ErikC April 26, 2006 Report April 26, 2006 Visserligen körde vi en vette, men det var faktiskt 3st Mustang GT350, samt en GT Cab som körde, tyvärr så smällde två av GT350:n samt cabben Den ena GT350:n såg aldrig igenHursomhelst så satt jag och kollade genom lite gamla bilder på datorn och hittade dessa, tänkte lägga upp dom och berätta lite om resans gång! Kan börja berätta om tävlingen för ni som inte känner till den, den startade 1950 för att fira första motorvägen som gick från Mexico till USA. Den gick då från Oaxaca upp till Nuevo Laredo vid Texas gränsen. Väldigt många kända förare från Europa och USA körde tävlingen, F1 förare, Le Mans osv. Och vissa biltillverkare premiär visade deras bilar under denna tävling, bl.a Porsche 911 Carerra (därav namnet) samt Mercedes 300SL måsvinge.Den höll på till 70-80 talet innan den stängdes ner p.g.a för många dödsolyckor längs dom mexikanska vägarna, finns ju inga skyddsräcken att tala om längs bergen och dom 200m stupen som finns här och var är ju inte kul!Tävlingen kördes igång igen under sent 80-tal/tidigt 90-tal tror jag det var och har körts sen dess. Den nuvarande sträckningen går från Tuxtla Gutierezz nästan vid Guatamala upp till Texas, genom hela mexico, motorvägar, bergspassage, skog, städer, öken osv osv. ca 320mil under 7 dagar, ca 40-60 mil om dagen, full blås, med hastigheter uppåt 300km/t i den värsta klassen. Regn, sol, 45grader i skuggan till 5 grader i skuggan, olyckor, koruppta poliser som rånar en (hände oss!!), fest, corona brudar osv osv osv. Det finns olika klasser, men alla bilar måste vara gjorda innan 1965, med vissa undantag, och i dom flesta klasserna endast varsamt moddas. Men alla ska ha helbur, brandsystem, killswitch och annan tävlingsutrustning.Det funkar som ett "riktigt" rally, d.v.s med fartsträckor, transportsträckor, kartbok över ALLA kurvor, hål, gupp, raviner osv osv under 320 mil, tidtagningen och sånt.En helt sinnessjuk upplevelse där allt som kan hända, händer. Här kommer min historia om tävlingen samt massa bilder Landar i USA med tjejen, åker och hämtar min van som står i Philadelphia, packar den full med verktyg, reservdelar och massor med mat (maten är inte den bästa utanför turistortarna i mexico!) Sätter oss i bilen och kör mer eller mindre non-stop till Californien, en resa på 400+ mil på knappt 70 timmar!!nånstans i Wyoming, bufflar och vargar var det enda man såg på x-antal mil!Köper ett släp, plockar upp vår corvette 65:a roadster hos verkstaden, och ställer kosan mot Texas där vi efter 200+ mil till möts upp med konvojen ner till starten.Precis pålastadVäl där så åker vi (typ 16 ekipage) mot Tuxtla, på vägen ner hände följande vår karavan: 6 punkteringar, en skuren motor, en krock, en som tappade släpet, vi tappade bilen AV släpet(!!), bruten axel på släp och en massa annat. Genom Mexico City fick vi polis eskort beväpnade av 4 killar med automatvapen, kostade oss ca 200USD per bil, typ en årslön för dessa grabbar alltså. vissa av vägarna var rätt sköna faktiskt Efter ca 2 dagars körning är vi framme vid starten, där är det bara till at fixa till bilen, och köra träning och kval, sen dricka lite Corona (som förövrigt sponsrade tävlingen, fri corona!!)Kö för kvalkörningSen var det bara race som gällde, full gas hela vägen, mycket mek, mycket leta delar, mycket öl, mycket olyckor, av 98 startande var det bara 51 som tog sig till mål.Kul att se en svenskreggad PV mitt i Mexico!!Det går undan första dagarna, vi vinner ca 4 av 6 fartstegar per dag, och därmed också hela dagsetappen Man hade ett service stopp per dag där ens service killar fick gå lös på bilen, annars gällde det att skruva själv om nåt hände.Tankning! Tror ni bensin mackarna var glada när alla dessa rullade in Så här såg det ut varje stad man körde in i, tusentalsmänniskor som vill han ens autograf, man känner sig som värsta kändis!Verkstad? Vadå verkstad? Här byts bakaxel på gatan!Gillar denna, kunde varit lite ljusare men ändå!Service!! Jag fick ta av mig overallen och skita ner mig ihop med vår mek!Samling vid dagens