Jump to content

Volvo 740


Jimmy_the_1

Recommended Posts

Hej

Nu vet jag att jag kanske är på väg att bryta mot reglerna eftersom jag behöver råd men min bruksbil.

Det är en 740 -88 med förgasare som plötsligt inte ville starta i morse. bilen gör ett snedtändande och dör sedan direkt. Försöker jag flera gånger så blir den sur och jag hade tillochmed en explosion i avgasröret. Jag har försökt kolla tändningslåset, förgasaren, bensinpumpen(inkl. relät),tändsstiften och tändspolen... men utan att lokalisera problemet. bilen har aldrig haft något problem innan och jag funderar om den kyliga natten kan ställt till med något. Är det någon som har något tips var jag kan leta efter felet. Borde inte vara pumpen eftersom den får bränsle, problemet borde väl ligga på tändningsbiten eller?

eftersom volvo-klubbens forum inte gav några bra ideer hoppas jag det finns någon här som kan 740 lika bra som ni kan Mustang.

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

hej,

Jag är ju ingen supermek direkt men på mina 740:isar så finns där 2 bränslepumpar, det brukar hjälpa om en person vrider på nyckeln och den andra personen knackar med en skruvmejsel på den främre pumpen (den sitter under bilen typ vid förarsätet.).

detta är det vanligaste problemet jag upplevt på mina och vänners 740:isar.

Ibland kan det funka att bogsera/rulla igång bilen också. Eller att vrida på nyckeln med ettan i och lite gas.

(jag vet att det inte är så nyttigt men va f-n det är ju trots allt en traktor vi pratar om.)

good luck.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Om du får gnista på stiften så är det knappast varken tändmodulen el. impulsgivaren.

Har du kollat så att inte någon gummislang har gått av eller hoppat loss från motorn så att den tar in tjuvluft vid startförsöket.

Har varit med om att det kan bli glapp i impuls. Är du lite kunnig inom elläran så kan man mäta på givaren med ett universal instrument el. digital instrument på mätområdet Ohm. Motortemperaturen kan ha en viss inverkan på givaren som består av en läsgaffel ”halvledare” om det är glapp i givaren.

Jag tror att tändmodulen sitter på vänster innerskärmen nästan framme vid strålkastaren med två skruvar.

Synd att du inte bor i Stockholm för då hade du kunnat få låna både impulsgivare och tändmodul av mig.

Du får gärna ringa mig om jag kan vara till någon hjälp.

08 784 69 82 el. 070 784 69 82

CMC 1507 Lennart

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga är det möjligtvis 230 K motorn?? isf kolla alla vakumslangar, den förgasaren är väldigt kännslig.. Börjar den på att krångla så är det bästa att byta till en vanlig förgasare.. Kan vara ett tipps

Link to comment
Share on other sites

Det är en 230 E motor. Det finns en vakum slang som jag bytt, men aldrig fick riktigt tät. Kan det göra så mycket?

E motorn har ju insprutning. Men nej, det kan inte göra så mycke, att den bara tvärdör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...