Svedis April 4, 2006 Report April 4, 2006 -68 cab. En bil i hyfsat original ( kanske matching nr) med trumbromsar runt om. Om man monterar skivbromsar fram, skulle den då inte vara original längre och därmed tappa i värde? Samma om man behåller trummorna och monterar servo till dom?Var går gränsen? /svedis Citera
JohnRB April 4, 2006 Report April 4, 2006 Tror inte værdet sjunker med dessa "modifikasjoner".Bilen blir jo sekrare att anvenda.Om det inte er nån spesial modell typ 428 CJ eller nåt ditåt, så tycker jag att du skal uppgradera dina bromsar.John Citera
Ingo April 5, 2006 Report April 5, 2006 Om du dessutom behåller orginal bromsarna och skickar med i en låda ,sänker det definitvt inte värdet.Om det med enkla medel går att bygga "orginal"(vad det nu är på en mustang) är det inga problem. Citera
Roger April 5, 2006 Report April 5, 2006 Den här frågan har väll varit uppe att antal gånger.Så som jag ser det så tappar bilen inte i värde så länge som orginaldelarna finns kvar och går att skicka med vid en eventuell försäljning.Det är ofta diskusioner om orginal och värde men som jag ser det så måste det väll vara upp till ägaren på en bil att göra bilen så som man vill ha den det är ju trots allt ägaren som äger och använder bilen.Sen vad en del tycker att man gjort rätt eller fel är i min syn bara att skita i.Jag har själv renoverat en äkta 428Cj -69 som ska vara helt orginal för att hålla ett högt värde men för mej är inte värdet det som är viktigt utan jag har gjort en bil som passar mej med div förbättringar mot orginal. Citera
Svedis April 5, 2006 Author Report April 5, 2006 Hur ser en domare på saken på en utställning? Har jag fel navkapslar , emblemeller färg kan jag förstå att det blir avdrag.Men hur bedöms ändring av bromsarna enligt ovan? ( även ändring på de första årsmodellerna till 2-kretssystem)Och om jag ersätter sealbeam-strålkastarna med H4 –lampor? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 5, 2006 Report April 5, 2006 Hej.Vi måste skilja på ORIGINAL och uppdaterade Mustanger, somalla vet så är en original Mustang ganska sällsynt i dag. Original Mustang är en mustang som är orörd och då endastservad efter konstens alla regler med t.e.x. originaldelar somtillhandahålls av återförsäljare eller märkesverkstad. Det betyder egentligen att en original Mustang också harmassor av oidentifierade nya delar som är bytta. Det man då går efter i original är istället är hur den är utrustad och att det är matching numbers på delar i drivlina styrning mm. Ni vet säkert att det sitter en S.K. tillverknings TAG elleraluminimbricka med upplysning om när delen tillverkades somtex motor, växelåda, bakaxel, styrsnäcka mm även så skallbilen stämma med ID på dörr, detta bör också styrkas med handlingar och dokument. Man kan gå så djupt ner i ID så att man kollar år/månad pålåsnäsan på B-stolpe. Men nu var det egentligen inte det som frågades, personligenså tycker jag som ni andra att det är köparen som avgör värdepå bilen. Det finns massor av bra och mindre bra Mustang renoveringar,jag tycker som ni att uppdatering av Styrning, Bromsar hör till säkerhet och det är mer av vikt än original. Att ett värde är högre på en orörd originalbil vet alla men vemvill egentligen ha en originalbil med för den tiden magra bromsar och konstiga däck mm.Jag tycker att man kan göra ganska mycket med en Mustangutan att man förstör UR Mustangen.Det är många delar som går att byta ut till bättre utan att detegentligen går att se, satsa på att hålla Mustangen ORIGINALLIKi stället. Domare på CMC:s träffar när det gäller den vanliga bedömningen,vi tittar inte på sådana saker som utbytta bromsar eller rätt eller fel kapslar. Det som kollas är helheten och arbetsutförande i första hand även renhet av utsida och insida bedöms. Vi har även en MCA bedömning men denna måste förbeställasdå det tar minst ett par timmar att gå igenom vad som är rätt eller fel. Forsätt att uppdatera säkerheten på era Mustanger med bättre bromsar, bälten, lysen, framvagn mm, för god säkerhet i trafiken,ni har säkert råkat ut för sådana som glömt blinkers och att det även finns andra trafikanter. I min Mustangvärld finns det plats för alla sorter o typer av Mustang och värdet på Mustanger är det bara NI som äger en Mustang som kan avgöra. Ni som skruvar vet ju vad det har kostat i pengar och sena kvällar med allt vad det har med sig. Citera
Leijon CMC 855 April 5, 2006 Report April 5, 2006 tjenar, man kan ju alltid montera tillbaks dem om det skulle vara så...lycka till!Vi har ju det på vår (fast vår är ju knappast original i vilket fall som helst) Keep it simple, så det är lätt att montera tillbaks. Citera
Arjan April 19, 2006 Report April 19, 2006 Skivbromsar är ju ingen modern upgradering men fanns att beställa när bilen var ny. Dessutom finns den bromsar av originaltyp att köpa ny. Den flesta spekulanter skulle nog anser det som en fördel att bilen har skivbromsar i stället for (original)trummor när du ska sälja bilen någon gång. I 1968 meddelade Ford stollt till pressen att den utrustade alla deras testbilar var utrustade med skivbromsar. Biltidningen's kommentar var om Ford tyckte att det var så viktigt med säkerhet, då borde den utrusta alla deras bilar med skivbromsar som standard Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.