Svedis March 12, 2006 Report Share March 12, 2006 På A-stolpens insida ( mot föraren), är det det rutans målade metallbåge jag ser (mellans ventilationsfönstret och vindrutans gummilist).Är Pilar pads ( artikel 03598-78A ) det som ska skyla denna bit?Enligt uppgift ska det å andra sidan inte vara Pillar pads i original på vissa -68:or !! Någon som vet??/svedis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 13, 2006 Report Share March 13, 2006 Sena 68:or hade ingen stoppning på A-stolparna. Likaså rationaliserade man bort den smala remsan med stoppning på instrumentpanelen (ovanför handskfacket). Min bil, som du ser på bilden till vänster, har inte dessa stoppningar (tillverkad i maj -68 ). En annan sak som ändrades var ju sidoreflexen på bakskärmen, senare bilar fick ju den utanpåliggande reflexen.Reflexen ändrades runt 15 februari -68 anses det, men stoppningarna på instrumentpanel och takstolpar ändrades senare än detta datum, vad jag har förstått. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadMac March 13, 2006 Report Share March 13, 2006 En liten nyfiken fråga angående bilar utan stoppningen på A-stolpen Hur ser övergången ut där innertaket slutar då??? Denna döljs ju av stoppningen och bildar en naturligt trevlig gräns annars. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 13, 2006 Report Share March 13, 2006 Det sitter en lackad "plåtremsa" som täcker skarven (likadant som på 1965-67). Man kan skymta den på den här bilden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadMac March 13, 2006 Report Share March 13, 2006 Coolt... Där ser man. Det finns alltid något nytt och lära.... Tackar.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis March 17, 2006 Author Report Share March 17, 2006 Tack RonnieSparade dryga 60 dollares då jag slipper komplettera!Min är tillverkad i april -68, så det stämmer med vad du skriver.Vad gäller stoppningen ovan handskfacket: är det centimetrarna alldeles ovanför luckan som tidigare hade "stoppning"?/svedis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 18, 2006 Report Share March 18, 2006 Ja det stämmer, det var en smal stoppning som satt på centimetrarna ovanför handskfacket. Den började ovanför askkoppen, gick ovanför radion och över handskfacket. Man kan skymta stoppningen på den här bilden av en -67:a http://www.mustangclubsweden.com/picts/ ... 20inne.jpg Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
429CJ March 27, 2006 Report Share March 27, 2006 I boken "In search of Mustangs...." er det blitt forsket litt på disse endringene som oppsto som følge av den nesten 2 måneder lange streiken Ford hadde høsten 1967.Det står skrevet (Halleluja...): "In May, Ford deleted the chrash pads on both "A" pillars and across the dashboard.These deltions were the direct result of the financial hardtship created by the UAW strike the previous fall".Det står også: WAfter February 15th, all Mustangs received the Cougar's chrome side marker reflector, which saved Ford a few bucks"Håper dette er til noe hjelp for 68 eiere.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis March 28, 2006 Author Report Share March 28, 2006 hmmmm... Min kom ut 27 april utan Chrash pads och stoppningen!!!För sent att reklamera tror jag?Har även hört att de stämplade serienumret på HÖGER flygelsida i motorrummet, men ej gjorde urskärningen i flygeln, så nomret blev dolt. Detta för att spara tid då man redan stämplade på höger sida under vindrutan.Kan detta stämma? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
429CJ April 4, 2006 Report Share April 4, 2006 Tror det var pga krav om at VIN skulle være lettere å lese for eksempel for politiet for å kunne sjekke om bilen var stjålet..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S April 5, 2006 Report Share April 5, 2006 Det "rätta" chassienumret (eller VIN) är ju stämplat i vänster innerskärm på 65-67 och flyttades till en skylt innanför vindrutan från och med -68. Dessutom ska det (oavsett årsmodell) sitta dolda chassienummer som inte syns förrän man skruvar bort framskärmarna. Se även denna bild på en -65 Mustang (det främsta numret på vänstersidan är ju synligt även med skärmen på plats): http://www.fomoco.com/mustang-forum/rep ... ply=137443 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis April 5, 2006 Author Report Share April 5, 2006 Men anledningen vad jag förstått, är att polisen i USA krävde nummer på rutans insida för att kunna identifiera bilen. Efter strejken tidigt 1968 så gick det snabbare att stämpla på samma sida dvs höger flygelsida. Sedan tog det några(?) månader innan man flyttade urskärningen från vänster till höger sida. Därför dolt nummer ( men ej med vilje utan pga produktionskravet) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.