micke cmc247 March 6, 2006 Report Share March 6, 2006 hej jag har 2 frågor angående min MII:a,1. jag undrar om det finns något smidigt eller mindre smidigt sätt att sänka den i bakänden (inte som vanliga fjädrar att kapa)2. vilka mått det är på fälgarna orginal, jag ska byta vill köra med 195/55-15 i sommar och inte som innan 185/70-13 på orinal fälg. Vill då veta ofset , navcentrum m.m.// Micke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 6, 2006 Report Share March 6, 2006 Hej.Sänkning är lätt om du bladfjädrar, eventuellt så får dubyta U bultarna klammorna runt bakaxeln då den gänganbrukar vara för kort.Sänkningen kan du antingen fixa med hemgjorda delar ellerköpa färdigt från VERERA exempelvis.Säkningen går till så att du helt enkelt lägger en 1" eller tjockare platta mellan bakaxeln och bladfjäder för att fåbilen närmare marken. Fälgar finns det inte så många att välja på, jag har på min93LX fälgar till Peugeot 15X7 195 65 15 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke cmc247 March 6, 2006 Author Report Share March 6, 2006 stämmer centrum hålet på Peugeot, det liggter ju original en gummi kloss på ca 1-1,5" redan mellan bakaxel och bladfjädrar// Micke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 March 7, 2006 Report Share March 7, 2006 Gummi klossarna vid bladfjädern finns bara där för att gången på bilen skall bli lite mjukare / tystare.Behövs egentligen inte för funktionenpröva och ta bort dom om du lägger dit ett sänkblock Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke cmc247 March 7, 2006 Author Report Share March 7, 2006 blir det inte instabilt om jag tex tar befintlig 1,5" kloss och byter den mot 2-2,5" kloss// Micke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 March 7, 2006 Report Share March 7, 2006 Om du lägger dit ett 2,25" sänkblock och samtidigt tar bort gummiklossen på ca 1" så borde det inte bli någon avgörande skillnad.Det du förlorar i instabilitet vinner du tillbaka en del av när gummit / flexibiliteten försvinner, däremot ökar naturligtvis påfrestningen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke cmc247 March 7, 2006 Author Report Share March 7, 2006 tack för det svaret då är det bara lite mer info om fälgarna kvar, centrum hål och inpressning// Micke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pettsson March 8, 2006 Report Share March 8, 2006 Angående fälgar..kolla med GusonCo i Vallentuna,köpte fälgar till min 75:a där för många årsen.Då hade dom en hel del till II:orna.Här är numret till dom: 08-511 703 30.Har även sänkt min med aluklossar under axeln ca:1,5". Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke cmc247 March 9, 2006 Author Report Share March 9, 2006 känns lite långväga att kolla 08 när man bor i småland// Micke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pettsson March 9, 2006 Report Share March 9, 2006 Men du kan nog få lite tips och så... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 March 9, 2006 Report Share March 9, 2006 känns lite långväga att kolla 08 när man bor i småland// MickeAlven och ingvarsson? De är väl verksamma i dina hemtrakter?mvhjocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto March 10, 2006 Report Share March 10, 2006 Såvitt jag vet är navhålet samma som på Europeiska Ford med fyrbult (63.3 mm är det väl), så var det i alla fall på den Mustang II-bakaxel vi använde i dubbelturbo-Caprin. Det betyder att Euro-fords fälgar passar. När det gäller inpressning ligger den nog nära Capri, dvs ET på 15-25 nånstans passar bra.Det betyder att Peugeot och Citroën ofta har fälgar som passar bra, de brukar ligga på dessa värden. Centeringen (Pega har större hål) kan ordnas med centeringsringar som fälghandlaren har att sälja.Så leta efter fälgar till Pega 205, 405, 206, 307, 306 eller 406 till exempel./Gustaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
OiSkin November 1, 2006 Report Share November 1, 2006 Eller varför inte 13" kromade ekerfälgar? Jag fick med dom när jag köpte min Mustang II -74, sen blev dom kvar när bilen såldes..Fälgarna finns i Lindesberg, fyra mil norr om örebro. Ev. kan jag fixa fälgarna till finspång/norrköping.Hade tänkt mig runt 2000:-Skicka mail på tomas@karlsson.com eller ring om du är intresserad0704554049 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
OiSkin November 1, 2006 Report Share November 1, 2006 Såvitt jag vet är navhålet samma som på Europeiska Ford med fyrbult (63.3 mm är det väl)Vet inte riktigt om det stämmer, jag hade ett par plåtfälgar från sierra som jag tänkte sätta på min -74, men där var navhålet för litet på fälgen. Möjligen att det skiljer mellan årsmodellerna om det stämde på eran axel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.