winnerpatric cmc162 March 2, 2006 Report March 2, 2006 Har satt ny packning i vattenpumpen och undrar om det är någon fara att sätta ihop grejorna om inte packningsklistret har torkat riktigt? känns som det taar jätte lång tid för det o torka. Citera
NiklasW March 2, 2006 Report March 2, 2006 Om det är packningen mellan vattenpumpshus och motorblock du menar så ska det ju såklart inte torka innan du sättar ihop det. Grejen är ju att det ska torka när det sitter ihop..annars klistras det ju varken samman eller tätar som det ska...Och om jag inte minns fel så torkar inte den typen av klister så att det blir hårt utan det är väl mera gummiaktigt. Citera
winnerpatric cmc162 March 2, 2006 Author Report March 2, 2006 Tack för svaret. men jag tycker att det tar lång tid för det att torka eller bli gummiaktigt.Satte ihop allt i går så det är klart för uppstart av motorn, men jag tänkte höra först hur länge man ska vänta innan det kan vara grönt o dra igång med tanke på att packningarna ska hålla tätt. Citera
Walter Garherr March 3, 2006 Report March 3, 2006 Hej PatricStår det inte på klistret hur lång tid du skall vänta? Det brukar stå på dom jag har använt.CMC 1119 Walter Citera
Fredde77 March 3, 2006 Report March 3, 2006 Jag har bytt vattenpump både på Mustangen och min före detta bruksbil och vad gäller den senare så startade jag bilen dagen efter utan klister-komplikationer./Fredde Citera
winnerpatric cmc162 March 3, 2006 Author Report March 3, 2006 Höll en liten stund sen började det läcka igen. står att klistret ska torka och sen ska man trycka ihop med packningen. men det verkar som om det aldrig stelnar. det gamla som satt där var gummiaktigt men det blir inte det jag använder nu. vattnet tränger igenom klistret och löser upp det ser det ut som. mycket lustigt. Jag är trött på den nu så jag köper en ny vattenpump. verkade ändå som om packningen till vattenpumpen inte passade riktigt heller. ser lustigt ut.köper nog en begagnad renoverad. Citera
Micke B March 4, 2006 Report March 4, 2006 Vad får man ge för en renoverad vattenpump? Köp en ny.Köpte själv en ny från Persåker för 990:- Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 4, 2006 Report March 4, 2006 Hej alla.Packningsklister typ Permatex används i först hand för attpackningen skall sitta kvar vid montering och nästan till100% korkpackningar, givetvis så tätar packningsklistret men som jag skrev tidigare endast för att underlätta vid montering. Ett annat sätt är att använda packnings silicon blå eller röddenna typ är till för att eventuellt täta någon springa ocksåför att underlätta vid montering, stryk på tunt på båda sidorav packning. Siliconet gör att du kan demontera och göra rent och attdu kan återanvända samma packning om den är ny. Håller också med Pelle köp en ny eftermarknadspump, attköpa original pump är onödigt om du inte skall ha originalför originalets skull. De nya som säljs är oftast färska pumpar emedans originalpump kan ha legat i många år, därför läcker oftast även desom nya, inte roligt när man lägger ner ganska mycket jobbvid pumpbyte, alla vet säkert vilken stor mängd vatten somlämnar motorn vid byte. Samma regel är som för allt annat som man byter på motorngör rent studera ordenligt hur det ser ut så att det blir rättvid återmontering. Nu känner jag mig lite fånig, jag tror inte det är några idiotersom jag ordväxlar med. Ett par bilder på vattenpumpar för enkelhetens skull en avbilderna på vattenpump iron 289-302 ljuger lite f.o.m.1969 så var det nedre vatten kanalen på vänster sidai stället för till höger som det var på tidigare 289-302. Citera
winnerpatric cmc162 March 5, 2006 Author Report March 5, 2006 Vad får man ge för en renoverad vattenpump? Köp en ny.Köpte själv en ny från Persåker för 990:-Beställer en ny det första jag gör i morgon. är inte ute efter original så det får bli en ny!! tack för tipset Har kört motorn varm och då verkar det som om den tätar till läckan men sen börjar den väl läcka igen antar jag. Citera
Recommended Posts