Jump to content

Köpråd Mustang GT 96 Cab


mr_mike

Recommended Posts

Hej.

Ni som är riktiga proffs på mustanger...

Ska åka och titta på en 96:a cab nyimport av privat persson. Skattad och besiktad.

V8 på 4,8 a 306hp, manuell med skin och verkar ha fin inrdening och suflett på bilderna. Mätaren säger runt 10000 mil.

Är det något speciellt man ska titta lite extra på?

Tack på förhand

MVH

Micke

Link to comment
Share on other sites

4.8 liter finns inte

4.6 liter och som dom säger 96 hade den 215 hästar.

Om det inte är en Cobra, då kan den ha 305

Känn efter att fjädrar och dämpare inte är slut.

Kör bilen ordentligt på alla växlar.

Gör den klassiska svängmanövern på en parkeringsplats och kolla drivknutar etc

Link to comment
Share on other sites

Kan det blivit en miss här, en vanlig GT har 225HK att dom gjorde det till KW istället?

Det du ska kika på är:

Rosten i balkarna i underredet

Att ALL EL FUNKAR är trökigt annars

Hur suffleten ligger mot sidoruterna och om det skaver mot nåt.

Kolla hur skicket på gångjärnen om dörren hänger ner. Det är tunga dörrar.

Missljud från drivlinan alla växlar, under gas,broms,svängar.

Link to comment
Share on other sites

rent generellt är det bra bilar..

Om bilen är från USA har den en milesmätare, om den är från canada så har den en km/h mätare, således ska du kolla så att han gett dig rätt uppgiter, 10miles är ju 16km...

ibland så nämner säljaren att den har gått 8000mil, när den i själva verket gått 80000miles, vilket är stor skillnad....

vet att 4.6L kan läcka vatten vid insuget, men har inte sett det själv så någon som har haft det problemet kan ju kanske berätta mera om det.

annars så ska den gå riktigt jämnt på tomgången, inga missljud speciellt inte från drivlinan.

att dom kan ha skrivit fel på effekten är ju inte helt omöjligt, min saknar ~20 hästar i regbeviset...

hursomhelst så kjräver vi i forumet, när vi svarar på frågor om vad man ska tänka på vid köp av mustang, att man blir medlem i klubben!

:P

Link to comment
Share on other sites

Den kommer ifrån Californien och har runt 5900 miles på mätare. (kommer inte ihåg exakt vad han sa)

Vid vattenläcka vid insuget bode de väll ryka vitt ellr kommer läckan på utsidan?

Kamremsbyten... vid vilka intervaller?

Fick en fundering på vägen hem från jobbet ... Om det nu är en felskrivning, kan det vara negatift på någe vis? Samt om de har bytt motor och skippat drivlinan känns det som det inte håller så länge.

Mvh

Micke

Jo jag har tänk bli medlem så fort jag hittar mig en pärla :)

Link to comment
Share on other sites

Den kommer ifrån Californien och har runt 5900 miles på mätare. (kommer inte ihåg exakt vad han sa)

Vid vattenläcka vid insuget bode de väll ryka vitt ellr kommer läckan på utsidan?

Kamremsbyten... vid vilka intervaller?

Fick en fundering på vägen hem från jobbet ... Om det nu är en felskrivning, kan det vara negatift på någe vis? Samt om de har bytt motor och skippat drivlinan känns det som det inte håller så länge.

Mvh

Micke

Jo jag har tänk bli medlem så fort jag hittar mig en pärla :)

Gratulerar till bra val av bil :D

Själv tycker jag att den här modellen av bil verkar vara en pålitlig och drift säker bil.

Min har rullat 12500miles nu och går som en klocka visserligen med nya dämpare och lite annat i hjuluphängningen.

Känns helt fast i karosen och dörrar m.m Till och med växelspaken går så trögt att den stanar precis där jag släpper den utan att återfjädra till mitten, förutom baken som har en fjäder som petar tillbaka den.

Tycker jag känns väldigt bra för en bil som gått 20000mil.

Visserligen väldigt vällskött. Har inte en gnutta oljerester när man tittar ner i genom oljepåfylningen utan det blänker där nere under toppen. titta på din tilltänkta hur det ser ut så du inte får en bil som gått utan oljebyten.

Vatten läckan som det nämns här är vad jag fått vissat för mig av experter att den ska vara i kanalen som går i insuget precis bakom generatorn, har inte haft några problem med det på min, men föra ägaren kanske redan bytt insug finns orange gega lite här och där som kanske tyder på att man ville lägga på lite extra vid bytet, eller finns det fler som har orange tätningsgega runt sina insug?

Enligt experten som vissa mig så sa han att det var det heta vattnet som kom ut från topparna som till slut skulle få den där kanalen att spricka. På nyare bytte man denna kanal till metal enligt honom.

Skickar ett kort med pillar vart jag hört att man ska titta efter läckaget. Lite svårt att se sitter ju massa grejer över vattenkanalen men du ser vart du ska leta.