målgång, en salig blandning med bilar, Mercedes 300SL (med BMW motor??) Studebakers, Mustanger, Chryslers, Buicks, Porschar och en del annat kul!Litet missöde, började brinna lite i motorn! Man var lite skärrad efteråt, känns jobbigt att sitta fast i 6 punktsbälte, racestol, fastspänd nackkrage, hjälm med mikrofon kablar dragna, och så börjar det brinna i bilen! Tacka vet jag halon sytemet och alla snälla lastbilschaffisar med brandsläckare, tog mig bara 6 timmar att få utr all kolsyra damn ur overallen och hjälmen Byta av koppling kl. 04:00...Så här blir det när man kör på en ko i 120km/t, och ja, det är koskit på förardörren Har på film när denna kör in i sidan av ett berg i 170+km/t, rullar kanske 6 ggr, och stannar PRECIS vid bergskanten där det är en ravin på ett 50-tal meter, båda klarade sig utan värre skadorJag lovar, att detta är den enda tävlingen, där man kan på vanliga vägar, köra om polisbilar i 200, tuta på dom att flytta på sig, köra på enkelriktat, mot rödljus, på gågator utan att ens få en tillsägelse! Nästan iallafall Målgång!!! Vi kom etta i vår klass, och 5:a totalt, inte så illa med tanke på att dom 4 före oss var i en klass som heter Turismo Mayor, d.v.s typ rörrams chassin nascar motorer på 700hkr. Vi körde i Historica C, V8 klassen med "vissa" moddar.Måste säga att det är en sinnessjuk känsla, att ligga och köra i 270kmh på bergsvägar, och bli omkörd av en Cheva 57:a som ligger i närmare 300kmh!!Denna resa slår ALLT som jag nånsin gjort, och förmodligen nånsin kommer göra, iallafall tills jag kör igen men med en egen bil denna gång, både HampusD och Riskok har anmält sitt intresse att vara kartläsare! Får väl se vem det blir Min far och jag, "Scuderia Tres Coronas" (Team tre kronor) när allt äntligen var slut, och bilen var på släpet! Nu var det bara för mig att köra dom 250 milen hem till Philadelphia ...suuucckkk....Mvh Erik Citera
Per Berglund April 26, 2006 Report April 26, 2006 Häftig resa och ett kanoninlägg!!! En dröm få förunnat! Citera
Fredrik fd 863 April 26, 2006 Report April 26, 2006 Mycket underhållande och intressant läsning!/ Fredrik Citera
Darne April 26, 2006 Report April 26, 2006 Kanonrepotage!!Det mest intressanta jag läst på länge.Darne Citera
ErikC April 27, 2006 Author Report April 27, 2006 Tack för kommentarerna!Jo, det tog faktiskt en antal veckor att smälta hela "äventyret" och att inse vad man igentligen var med om!Men det ska göras igen! Så fort jag har råd med en 65:a fastback eller möjligtvis denna Citera
ErikC April 27, 2006 Author Report April 27, 2006 Tack för kommentarerna!Jo, det tog faktiskt en antal veckor att smälta hela "äventyret" och att inse vad man igentligen var med om!Men det ska göras igen! Så fort jag har råd med en 65:a fastback eller möjligtvis denna Citera
mrv8 April 27, 2006 Report April 27, 2006 Håller med alla andra!Helt otroligt lopp.Tack för ditt jätte fina inlägg! ErikCFörstår att det måste vart en helt otrolig resa!Måste ditt och se det i alla fall någon gång.Köra hade ju vart otroligt spännande med!Vilka farter handlar det om i dom lugnare klasserna? Skulle inte villja ligga i 270 kmh på en bergsväg Att du vågade!Trodde inte såna här tävlingar fans längre.MvhMrV8 Citera
ErikC April 28, 2006 Author Report April 28, 2006 Håller med alla andra!Helt otroligt lopp.Tack för ditt jätte fina inlägg! ErikCFörstår att det måste vart en helt otrolig resa!Måste ditt och se det i alla fall någon gång.Köra hade ju vart otroligt spännande med!Vilka farter handlar det om i dom lugnare klasserna? Skulle inte villja ligga i 270 kmh på en bergsväg Att du vågade!Trodde inte såna här tävlingar fans längre.MvhMrV8Trodde inte heller såna tävlingar fanns innan! Det går att köra lugnare även i V8 klassen, det är ju upp till ens själv hur fort det går, men visst, i klassen "Original Pan AM" typ helt orginal bilar innan 1960 då går det kanske som mest 170-180 på raksträckorna, och då pratar vi ångbåts liknade Caddillacs och sånt Sen finns det Historic A, som är för 4-cylinder <1965.Du, jag trodde ALDRIG att jag skulle våga göra detta, men som sagt så tog det inte mer än 2 fartsträckor sen skrek man åt farsan, "KÖR FORTARE FÖR FAN!!! Och när HAN säger, " BILFAN GÅR INTE FORTARE!!! Då VET man att det går undan ordentligt Citera
