Jump to content

Hjälp med Mach 460


warcry

Recommended Posts

Jag har problem med störningar generator-vin och brus i högtalarsystemet, samt att det smäller till som fan när jag startar bilen.

Bytte jord och plus utan att det gjorde någon skillnad.

Kopplade sedan ur dom två slutstegen öppe i bagaget, det skumma nu var att det fortfarande kom ljud till alla högtalare och samma störningar som innan.

När jag kopplade in en annan högtalare jag har haft liggandes så var det inga störningar i den, så felet ligger inte i huvudenheten.

Finns det fler steg nånstans i bilen, eller har någon en lösning?

Link to comment
Share on other sites

på min sitter det ett sådant till huvudenheten... men som warcry säger så verkar inte felet ligga där. (jag har inte testat med en lös högtalare men antar att vi har samma problem)

"lite off t"

tänkte även byta till en ny cd-enhet... går det att få tag på kablar eller kanske rättare sagt kontakter så man får vanlig standard eller är det någon som har ett kopplings schema? vad som går vart.?

Link to comment
Share on other sites

på min sitter det ett sådant till huvudenheten... men som warcry säger så verkar inte felet ligga där. (jag har inte testat med en lös högtalare men antar att vi har samma problem)

"lite off t"

tänkte även byta till en ny cd-enhet... går det att få tag på kablar eller kanske rättare sagt kontakter så man får vanlig standard eller är det någon som har ett kopplings schema? vad som går vart.?

Finns en artikel här på hemsidan, under "teknik"..

Link to comment
Share on other sites

Är det orginalstereon som brusar eller är det eftermonterat? Själv har jag en eftermonterad och köpte kablarna som går från mustang till ISO koppling, på biltema. Problemet var bara att högtalarkablarna var kopplade till högnivå och inte lågnivå. Jag trodde då att dom använde slutsteg med högnivå. När jag kopplade ihop allt så blev det en hel del brus och bakgrundsljud, vilket försvann när jag kopplade sladdarna från mustangen till bilstereons lågnivå.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag dragit lågnivå istället och det blev mycket bättre.

Missljuden kan dock komma tillbaka, men drar jag ur det vänstra steget i bagaget och pluggar in det igen så är det borta, ligger antagligen något glapp eller kabelbrott nånstans från det steget och stereon.

Ska ändå riva inredningen för jag ska dra ett steg till till bagaget och koppla in en baslåda.

Får se om jag ser något då.

Link to comment
Share on other sites

Allt Orginal (tror jag iaf)

edit:

skumma är att jag får mer störningsljud när jag startar cdn än om bara radion är på...

Det är precis samma fel som jag hade, mer störningar på cd än radion.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Byter ni ut orginal Mach 460 stereon?

Jag som är så glad för den sitter kvar i min :D

Tycker den är stört kol lite 80 tal så där över den och i två delar och så bra ljud orginal :shock:

Men klart allt är en smak sak, men jag gillar den, är få bilar som jag hört som har så bra stereo orginal tycker jag.

Har som tur var varit lyckligt befriand från problem med den även det som en del skriver med att den inte vill ta in vissa Mhz tal.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 10 months later...

Jag har problem med min lågnivå vet ej vilka kablar på stereon som jag ska koppla högnivå till lågnivå adaptern har mätt på allt och fått det att funka men varje gång jag bromsar eller blinkar eller hissar ner rutan så dunkar det i basen (har baslåda och steg i skuffen). Någon som vet vad det är för fel eller vilka kablar på stereon högnivå till lågnivå adaptern ska kopplas???

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmm problemet tillbaka.. (lyssnar inte på stereo speciellt ofta så det blev förmodligen aldrig bra)

Oljudet finns kvar aven om jag rycker ur lågnivå kablarna från huvudenheten..

(De går ju till främre steget som också delar freq o skickar lågfreq till bakre stegen)

Funderar på att koppla förbi främre steget o prova..

Köra diskanterna direkt på huvudenheten o sedan koppla lågnivå till bakre stegen.. vad jag kunnat läsa, så känns det som att signaljord skulle kunna vara boven. Jord är flyttad och uppmätt på alla enheter o verkar inte vara någe knas med längre iaf.

Funkar inte det så köper jag ett riktigt steg med vettiga anslutningar :-- o knåpar in i bak.

Men det känns ju surt när det nästan aldrig används.. Dock kan jag inte ha att det inte funkar som det ska.

upd:

Främre steget verkar ok, dock får jag mindre brus med huvudenheten.. Så det kommer ej kopplas in igen.

lågnivå eller steg bak alltså som k*kar, Orkar inte krångla mer utan det får bli ett nytt 2kanalssteg som är stabilt ned till 2 ohm (eftersom basarna är parallelkoppade) i skuffen..

upd2:

Å va skönt att bli av med! :--

orginal lågnivåkabel får dock ligga kvar i bilen. (obs används ej)

kabelharvazb5.jpg

Känns som att kablaget kan vara en trolig orsak till missljud..

(varför i hela friden drar man remote kablarna i lågnivåkabeln, o inte utanför skärmningen?)

:shock:

vafintzw7.jpg

aja, rejält tejpat var det iallafall även om det behövdes eller ej..

Hoppas detta ska fungera bättre även fast jag var lat o drog ström o lågnivå på samma sida bilen.

rockfordyd4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...