Jump to content

Recommended Posts

hej jag ville kolla ifall min motor tillhör min bil så jag kollade på blocknumret som är:d20e-6075-ad nummret som sitter överst är 2hII

och mitt vin nr är 5fo5f154899 har försökt bli klokare av dessa nr men fattar nada..

Hej!

Enligt boken "How to Build Max Performance Ford V8s on a Budget" får man fram följande på Dina gjutnummer:

Första = årtionde

Andra = år på årtiondet

Tredje = vilken grupp av bilar

Fjärde = vilken typ av del

D = 1970-1979

2 = 1972

O = "O" som i Oscar och då blir det Fairline/Torino familjen

E = Engine Group

De fyra siffrorna därefter är vad det är för något, 6015 ska vara just motorblock men Du hade ju 6075.

Antingen står det fel i min bok eller har Du kanske en utbytesmotor.. Finns säkert fler mycket mera kunnigt folk i ämnet här på forumet som kan hjälpa till vidare.

det kan mycket väl vara orginal.

Ford plockar ju block från hyllorna till produktionen, 72-73 sålde ju rätt dåligt ,så det är inte otroligt att man hade rejält med block i lager..

D2 innebär att blocket gjutits 72.

Och 74 så användes väl inga v8 block alls till mustangen .

Så vad som var sanning ett år är inte säkert stämmer nästa årsmodell.

• 2 weeks later...

2H11 är datumet blocket gjöts, alltså 11 augusti 1972 och den har då suttit i en 73a. Det finns säkert ett annat datum instansat ngnstans, nämligen då motorn sattes ihop. Brukar finnas på en slipad klack på blocket under vänster topp (osäker på såpass sena motorer). Datumet står då i samma format, men med en eller två extra bokstäver som visar montörens id.

Man brukar säga att en motor ska vara ihopsatt upp till ungefär en månad innan bilens monteringsdatum.

Några lager med motorer hade man inte råd med då heller, utan man tillverkade i stort sett motorer till de bilar man hade beställning på.