March 6, 200619 yr comment_26091 hej jag har 2 frågor angående min MII:a,1. jag undrar om det finns något smidigt eller mindre smidigt sätt att sänka den i bakänden (inte som vanliga fjädrar att kapa)2. vilka mått det är på fälgarna orginal, jag ska byta vill köra med 195/55-15 i sommar och inte som innan 185/70-13 på orinal fälg. Vill då veta ofset , navcentrum m.m.// Micke
March 6, 200619 yr comment_26101 Hej.Sänkning är lätt om du bladfjädrar, eventuellt så får dubyta U bultarna klammorna runt bakaxeln då den gänganbrukar vara för kort.Sänkningen kan du antingen fixa med hemgjorda delar ellerköpa färdigt från VERERA exempelvis.Säkningen går till så att du helt enkelt lägger en 1" eller tjockare platta mellan bakaxeln och bladfjäder för att fåbilen närmare marken. Fälgar finns det inte så många att välja på, jag har på min93LX fälgar till Peugeot 15X7 195 65 15
March 6, 200619 yr Author comment_26108 stämmer centrum hålet på Peugeot, det liggter ju original en gummi kloss på ca 1-1,5" redan mellan bakaxel och bladfjädrar// Micke
March 7, 200619 yr comment_26127 Gummi klossarna vid bladfjädern finns bara där för att gången på bilen skall bli lite mjukare / tystare.Behövs egentligen inte för funktionenpröva och ta bort dom om du lägger dit ett sänkblock
March 7, 200619 yr Author comment_26130 blir det inte instabilt om jag tex tar befintlig 1,5" kloss och byter den mot 2-2,5" kloss// Micke
March 7, 200619 yr comment_26138 Om du lägger dit ett 2,25" sänkblock och samtidigt tar bort gummiklossen på ca 1" så borde det inte bli någon avgörande skillnad.Det du förlorar i instabilitet vinner du tillbaka en del av när gummit / flexibiliteten försvinner, däremot ökar naturligtvis påfrestningen.
March 7, 200619 yr Author comment_26154 tack för det svaret då är det bara lite mer info om fälgarna kvar, centrum hål och inpressning// Micke
March 8, 200619 yr comment_26186 Angående fälgar..kolla med GusonCo i Vallentuna,köpte fälgar till min 75:a där för många årsen.Då hade dom en hel del till II:orna.Här är numret till dom: 08-511 703 30.Har även sänkt min med aluklossar under axeln ca:1,5".
March 9, 200619 yr Author comment_26214 känns lite långväga att kolla 08 när man bor i småland// Micke
March 9, 200619 yr comment_26237 känns lite långväga att kolla 08 när man bor i småland// MickeAlven och ingvarsson? De är väl verksamma i dina hemtrakter?mvhjocke
March 10, 200619 yr comment_26254 Såvitt jag vet är navhålet samma som på Europeiska Ford med fyrbult (63.3 mm är det väl), så var det i alla fall på den Mustang II-bakaxel vi använde i dubbelturbo-Caprin. Det betyder att Euro-fords fälgar passar. När det gäller inpressning ligger den nog nära Capri, dvs ET på 15-25 nånstans passar bra.Det betyder att Peugeot och Citroën ofta har fälgar som passar bra, de brukar ligga på dessa värden. Centeringen (Pega har större hål) kan ordnas med centeringsringar som fälghandlaren har att sälja.Så leta efter fälgar till Pega 205, 405, 206, 307, 306 eller 406 till exempel./Gustaf
November 1, 200618 yr comment_33899 Eller varför inte 13" kromade ekerfälgar? Jag fick med dom när jag köpte min Mustang II -74, sen blev dom kvar när bilen såldes..Fälgarna finns i Lindesberg, fyra mil norr om örebro. Ev. kan jag fixa fälgarna till finspång/norrköping.Hade tänkt mig runt 2000:-Skicka mail på tomas@karlsson.com eller ring om du är intresserad0704554049
November 1, 200618 yr comment_33901 Såvitt jag vet är navhålet samma som på Europeiska Ford med fyrbult (63.3 mm är det väl)Vet inte riktigt om det stämmer, jag hade ett par plåtfälgar från sierra som jag tänkte sätta på min -74, men där var navhålet för litet på fälgen. Möjligen att det skiljer mellan årsmodellerna om det stämde på eran axel.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.