Jump to content

Recommended Posts

Vad rekommenderas för att fästa kromlisterna runt bakrutan på en fastback -69? Har nåt gammalt tvåkomponentlim från Biltema, men är rädd att det kan skada gummilisten.

Finns det nåt annat som funkar bra? Skall de enbart fästas med lim eller dyl, eller är det några clips, skruvar eller nåt annat också? Jag har nämligen inte sett nåt som tyder på det.

Vilken list menar du?

Om det är bumeranglisten som sitter runt rutan på karossen, så är den skruvad från insidan

Ska du limma på glas så finns ett speciallim hos glasmästare, som man kan använda för bl a backspeglar m.m. Du kan även använda lim som används för att stöldskydda datorutrustning.

Det man brukar kalla "bumeranglisten" sitter väl som förängning av dropplisten runt bakre sidorutan på en 69a? En bred kromad böjd list. Den har ju betraktats som "svår" då den är benägen att få prickar i kromet men inte har funnits som repro.

Lister runt bakrutor brukar i allmänhet sitta med clips, och dessa ska normalt sättas fast på piggar i karossen innan man monterar gummislist och ruta. Är det en gammal gummilist är den säkert så torr och hård att clipsen inte går att få dit med rutan i.

Då man köper Fords egna kromlister får man med clips och en skruv som är doppad i tätningsmedel, denna ska användas om "piggen" gått av - inte helt ovanligt.

• 3 weeks later...

Ok, jag har hittat vad jag tror är "piggarna". De sitter nere i springan mellan gummilisten och plåten, fästa i plåten.

Lister runt bakrutor brukar i allmänhet sitta med clips, och dessa ska normalt sättas fast på piggar i karossen innan man monterar gummislist och ruta. Är det en gammal gummilist är den säkert så torr och hård att clipsen inte går att få dit med rutan i.

Ska jag tolka detta som att det inte är nån idé att köpa dessa clips och försöka få dit listen utan att ta bort hela rutan och gummilist?

Är det dessa clips man ska ha?

http://www.dallasmustang.com/page/produ ... oduct=4909