Jump to content

Recommended Posts

Hej jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av repo framskärmar passform o dyligt till en 66 mustang vill ju inte

köpa skärmar för 2500 o dom inte passar.

Hälsningar Christer

Hej.

Det är rena lotteriet idag när det gäller reproplåt till

våra Mustanger, oftast så slutar det med att man

tar de bitar som behövs ur den nya delen och reparerar

den gamla. :?

Har själv varit med om framskärmar och bakskärmar

som inte passar, man får helt enkelt göra om något

någonstans. :roll:

Men det är klart att det finns både bra och dåliga repro

delar, jag föreslår i alla fall att du köper skärmen här

hemma av någon återförsäljare så att du eventuellt kan

lämna tillbaka om det inte passar. ;)

Min erfarenhet av reproplåt är att de ofta är mycket dåliga. Både passform och pressveck. :(

Diskuterade detta med en mycket erfaren och duktig plåtslagare. Hans åsikt är densamma som min. Kosta hellre på dig extra och laga orginal, såvida det nu inte är helt hopplöst. Det gäller även nya reprogrejer i allmänhet. Mycket är skit och det har kostat mig både extra och en hel del svordomar av grövre karaktär. :evil:

Det finns säkerligen de med andra erfarenheter, men mitt tips är dock använd så mycket av originalgrejerna som det är möjligt.

För övrigt är våren efterlängtad nu.... 8)

Vet inte om jag håller med, på min musse 66:a så passade repro skärmen bättre än orginal skärmen.

Jag fick lite problem med saragen som sitter runt lycktan men när jag tittade på många andra mustranger så verkar dom flesta ha samma problem oavsett repro eller orginal.

Problemet åtgärdas ganska enkelt med en borrmaskin.

Köpte min skärm på partco, har även köpt två dörrar.

Först försökte jag laga min framskärm, oftast så får man problem med att den slår sej så in i h......e och det gjorde även min rejält.

Jag åkte till en bilplåtslagare och han sa att det är inte ekonomiskt försvarbart att laga när skärmarna inte kostar mera.

Men som vanligt (it´s your call) :)

Har ingen erfarenhet av riktiga orginal utbytes skärmar men jag är lite tveksamm till om dom är så otroligt mycket bättre.

Men jag skall låta det vara osagt.

Jag kan tänka mej att orginal skärmar har ett helt annat pris eller?

Har ingen erfarenhet av riktiga orginal utbytes skärmar men jag är lite tveksamm till om dom är så otroligt mycket bättre.

Men jag skall låta det vara osagt.

Jag kan tänka mej att orginal skärmar har ett helt annat pris eller?

På California mustang kostar en Ford tooling $500 och en repro $140 så det va väl lite skillnad kanske ;)

Så här brukar jag tänka i denna situation.

Vad kostar en ny repro skärm att köpa av Mustang-handlarna här i Sverige?

Enligt Ullmans lista tar han 2.480 kr för en repro och 5.760 kr för en repro i originalverktyget.

Jag bara tror att du kan hitta rostfria originalskärmar, visserligen begagnade men hela och med passform, på e-bay och ha dem hemma för samma pengar som repro.

Det är ofta man ser fina originalskärmar för $100-$300 på e-bay och med båtfrakt hem har du dem hemma för garanterat under 5.000kr/st.

Ok, det är lite jobb att leta och vänta och en liten risk med i bilden, men hellre en rostfri begagnad än en som inte passar i tunnare plåt.

Man läser ju lite då och då här på Forum att det tas hem bakaxlar och annat stort till förhållandevis vettiga fraktkostnader, då borde ju lite plåt ha samma förutsättningar.

Se exempel här:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1965-66- ... dZViewItem