Annars håller jag med Pernolf om motorgången den ska gå helt gämnt och vara pigg och villig och helt tyst i motorn. Kontrolera spännljulen till fläktremen mina var inte riktigt bra efter 20000mil då låter det lite sandigt i dom lagren men dom är biliga så ingen fara att byta dom.

Ifall du har avgaskrav på den så kanske du ska titta att katarna fungerar väll också? Skickar en bil på min under så får du se en 96:a som rullat 20000mil i Californien hur den ser ut under efter det.

Hoppas det går bra med köpet!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tackar för fina bilder. Hoppas att bilen jag ska titta på fyller mina krav.

Det är de där med häst antalet som gör mig lite fundersam men ska fråga och titta om det finns någon bra förklaring.

Hur ser dina mätartavlor ut? Är MPH större än KM/H... Om det är så kan besiktningen vara hård och sätta en på pottkanten?

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Tackar för fina bilder. Hoppas att bilen jag ska titta på fyller mina krav.

Det är de där med häst antalet som gör mig lite fundersam men ska fråga och titta om det finns någon bra förklaring.

Hur ser dina mätartavlor ut? Är MPH större än KM/H... Om det är så kan besiktningen vara hård och sätta en på pottkanten?

Mvh

Micke

90% av alla mätartavlor har Mph större än km/h

Angående hästarna så har han antagligen bara tagit Kw och översatt.

Så det är garanterat 215hp inget annat och inget att lägga för stor vikt på.

Link to comment
Share on other sites

Antar att det är denna:

http://www.blocket.se/vi/7877369.htm?ca=11_s

Regnr: XSL844 Färg: MGRÖN

Fabrikat: FORD MUSTANG GT

Årsmodell: 1996 Fordonsslag: PB

Chassinummer: 1FALP45XXTF128095

Upplysningar:

Fordonsdata

Fordonsstatus: I trafik (2006-04-20)

Antal ägare: 1

Datum för första reg.: 2006-03-28 Producentansvarig:

I trafik första gång: 2006-04-20 Yrkesmässig trafik:

Fordonet tillverkat: Direktimport: Ja

Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej

Tekniska data

Effekt kW: 225 Antal passagerare: 3

Max släpvagnsvikt:

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1460

Max lastvikt: 370

Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:

Däckdimension fram: Däckdimension bak: P245/45R17

Kaross: Öppet

Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:

Det står 225Kw i effekt, men det måste vara felöversatt.

Link to comment
Share on other sites

Eller om man kollar amerikanska carfax så ser det ut så här:

VIN 1FALP45XXTF128095

Year/Make/Model: 1996 FORD MUSTANG GT

Body Style: CONVERTIBLE

Engine Type: 4.6L V8 EFI 16V SOHC

Manufactured In: UNITED STATES

Så som Overlake säger, felskrivet och förmodligen inget att lägga särskilt stor vikt på...

OM nu inte försäkringsbolaget klassar den i högre klass än om det had evarit korrekt, eller om dom går efter modellbeteckningen, i detta fallet mustang GT...

Link to comment
Share on other sites

rent spontan så tycker jag kanske att priset är något högt i förhållande till årsmodellen, MEN å andra sidan så har jag inte jättekoll på priserna.

hade det varit för ett par tre år sedan så hade priset varit mera normalt.

Och när jag tänker på det så r det faktiskt inte första gången jag ser en GT som har angiven effekt till 305 hästar, i den annonsen så kallade dom den för den "stora motorn"...

Ett företag i västergötland om jag inte missminner mig...

ps, kolla så att A/C´n fungerar som den ska, en felsökning/byte o-ringar/återfyllning kostar en slant.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för fina bilder. Hoppas att bilen jag ska titta på fyller mina krav.

Det är de där med häst antalet som gör mig lite fundersam men ska fråga och titta om det finns någon bra förklaring.

Hur ser dina mätartavlor ut? Är MPH större än KM/H... Om det är så kan besiktningen vara hård och sätta en på pottkanten?

Mvh

Micke

Hej Micke

Hästkrafterna se det från den ljusa sidan, det finns utrymme för trim utan gnäll :D

Titta på en 85:a Camaro med 305 motor en gång i tiden som det stod 270kw i pappren på, så det där verkar vara lotteri i in besiktningen i Sverige vad som kommer att hamna i pappren.

Ser att din tilltänkta bil har sido blinkers då är den troligen inte flyttgods ta reda på hur han gjort om blinkersna ifall du vill växla mellan Amerika modellen på dom och svensk standard i besiktningen, hastighetsmättaren vet jag inte hur hårda dom är på längre brukar ju gå bra nu mer även på icke flyttgods med större MPH text men det är ju ingen garanti att det går bra, då brukar det gå med en liten pappers lapp som täcker över MPH i besiktningen.

Min är ju Flyttgods så då slipper jag det trasslet, men såna växer ju inte på träd tyvärr här i landet. Det är ju inte varje dag man snubblar över såna annonser i tidningen. Skickar en bild på mina mättare så ser du hur dom ser ut.

Annars ser den ju fin ut på korten och kul att se att det verkar vara samma färg som min har, men om du köper den sätt ditt guld straipen som min har längst sidorna ser finnare ut så tycker jag visserligen en smak sak. ;)

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...