Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Jag håller på att göra en renovering på motorn och håller just nu på att sätta ihop den igen. Jag har en 302 med 289:a toppar och insug. Jag undrar hur man ska ställa in ventilspelet?

Jag har köpt hays reperationsbok om mustang. Där står det två olika tal på olika motorer. Minimum och maximum. Det står olika avstånd beroende för om man har en 302 eller 289 ? Min första fråga är vilken av dom ska ja gå efter eftersom blocket är 302 o topparna 289:a.

Den andra frågan är vad menas med minimum och maximum? Är det när lyftarna står i låg respektive högläge?

Minumum på 289:a står det 2.07 och för 302, 1.7. Maximum för 289 står det ca.3.96 och för 302 står det ca.4.07 tror jag det stod.

tacksam för svar så att jag kan starta mustangen så snabbt som möjligt. :)

Hej.

Din fräga är lite luddigt vilken typ av lyftare och vilken typ

av kam är det du monterar.

Är det kam med hydral lyftare så är det ingen inställning

på ventiler, i alla fall inte med bladmått. :?

Uppdatera din mail så kan du få bilder på hur du gör inställning.

Har försökt att skicka mail men det fungerar inte. :roll:

  • 5 months later...

Det finns lite matnyttigt på nätet om hur man justerar in hydrauliska lyftare, t.ex. på CraneCam. http://www.cranecams.com/?show=adjustingValveTrain

Men Lars, har du ingen webplats som du kan lägga upp bilderna med länkar till så att fler på forumet kan se :?: Det är alltid intressant att få förklaringar och beskrivningar på problemlösning från flera håll.

Även om det inte går att justera många av de motorer som har hydraullyftare så måste det ändå vara inom toleranserna annars blir det problem. Problem som går att lösa med shims eller andra längder på stötstänger t.ex. = omständligt.

Eller ta tjuren vid hornen, konvertera och byta ut fords skålade "gnid"vipparmar till rullvippor med justeringsmöjlighet 8) .

Kör upp kolven i TDC, om du tar ur stiften och stoppar in fingret i hålet så "pyser" det vid TDC. Då tar du och snurrar på stötstängerna för den cylindern. Drag år muttern på vippan precis till dess att du inte kan snurra stötstången, och drag sedan 3/4 varv till. Detta räcker som grundinställning. Upprepas för varje cylinder.

När motorn är igång och har gått ett tag kan man ta av ventilkåpan och - med motorn igång - lossa justerskruven till dess att det "tickar". Därefter dras den åt till dess att den slutar ticka igen.

En kanonbra grej i detta sammanhang är en gammal ventilkåpa som är uppskuren, och sedan fått en stänkplåt påsvetsad. Med ny och ren motor, ny oljepump etc så skvätter det rejält.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...