Jump to content

Featured Replies

comment_26091

hej jag har 2 frågor angående min MII:a,

1. jag undrar om det finns något smidigt eller mindre smidigt sätt att sänka den i bakänden (inte som vanliga fjädrar att kapa)

2. vilka mått det är på fälgarna orginal, jag ska byta vill köra med 195/55-15 i sommar och inte som innan 185/70-13 på orinal fälg. Vill då veta ofset , navcentrum m.m.

// Micke

comment_26101

Hej.

Sänkning är lätt om du bladfjädrar, eventuellt så får du

byta U bultarna klammorna runt bakaxeln då den gängan

brukar vara för kort.

Sänkningen kan du antingen fixa med hemgjorda delar eller

köpa färdigt från VERERA exempelvis.

Säkningen går till så att du helt enkelt lägger en 1" eller

tjockare platta mellan bakaxeln och bladfjäder för att få

bilen närmare marken. :?

Fälgar finns det inte så många att välja på, jag har på min

93LX fälgar till Peugeot 15X7 195 65 15 :oops:

comment_26138

Om du lägger dit ett 2,25" sänkblock och samtidigt tar bort gummiklossen på ca 1" så borde det inte bli någon avgörande skillnad.

Det du förlorar i instabilitet vinner du tillbaka en del av när gummit / flexibiliteten försvinner, däremot ökar naturligtvis påfrestningen.

comment_26254

Såvitt jag vet är navhålet samma som på Europeiska Ford med fyrbult (63.3 mm är det väl), så var det i alla fall på den Mustang II-bakaxel vi använde i dubbelturbo-Caprin. Det betyder att Euro-fords fälgar passar. När det gäller inpressning ligger den nog nära Capri, dvs ET på 15-25 nånstans passar bra.

Det betyder att Peugeot och Citroën ofta har fälgar som passar bra, de brukar ligga på dessa värden. Centeringen (Pega har större hål) kan ordnas med centeringsringar som fälghandlaren har att sälja.

Så leta efter fälgar till Pega 205, 405, 206, 307, 306 eller 406 till exempel.

/Gustaf

  • 7 months later...
comment_33899

Eller varför inte 13" kromade ekerfälgar? Jag fick med dom när jag köpte min Mustang II -74, sen blev dom kvar när bilen såldes..

Fälgarna finns i Lindesberg, fyra mil norr om örebro. Ev. kan jag fixa fälgarna till finspång/norrköping.

Hade tänkt mig runt 2000:-

Skicka mail på tomas@karlsson.com eller ring om du är intresserad

0704554049

comment_33901
Såvitt jag vet är navhålet samma som på Europeiska Ford med fyrbult (63.3 mm är det väl)

Vet inte riktigt om det stämmer, jag hade ett par plåtfälgar från sierra som jag tänkte sätta på min -74, men där var navhålet för litet på fälgen. Möjligen att det skiljer mellan årsmodellerna om det stämde på eran axel.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...