bstrand122 March 14, 2006 Report March 14, 2006 Vad rekommenderas för att fästa kromlisterna runt bakrutan på en fastback -69? Har nåt gammalt tvåkomponentlim från Biltema, men är rädd att det kan skada gummilisten.Finns det nåt annat som funkar bra? Skall de enbart fästas med lim eller dyl, eller är det några clips, skruvar eller nåt annat också? Jag har nämligen inte sett nåt som tyder på det. Citera
JH March 15, 2006 Report March 15, 2006 Vilken list menar du? Om det är bumeranglisten som sitter runt rutan på karossen, så är den skruvad från insidanSka du limma på glas så finns ett speciallim hos glasmästare, som man kan använda för bl a backspeglar m.m. Du kan även använda lim som används för att stöldskydda datorutrustning. Citera
Roger March 15, 2006 Report March 15, 2006 Runt karossen på till bakrutan ska det sitta små piggar som man trycker på ett clips sen trycks listen dit på clipsen. Citera
bstrand122 March 15, 2006 Author Report March 15, 2006 Tja...det finns väl bara en kromlist som sitter där..runt bakrutan, så jag antar att det är "bumeranglisten" då.Får titta närmare då efter piggar! Citera
fast66 March 16, 2006 Report March 16, 2006 Det man brukar kalla "bumeranglisten" sitter väl som förängning av dropplisten runt bakre sidorutan på en 69a? En bred kromad böjd list. Den har ju betraktats som "svår" då den är benägen att få prickar i kromet men inte har funnits som repro.Lister runt bakrutor brukar i allmänhet sitta med clips, och dessa ska normalt sättas fast på piggar i karossen innan man monterar gummislist och ruta. Är det en gammal gummilist är den säkert så torr och hård att clipsen inte går att få dit med rutan i.Då man köper Fords egna kromlister får man med clips och en skruv som är doppad i tätningsmedel, denna ska användas om "piggen" gått av - inte helt ovanligt. Citera
JH March 16, 2006 Report March 16, 2006 Bumeranglisten finns numera som repro om dina skulle vara defekta. Citera
bstrand122 April 1, 2006 Author Report April 1, 2006 Ok, jag har hittat vad jag tror är "piggarna". De sitter nere i springan mellan gummilisten och plåten, fästa i plåten. Lister runt bakrutor brukar i allmänhet sitta med clips, och dessa ska normalt sättas fast på piggar i karossen innan man monterar gummislist och ruta. Är det en gammal gummilist är den säkert så torr och hård att clipsen inte går att få dit med rutan i.Ska jag tolka detta som att det inte är nån idé att köpa dessa clips och försöka få dit listen utan att ta bort hela rutan och gummilist?Är det dessa clips man ska ha?http://www.dallasmustang.com/page/produ ... oduct=4909 Citera
Roger April 2, 2006 Report April 2, 2006 Det är dom klippsen,och du behöver inte ta bort rutan utan det är bara att drycka dit klippsen. Citera
Recommended Posts