Jump to content

Dålig komp, högt HC


convertible90

Recommended Posts

Hej,

Mustang 90, 5.0 HO

Hade problem med mycket högt HC värde på besiktningen, tog därefter kompprov och konstaterade dåligt komp på 2 cylindrar (ca 6 kg istället för 10). Kolvringar ok.

Tickande lyftare med kall motor.

Har nu demonterat en topp för att checka ventilerna. De ser ut till att vara ok, räcker förmodligen att slipa in dem med pasta.

Kan ytterst lite slitage och sot göra att kompressionen blir dålig och orsaka högt HC värde?

Vad kan annars problemen bero på?

Om kammen är dålig så stänger ju ventilerna ändå.

En 5.0HO motor har ju hydrauliska rullyftare, och vad jag förstår så går det ej att justera ventilspelet, det fixar ju hydraullyftarna?

Går det att kolla kammen utan att demontera den?

Går det att demontera kammen utan att lyfta ut motorn.

Finns det någon av er som har erfarenhet av Ford 5.0HO motorer och är villig att dela med sig?

Tacksam för alla tips och svar.

/Lasse

PS. Jag bor i Malmö

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Gå inte för hårt fram med motorn, det behöver inte

vara något stort fel. :shock:

Du bör först kolla luftmassemätaren som sitter på insuget

efter luftrenaren, du bör också kolla lamdasond.

Har du någon form av varning på intrument typ

service engien eller liknande så bör du köra ett

felsökningsprogram för att hitta fel.

Den tekniken som används på din årsmodell tidigare

eller senare så påverkar dom olika enheterna varandra

därför bör du gå igenom alla pungter i service program. ;)

Inget bra svar kanske, har själv haft div problem innan

jag gick igenom enheterna. :?

Du kan rengöra luftmassemätaren med topps och T-Röd

mycket försiktigt, men det är inte säkert att det löser

problemet. :shock:

Kolla också att alla kablar på lamdasonden sitter där

dom ska, du kan även här rengöra kontakter som

ofta kan vara smutsiga av olika anledning. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket förtändning kör Du med? Detta är ju nåt som påverkar HCvärdet negativt. Men är det väldigt högt borde det bero på annat. En trasig tempgivare nånstans borde ge ungefär det samma resultat, alltså mer bränsle - högre HC. Även för lite bränsle ger ett ökat HC värde om det är så pass lite bränslemängd så det blir dålig förbränning för den skull. Kattarna ok?

Läser man i boken "How to Understand, Service and Modify Ford Fuel Injection & Electronic Engine Control" finner man att bilar som missat på HC testet har från 50-70% haft fel på Oxygen sensorerna (lambdasond).

20% har haft fel på kattarna, 5-8% har haft fel på datorn.

För övrigt är det en bra bok där det mesta står som man behöver veta och lite till runt sprut och elektronik på just dessa bilar.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, det gav mig lite att fundera på.

HC värdet var ca 900 första gången och 1000 vid andra försöket.

Förtändningsvärdet vet jag inte, har inte kollat det.

Kattarna är inte orginal.

Lamdasonderna lär ju inte heller vara orginal. Hur noga är det med det?

Duger universal?

Övriga avgasvärden är:

CO 0,1

CO 2500 0,1

Lambda 1,07

Luftpumpen är bortkopplad, om det kan ha betydelse?

Jag misstänker att den har fått fet blandning då avgaserna har luktat mycket.

mvh,

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Låter som lambdan. Keffar dom ur så kommer blandningen att fettas på, och har man riktig otur så pajjar man eventuell kat. tack vare det. Har du märkt nån skillnad i soppaförbrukning?

I boken "Ford Fuel Injection & Electronic Engine Control" (ISBN 0-8376-0301-3) står i princip samma som 1096 skrev; står exakt samma procentsatser. Kom också ihåg att nolla minnet på datorn efter du bytt syresensor eller liknande, annars finns det risk för att du får helskumma värden lik förbannat.

Saxat från webben:

Thermactor (luftpump):

Fresh air blown into the exhaust gas, just downstream of the exhaust ports, provides oxygen (O2) to promote further combustion of any remaining unburned hydrocarbons (HCs) in the exhaust gas.

Catalytic converters require additional oxygen to convert the carbon monoxide (CO) and hydrocarbons in exhaust gases into carbon dioxide (CO2) and water (H2O).

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Mustang 90, 5.0 HO

Kan ytterst lite slitage och sot göra att kompressionen blir dålig och orsaka högt HC värde?

Vad kan annars problemen bero på?

Om kammen är dålig så stänger ju ventilerna ändå.

En 5.0HO motor har ju hydrauliska rullyftare, och vad jag förstår så går det ej att justera ventilspelet, det fixar ju hydraullyftarna?

Går det att kolla kammen utan att demontera den?

Går det att demontera kammen utan att lyfta ut motorn.

Finns det någon av er som har erfarenhet av Ford 5.0HO motorer och är villig att dela med sig?

Tacksam för alla tips och svar.

