Jump to content

A-stolpe, "pillar pads", -68


Svedis

Recommended Posts

På A-stolpens insida ( mot föraren), är det det rutans målade metallbåge jag ser (mellans ventilationsfönstret och vindrutans gummilist).

Är Pilar pads ( artikel 03598-78A ) det som ska skyla denna bit?

Enligt uppgift ska det å andra sidan inte vara Pillar pads i original på vissa -68:or !! Någon som vet??

/svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Sena 68:or hade ingen stoppning på A-stolparna. Likaså rationaliserade man bort den smala remsan med stoppning på instrumentpanelen (ovanför handskfacket). Min bil, som du ser på bilden till vänster, har inte dessa stoppningar (tillverkad i maj -68 ).

En annan sak som ändrades var ju sidoreflexen på bakskärmen, senare bilar fick ju den utanpåliggande reflexen.

Reflexen ändrades runt 15 februari -68 anses det, men stoppningarna på instrumentpanel och takstolpar ändrades senare än detta datum, vad jag har förstått.

Link to comment
Share on other sites

En liten nyfiken fråga angående bilar utan stoppningen på A-stolpen :?

Hur ser övergången ut där innertaket slutar då??? Denna döljs ju av stoppningen och bildar en naturligt trevlig gräns annars.

Link to comment
Share on other sites

Tack Ronnie

Sparade dryga 60 dollares då jag slipper komplettera!

Min är tillverkad i april -68, så det stämmer med vad du skriver.

Vad gäller stoppningen ovan handskfacket: är det centimetrarna alldeles ovanför luckan som tidigare hade "stoppning"?

/svedis

:--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I boken "In search of Mustangs...." er det blitt forsket litt på disse endringene som oppsto som følge av den nesten 2 måneder lange streiken Ford hadde høsten 1967.

Det står skrevet (Halleluja...): "In May, Ford deleted the chrash pads on both "A" pillars and across the dashboard.

These deltions were the direct result of the financial hardtship created by the UAW strike the previous fall".

Det står også: WAfter February 15th, all Mustangs received the Cougar's chrome side marker reflector, which saved Ford a few bucks"

Håper dette er til noe hjelp for 68 eiere.... :D

Link to comment
Share on other sites

hmmmm... Min kom ut 27 april utan Chrash pads och stoppningen!!!

För sent att reklamera tror jag?

Har även hört att de stämplade serienumret på HÖGER flygelsida i motorrummet, men ej gjorde urskärningen i flygeln, så nomret blev dolt. Detta för att spara tid då man redan stämplade på höger sida under vindrutan.

Kan detta stämma?

Link to comment
Share on other sites

Det "rätta" chassienumret (eller VIN) är ju stämplat i vänster innerskärm på 65-67 och flyttades till en skylt innanför vindrutan från och med -68.

Dessutom ska det (oavsett årsmodell) sitta dolda chassienummer som inte syns förrän man skruvar bort framskärmarna. Se även denna bild på en -65 Mustang (det främsta numret på vänstersidan är ju synligt även med skärmen på plats): http://www.fomoco.com/mustang-forum/rep ... ply=137443

Link to comment
Share on other sites

Men anledningen vad jag förstått, är att polisen i USA krävde nummer på rutans insida för att kunna identifiera bilen. Efter strejken tidigt 1968 så gick det snabbare att stämpla på samma sida dvs höger flygelsida. Sedan tog det några(?) månader innan man flyttade urskärningen från vänster till höger sida. Därför dolt nummer ( men ej med vilje utan pga produktionskravet) :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...