Jump to content

Recommended Posts

Om det är packningen mellan vattenpumpshus och motorblock du menar så ska det ju såklart inte torka innan du sättar ihop det.

Grejen är ju att det ska torka när det sitter ihop..annars klistras det ju varken samman eller tätar som det ska...

Och om jag inte minns fel så torkar inte den typen av klister så att det blir hårt utan det är väl mera gummiaktigt.

Tack för svaret.

men jag tycker att det tar lång tid för det att torka eller bli gummiaktigt.

Satte ihop allt i går så det är klart för uppstart av motorn, men jag tänkte höra först hur länge man ska vänta innan det kan vara grönt o dra igång med tanke på att packningarna ska hålla tätt.

Jag har bytt vattenpump både på Mustangen och min före detta bruksbil och vad gäller den senare så startade jag bilen dagen efter utan klister-komplikationer.

/Fredde

Höll en liten stund sen började det läcka igen. står att klistret ska torka och sen ska man trycka ihop med packningen. men det verkar som om det aldrig stelnar. det gamla som satt där var gummiaktigt men det blir inte det jag använder nu. vattnet tränger igenom klistret och löser upp det ser det ut som. mycket lustigt.

Jag är trött på den nu så jag köper en ny vattenpump. verkade ändå som om packningen till vattenpumpen inte passade riktigt heller. ser lustigt ut.

köper nog en begagnad renoverad.

Hej alla.

Packningsklister typ Permatex används i först hand för att

packningen skall sitta kvar vid montering och nästan till

100% korkpackningar, givetvis så tätar packningsklistret

men som jag skrev tidigare endast för att underlätta vid

montering. :?

Ett annat sätt är att använda packnings silicon blå eller röd

denna typ är till för att eventuellt täta någon springa också

för att underlätta vid montering, stryk på tunt på båda sidor

av packning. 8)

Siliconet gör att du kan demontera och göra rent och att

du kan återanvända samma packning om den är ny. :shock:

Håller också med Pelle köp en ny eftermarknadspump, att

köpa original pump är onödigt om du inte skall ha original

för originalets skull. :)

De nya som säljs är oftast färska pumpar emedans original

pump kan ha legat i många år, därför läcker oftast även de

som nya, inte roligt när man lägger ner ganska mycket jobb

vid pumpbyte, alla vet säkert vilken stor mängd vatten som

lämnar motorn vid byte. :(

Samma regel är som för allt annat som man byter på motorn

gör rent studera ordenligt hur det ser ut så att det blir rätt

vid återmontering. 8)

Nu känner jag mig lite fånig, jag tror inte det är några idioter

som jag ordväxlar med. ;)

Ett par bilder på vattenpumpar för enkelhetens skull en av

bilderna på vattenpump iron 289-302 ljuger lite f.o.m.

1969 så var det nedre vatten kanalen på vänster sida

i stället för till höger som det var på tidigare 289-302. :roll:

Vad får man ge för en renoverad vattenpump? ;)

Köp en ny.Köpte själv en ny från Persåker för 990:-

Beställer en ny det första jag gör i morgon. är inte ute efter original så det får bli en ny!! tack för tipset Har kört motorn varm och då verkar det som om den tätar till läckan men sen börjar den väl läcka igen antar jag.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...