March 4, 200619 yr comment_26073 Jag satt och spånade med en polare som byggt om sin Saab 900i till att gå på "ren" E85. Detta bränsle är ju mycket billigare än bensin. Dessutom har det ju högre oktantal (104 ron) och bättre kyleffekt. Detta gör ju att man kan köra med snuskigt hög komp! Tanken slog mig då att det vore ju kul att ha en Musse som går på E85, kan ju dra lite extra utan att det gör hål i plånboken. Vad tror ni, hade det vart nått? Någon som testat?
March 5, 200619 yr comment_26075 Här är lite intressant läsning... kanske lite extremt men alltid något.http://www.turbomustangs.com/techarticles/e85dyno.php1000rwhp är ju rätt mäktigt.
March 5, 200619 yr Author comment_26077 Jo, också fått höra att det är med överladdning man tjänar mest på E85, hade ju dessutom vart kul men det ställer ju högre krav på bränslesystemet. Kul läsning i vart fall. E85 är här för att stanna så det är kanske lika bra att börja räkna med det som framtidens bränsle.
March 5, 200619 yr comment_26081 Det var väl en här på forumet som körde e85 i en 04:a Cobra hela sommaren?
March 7, 200619 yr comment_26159 Jag har kört med 50% E85 i alla mina bilar utan problem. Under sommaren körde jag det i Camaron och det var absolut inga problem alls. Bilen blir lite mjukare vid tomgång, vet inte om det blev någon effektökning då jag aldrig mappade om bilen för E85...
March 7, 200619 yr Author comment_26160 Fått reda på att det finns förgasare i usa som är gjorda för etanol, dessa borde ju vara lämpliga till E85 bruk, toppar som är gjorda för att gå på blyfri bensin skall också tåla etanolen som annars kan vara aggresivt mot vissa material. Ändra tändningen, samt att se till att få rätt hög kompression, att tank, bränsleledningar och pump tål spriten.. Det kan funka... unclebans > har du inte ändrat något på motorn får du en effektförlust av att blanda i E85 mot ren bensin, motorn kräver vissa justeringar för att bibehålla / öka i effekt med E85.
March 8, 200619 yr comment_26161 Tror nog att upp till 50% kan PCM kompensera tillräcligt med tänding och bränslet.
March 10, 200619 yr Author comment_26283 Tror nog att upp till 50% kan PCM kompensera tillräcligt med tänding och bränslet.Jo, men ingen effektökning... 100% E85 får det ju vara iofs. Skulle ju vara coolt med en "miljöbil" och få gratis parkering i sta´n... he heIngen som har tips om det? Hört att det finns "spritförgasare" att köpa i USA, det borde ju vara lämpligt tex?
March 16, 200619 yr comment_26422 Ingen effektökning tror jag. Körde mot andra f-bodys och hade precis samma drag. Soppaförbrukningen gick inte upp speciellt mycket heller, körde 60 mil och snittade 1 liter på motorväg, vilket den gjorde med 100% bensin också.Som ni säger så klarar PCM av att justera lite...
March 16, 200619 yr Author comment_26432 50% E85 och bilen vart inte slöare och drog inte mer bränsle? Säker på att det var E85 du tankade? Det där går nämligen dåligt ihop...Ska spana på förutsättningarna lite så får vi se hur d blir.
March 16, 200619 yr comment_26439 Har du kollat på etanol.nu och deras forum. Finns några där som har prövat med olika resultat och blandningar.
March 16, 200619 yr Author comment_26446 Spanat där, mest nyare bilar tycker jag. Ca 11>1 i komp, bränslesystem som tål etanolen och sedan få fram den optimala tändningen så tror jag att en gamal Mustang kan gå bra på E85...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.