Jump to content

fälgar och sänkning


micke cmc247

Recommended Posts

hej jag har 2 frågor angående min MII:a,

1. jag undrar om det finns något smidigt eller mindre smidigt sätt att sänka den i bakänden (inte som vanliga fjädrar att kapa)

2. vilka mått det är på fälgarna orginal, jag ska byta vill köra med 195/55-15 i sommar och inte som innan 185/70-13 på orinal fälg. Vill då veta ofset , navcentrum m.m.

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Sänkning är lätt om du bladfjädrar, eventuellt så får du

byta U bultarna klammorna runt bakaxeln då den gängan

brukar vara för kort.

Sänkningen kan du antingen fixa med hemgjorda delar eller

köpa färdigt från VERERA exempelvis.

Säkningen går till så att du helt enkelt lägger en 1" eller

tjockare platta mellan bakaxeln och bladfjäder för att få

bilen närmare marken. :?

Fälgar finns det inte så många att välja på, jag har på min

93LX fälgar till Peugeot 15X7 195 65 15 :oops:

Link to comment
Share on other sites

Om du lägger dit ett 2,25" sänkblock och samtidigt tar bort gummiklossen på ca 1" så borde det inte bli någon avgörande skillnad.

Det du förlorar i instabilitet vinner du tillbaka en del av när gummit / flexibiliteten försvinner, däremot ökar naturligtvis påfrestningen.

Link to comment
Share on other sites

Angående fälgar..

kolla med GusonCo i Vallentuna,köpte fälgar till min 75:a där för många år

sen.Då hade dom en hel del till II:orna.Här är numret till dom: 08-511 703 30.Har även sänkt min med aluklossar under axeln ca:1,5".

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag vet är navhålet samma som på Europeiska Ford med fyrbult (63.3 mm är det väl), så var det i alla fall på den Mustang II-bakaxel vi använde i dubbelturbo-Caprin. Det betyder att Euro-fords fälgar passar. När det gäller inpressning ligger den nog nära Capri, dvs ET på 15-25 nånstans passar bra.

Det betyder att Peugeot och Citroën ofta har fälgar som passar bra, de brukar ligga på dessa värden. Centeringen (Pega har större hål) kan ordnas med centeringsringar som fälghandlaren har att sälja.

Så leta efter fälgar till Pega 205, 405, 206, 307, 306 eller 406 till exempel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Eller varför inte 13" kromade ekerfälgar? Jag fick med dom när jag köpte min Mustang II -74, sen blev dom kvar när bilen såldes..

Fälgarna finns i Lindesberg, fyra mil norr om örebro. Ev. kan jag fixa fälgarna till finspång/norrköping.

Hade tänkt mig runt 2000:-

Skicka mail på tomas@karlsson.com eller ring om du är intresserad

0704554049

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag vet är navhålet samma som på Europeiska Ford med fyrbult (63.3 mm är det väl)

Vet inte riktigt om det stämmer, jag hade ett par plåtfälgar från sierra som jag tänkte sätta på min -74, men där var navhålet för litet på fälgen. Möjligen att det skiljer mellan årsmodellerna om det stämde på eran axel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...