ErikC April 28, 2006 Author Report April 28, 2006 Håller med alla andra!Helt otroligt lopp.Tack för ditt jätte fina inlägg! ErikCFörstår att det måste vart en helt otrolig resa!Måste ditt och se det i alla fall någon gång.Köra hade ju vart otroligt spännande med!Vilka farter handlar det om i dom lugnare klasserna? Skulle inte villja ligga i 270 kmh på en bergsväg Att du vågade!Trodde inte såna här tävlingar fans längre.MvhMrV8Trodde inte heller såna tävlingar fanns innan! Det går att köra lugnare även i V8 klassen, det är ju upp till ens själv hur fort det går, men visst, i klassen "Original Pan AM" typ helt orginal bilar innan 1960 då går det kanske som mest 170-180 på raksträckorna, och då pratar vi ångbåts liknade Caddillacs och sånt Sen finns det Historic A, som är för 4-cylinder <1965.Du, jag trodde ALDRIG att jag skulle våga göra detta, men som sagt så tog det inte mer än 2 fartsträckor sen skrek man åt farsan, "KÖR FORTARE FÖR FAN!!! Och när HAN säger, " BILFAN GÅR INTE FORTARE!!! Då VET man att det går undan ordentligt Citera
mrv8 May 1, 2006 Report May 1, 2006 Hej ErikCJag är fortfarnade helt överaskad av att den här tävlingen finns, känns som filmerna Cannonball och Nu blåser vi snutten m.m Finns helt plötsliget utan att skaka galler efteråt.Den klassen "Orginal Pan AM" Låter som min typ av klass i en ångbåtsliknade Cadillac eller Lincoln.Företsten vet du vad det är det för speciella undantag som gäller för bilar nyare än 1965 för att dom ska få köra?Ja du har ju helt klart satt upp riban för min dröm semester NR 1.Tack för att du skrev om den!MvhMrV8 Citera
Daniel Linde May 1, 2006 Report May 1, 2006 Intressant att läsa! Ser så mäkta mysigt ut där borta med alla mysiga vägar o allt. Nä en resa till "där borta" skall man hinna med innan man säger god natt.Mycket kul o läsa! Citera
ErikC May 2, 2006 Author Report May 2, 2006 Hej ErikCJag är fortfarnade helt överaskad av att den här tävlingen finns, känns som filmerna Cannonball och Nu blåser vi snutten m.m Finns helt plötsliget utan att skaka galler efteråt.Den klassen "Orginal Pan AM" Låter som min typ av klass i en ångbåtsliknade Cadillac eller Lincoln.Företsten vet du vad det är det för speciella undantag som gäller för bilar nyare än 1965 för att dom ska få köra?Ja du har ju helt klart satt upp riban för min dröm semester NR 1.Tack för att du skrev om den!MvhMrV8Det är lite olika, man kan få köra vissa bilar från 66-68 OM dom är exakt likadana som 65:a modellen då. Sen finns det en "klass" som inte igentligen tävlar på samma sätt och kör mer i konvoj hela vägen, visserligen ganska fort men inga race hastigheter precis och då kan man köra vad som, förra året var det flera nya mustanger, corvetter, merca osv osv. Dom kör ju precis samma sträcka som vi gjorde så det är ändå en ganska härlig resa! Citera
ErikC May 2, 2006 Author Report May 2, 2006 Hej ErikCJag är fortfarnade helt överaskad av att den här tävlingen finns, känns som filmerna Cannonball och Nu blåser vi snutten m.m Finns helt plötsliget utan att skaka galler efteråt.Den klassen "Orginal Pan AM" Låter som min typ av klass i en ångbåtsliknade Cadillac eller Lincoln.Företsten vet du vad det är det för speciella undantag som gäller för bilar nyare än 1965 för att dom ska få köra?Ja du har ju helt klart satt upp riban för min dröm semester NR 1.Tack för att du skrev om den!MvhMrV8Det är lite olika, man kan få köra vissa bilar från 66-68 OM dom är exakt likadana som 65:a modellen då. Sen finns det en "klass" som inte igentligen tävlar på samma sätt och kör mer i konvoj hela vägen, visserligen ganska fort men inga race hastigheter precis och då kan man köra vad som, förra året var det flera nya mustanger, corvetter, merca osv osv. Dom kör ju precis samma sträcka som vi gjorde så det är ändå en ganska härlig resa! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.