Jump to content

Recommended Posts

Hejsan.

Stack iväg för att kolla Mustangen lite inför en snar första tripp.

Får se att den har börjat att luta! åt höger.

Kan det vara bladfjädrarna som har rasat ihop eller stötdämparna?

Vad finns att göra?

mvh

hardtoppen

Hej.

Vilken årmodell, är det de tidiga s.k. klassiska så är det vanligt

att bladfjädrarna ger sig, men oftast på förarsidan som är

mest påfrestad. :shock:

Jag tror att det är dags att kolla bladfjädrar och bustningar,

stötdämparna kan det inte vara om dom inte är av Hi-jackers

typ och luften gått ur den ena. :?

På de vanligast förekommande stötdämpare syns det inte,

då dämparen inte har till uppgift att stöta upp bilen utan

endast skall fånga upp rörelse kraften uppåt-nedåt. ;)

Det är en 67:a Jag har luft i däcken och har mätt upp skillnaden mellan höger och vänster baksida.

Den högra är 5 cm lägre än den vänstra.Så bilen lutar rätt mycket.

mvh :cry:

Hej.

I ärlighetens namn så kan nog ganska många bekräfta

att deras Mustanger har någon undlig deffekt, en sådan

är baksärmar, det är mycket vanligt på alla modeller

av de klassiska modellerna i första hand. :?

Det är inte ovanligt att det skiljer i höjd på hjulhuskanter

bak, be några gå ut med tumstocken och sedan höra av

sig, så får vi se. :roll:

Detta hjälper dock inte dig, men du kanske skulle byta

bladfjädrarna bak i alla fall. ;)

Rent generellt är en fjäder OK eller trasig. Fjäderstål har sällan ett "mellanläge".

Skruvfjädrar kan mattas lite, men när det är mätbart, kan man säga att mindre än 5 % av livslängden återstår.

Bladfjädrar är det ovanligt ( ej egen erfarenhet men genom tillverkaren) att de mattas, utan vanligast att någon i paketet gått av. ( Understa korta?).

Så bare å byt verkar det som.

/Svedis

Monterade nya bladfjädrar i vintras och bilen blev både högre och svårare att lasta ner, så visst mattas bladfjädrar! Däremot har jag svårt att tänka mig att den sätter sig på ena sidan under en vinter.

Tur man skrev "enl. tillverkaren". Det gällde visst bara den typen av fjädrar jag köper in, ej bladfjädrar. Dessa bladfjädrar kan mattas( som ni skrivit). Men de kan bytas eller förstärkas med ett eller flera blad. Proffs i Sverige är bl.a. Mölnlycke Bilfjädrar, www.molnlycke-bilfjader.se .

Ring och prata om någon har frågor i ämnet. De tillverkar även på beställning. Om billigare eller ej, vet jag inte.

Hej.

Det finns fler som härdar om och lägger i nya blad

i bladfjäder packet. :)

Det finns ett företag i Sundbyberg som heter Oljemarks

Bilfjädrar ligger vid infarten till Fordonskammarens övrskotts-

lager. 8)

Det finns även en firma i Jordbro industriomr invid

Bilprovningen som arbetar med fjäderpacket. :roll:

Tur man skrev "enl. tillverkaren". Det gällde visst bara den typen av fjädrar jag köper in, ej bladfjädrar. Dessa bladfjädrar kan mattas( som ni skrivit). Men de kan bytas eller förstärkas med ett eller flera blad. Proffs i Sverige är bl.a. Mölnlycke Bilfjädrar, www.molnlycke-bilfjader.se .

Ring och prata om någon har frågor i ämnet. De tillverkar även på beställning. Om billigare eller ej, vet jag inte.

Undrar som sagt vad det kostar. jag köpte nya bladfjädrar till min bil för 1200:- per sida.

/Fredde

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...