Jump to content

Recommended Posts

-68 cab. En bil i hyfsat original ( kanske matching nr) med trumbromsar runt om. Om man monterar skivbromsar fram, skulle den då inte vara original längre och därmed tappa i värde? Samma om man behåller trummorna och monterar servo till dom?

Var går gränsen?

/svedis

:roll:

Tror inte værdet sjunker med dessa "modifikasjoner".

Bilen blir jo sekrare att anvenda.

Om det inte er nån spesial modell typ 428 CJ eller nåt ditåt, så tycker jag att du skal uppgradera dina bromsar.

John

Om du dessutom behåller orginal bromsarna och skickar med i en låda ,sänker det definitvt inte värdet.

Om det med enkla medel går att bygga "orginal"(vad det nu är på en mustang) är det inga problem.

Den här frågan har väll varit uppe att antal gånger.

Så som jag ser det så tappar bilen inte i värde så länge som orginaldelarna finns kvar och går att skicka med vid en eventuell försäljning.Det är ofta diskusioner om orginal och värde men som jag ser det så måste det väll vara upp till ägaren på en bil att göra bilen så som man vill ha den det är ju trots allt ägaren som äger och använder bilen.Sen vad en del tycker att man gjort rätt eller fel är i min syn bara att skita i.Jag har själv renoverat en äkta 428Cj -69 som ska vara helt orginal för att hålla ett högt värde men för mej är inte värdet det som är viktigt utan jag har gjort en bil som passar mej med div förbättringar mot orginal.

Hur ser en domare på saken på en utställning? Har jag fel navkapslar , emblemeller färg kan jag förstå att det blir avdrag.

Men hur bedöms ändring av bromsarna enligt ovan? ( även ändring på de första årsmodellerna till 2-kretssystem)

Och om jag ersätter sealbeam-strålkastarna med H4 –lampor? :P

Hej.

Vi måste skilja på ORIGINAL och uppdaterade Mustanger, som

alla vet så är en original Mustang ganska sällsynt i dag. :shock:

Original Mustang är en mustang som är orörd och då endast

servad efter konstens alla regler med t.e.x. originaldelar som

tillhandahålls av återförsäljare eller märkesverkstad. :?

Det betyder egentligen att en original Mustang också har

massor av oidentifierade nya delar som är bytta. :?

Det man då går efter i original är istället är hur den är utrustad

och att det är matching numbers på delar i drivlina styrning mm. :roll:

Ni vet säkert att det sitter en S.K. tillverknings TAG eller

aluminimbricka med upplysning om när delen tillverkades som

tex motor, växelåda, bakaxel, styrsnäcka mm även så skall

bilen stämma med ID på dörr, detta bör också styrkas med

handlingar och dokument.

Man kan gå så djupt ner i ID så att man kollar år/månad på

låsnäsan på B-stolpe. :shock:

Men nu var det egentligen inte det som frågades, personligen

så tycker jag som ni andra att det är köparen som avgör värde

på bilen. :)

Det finns massor av bra och mindre bra Mustang renoveringar,

jag tycker som ni att uppdatering av Styrning, Bromsar

hör till säkerhet och det är mer av vikt än original. 8)

Att ett värde är högre på en orörd originalbil vet alla men vem

vill egentligen ha en originalbil med för den tiden magra bromsar

och konstiga däck mm.

Jag tycker att man kan göra ganska mycket med en Mustang

utan att man förstör UR Mustangen.

Det är många delar som går att byta ut till bättre utan att det

egentligen går att se, satsa på att hålla Mustangen ORIGINALLIK

i stället. 8)

Domare på CMC:s träffar när det gäller den vanliga bedömningen,

vi tittar inte på sådana saker som utbytta bromsar eller rätt eller

fel kapslar. :?

Det som kollas är helheten och arbetsutförande i första hand

även renhet av utsida och insida bedöms. 8)

Vi har även en MCA bedömning men denna måste förbeställas

då det tar minst ett par timmar att gå igenom vad som är rätt

eller fel. :shock:

Forsätt att uppdatera säkerheten på era Mustanger med bättre

bromsar, bälten, lysen, framvagn mm, för god säkerhet i trafiken,

ni har säkert råkat ut för sådana som glömt blinkers och att det

även finns andra trafikanter. :evil:

I min Mustangvärld finns det plats för alla sorter o typer av Mustang

och värdet på Mustanger är det bara NI som äger en Mustang

som kan avgöra. :)

Ni som skruvar vet ju vad det har kostat i pengar och sena kvällar

med allt vad det har med sig. ;)

tjenar, man kan ju alltid montera tillbaks dem om det skulle vara så...lycka till!

Vi har ju det på vår (fast vår är ju knappast original i vilket fall som helst) Keep it simple, så det är lätt att montera tillbaks.

  • 2 weeks later...

Skivbromsar är ju ingen modern upgradering men fanns att beställa när bilen var ny. Dessutom finns den bromsar av originaltyp att köpa ny.

Den flesta spekulanter skulle nog anser det som en fördel att bilen har skivbromsar i stället for (original)trummor när du ska sälja bilen någon gång.

I 1968 meddelade Ford stollt till pressen att den utrustade alla deras testbilar var utrustade med skivbromsar. Biltidningen's kommentar var om Ford tyckte att det var så viktigt med säkerhet, då borde den utrusta alla deras bilar med skivbromsar som standard ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...