mesta runt Mustang och miljö, ett sätt att styra tändning med en frihängande modulator på insidan av torpedvägen förarplats, även så monterades ensensor på hastighetmätarvajer som är samman kopplade. Jag vill också påstå att det finns lite olika varianter ochsammankopplingar av detta system.Se bilden på min motor, sprängskiss, som du ser på skissså finns det några delar till som inte finns på min motor. Förklaringen kan vara att skissen visar en fullt påkläddCalifornia motor, du vet att det var just här som domhårdaste kraven fanns (finns). Citera
Börje cmc 843 March 4, 2006 Report March 4, 2006 Tack Lars för ditt snabba besked. Som vanligt uttömmande och sakligt.Stort tack!Hälsn/ Börje Citera
Kåre Olsson March 6, 2006 Author Report March 6, 2006 Ytterligare kommentar i ämnet:Vad jag förstått så började man med den "dubbelpipiga" vacuumklockan 1968 då det blev hårdare miljökrav. Detta för att bättre kunna ändra tändningen för att få renare förbränning. Exempelvis vid motorbroms och tomgång då tändningen senareställs för optimal förbränning.Den inre anslutningen skall gå till vacuum på insuget och den yttre till vacuum på förgasaren.Det finns kompletteringar till detta miljötänk,thermactor och imco tex men detta kan jag inte mycket om.På min 289-68 sitter det dessutom en vacuumventil monterad på ovansidan av termostathuset. Ventilen ställer om till en ökad förtändning vid varm motor,typ på väg att överhettas. Vid kall motor är det förgasarvacuum (lågt) och vid varm motor insugsvacuum (högt) som "drar" i förtändningen, alltså i den yttre anslutningen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.