/Lasse

PS. Jag bor i Malmö

Hei Lasse. Mange gode tips. Sjekk også TPS sensoren som sitter ved trottlebodyen. Du finner justeringsprosedyre for denne på Stangnet etc. Defekte eller ustabile O2 sensorer er en stor sansylighet. Du kan bruke urginale, bare de er ført opp som OEM partnr.

Bensintrykksregulatorfeil, er også en mulighet. Du skal ha ca 38psi ved tomgang, ca 800rpm. Det finnes en tilkobling på fuel linen. Sjekk dette !

Rens MAF metret (ps, jeg har et helt nytt ett , hvis du trenger det..) juster TPS, event bytt Potmetret ( ca 200kr) sjekk bensintrykk og tenning, ca 10grader med spout connectoren utkoblet. ECT , engine coolant temp sensoren din har vi målt, så den er nok ok . : ) Du kan også ha en eller flere leaking injectors, men det er gjerne på biler som har rullet mange mil.

Tror ikke det er kammen din som er problemet. Har ikke hørt om defekte kamakslinger på disse motorene. Gode rulle løftere, og bra smøring. Og ja, det går fint å ta ut kammen med motoren i bilen. Hvis det ikke er montert nytt timing chain og gear, kan du sjekke kam, løftere og bytte dette. Vet ikke om noe god måte å sjekke kammen på, uten å ta den ut av motoren. Det er ingen justeringsmulighet til ventilene. Hydralikken tar seg av det. Det er normalt at oljetrykket er noe ustabilt i løfteren før motoren blir varm. Håper du skjønner noe av dette... Jokke oversetter !

Mvh Trygve A.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, det gav mig lite att fundera på.

HC värdet var ca 900 första gången och 1000 vid andra försöket.

Förtändningsvärdet vet jag inte, har inte kollat det.

Kattarna är inte orginal.

Lamdasonderna lär ju inte heller vara orginal. Hur noga är det med det?

Duger universal?

Övriga avgasvärden är:

CO 0,1

CO 2500 0,1

Lambda 1,07

Luftpumpen är bortkopplad, om det kan ha betydelse?

Jag misstänker att den har fått fet blandning då avgaserna har luktat mycket.

mvh,

Lasse

Hej

Här har du en sida du bör besöka där dom beskriver hur olika värden ska tolkas m.m.

http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Där bland anant lamda värde på 1.07 beskrivs som mager blandning = Hög HC. Men läss vidare själv där så kanske du blir lite klokare på vad du ska göra åt problemet.

Själv skulle jag precis som du själv tänkt göra slipa in ventilerna speciellt på den cylindern som har låg komp! Om jag mätt upp en så stor avikelse från dom andra cylindrarna. Kolla även att dom är raka så ventilerna inte är lite snea av någon anledning.

Sen skulle jag titta vidare på resten av komponeterna om det inte löst sig. Men 6 bar vill man ju ändå inte åka med så det behöver du ju fixa hur som helst även om inte det var huvud problemet.

Lycka till men det är inga roliga fel det där, en kompis hade samma fel på sin Mitsubichi GDI sluta med ventilslipning, nya spridare, ny kat sen gick den igenom. allt på grund av hög HC halt. Men så illa är det nog inte i ditt fall så ingen oro.

Medela oss vidare hur det går.

Lycka till!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du kan börja vid 10°. Tror det var default från fabrik. Glöm inte att koppla bort Spouten när du ställer tändningen. Spouten sitter lite för sig själv i kabelhärvan som går fram till fördelaren. En liten "bygel" som du lätt drar ur med fingrarna. Glöm inte att sätta tillbaka den sen bara.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset om förtändningen. Hittade det sedan i instruktionsboken där någon vänlig själ hade klistrat in den.

Men nu blir jag galen, kan inte hitta någon "timing pointer".

Kan någon förklara var den sitter, gärna med bild tack?

Är det en påskruvad metallbit eller sitter det direkt på blocket?

Det framgår tyvärr inte av "Chiltons Mustang 89-93 repair manual", som för övrigt har ganska dåliga illustrationer.

Please help!

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke

Det visade sig att där Timing pointern skall sitta finns bara ett skruvhål.

Så vad göra, beställa från 50resto eller tillverka själv?

Är detta rätt modell: http://www.latemodelrestoration.com/iww ... 1&comp=LRS

Finns det någon som har en timing pointer liggande, till salu eller för utlån?

Det är akut, jag vill köra nu......... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den ser ut att vara rätt. Du kan få LÅNA (sorry för stora bokstäver, men sist jag lånade ut nåt viktigt till bilen så sålde idioten jag lånade ut delen till bilen, med mina grejor på...)min, men jag ska snart igång själv om allt går som det ska. Du kan kanske tillverka en egen med min som mall?

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Så var bilen äntligen besiktigad och godkänd med blankt papper! :D

De tyckte till och med att blinkers i backljusen var en snygg lösning! :D

HC värdet är dock fortfarande lite högt (men godkänt), kan det vara den bortkopplade luftpumpen som är problemet?

Saknar allt utom själva luftpumpen, finns det någon som har dessa delar liggande?

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...