Jump to content

Featured Replies

comment_28430

Hej,

Inbillar mig att min 95 GT har tappat lusten lite granna.

Har för mig att den drog mera när man trampade fullt ut än vad den gör nu. Tycker inte det händer något i princip från 3500 - 5000RPM.

Kanske är jag som e virrig o önskar det va mer krut, eller så har jag växt ifrån det krut som en gång fanns ;)

Har nyligen bytt koppling, stift, rotor/fördelare, luftfilter, gjort rent MAF samt IAT sensorn med "contact cleaner". Bilen va ungefär likadan innan (tror jag). Har även kört i "Injection cleaner" för o spola rent o så.

Får inge "Check Engine".

Har ni några direkta saker jag kan titta upp, är som sagt inte alls säker på att något e fel, men det känns så.

// Danne

• 3 weeks later...
  • Author
comment_29260

Jag har funnit svaret på mitt problem.

Tog loss MAFen och kikade in i denna. (Gjorde ju rent den endast med contact cleaner sist utan topps, va väl för lortigt för att det skulle funka.Och jag kikade inte in i den då på samma vis.)

Den var totalt svart invändigt. Trådarna va svarta :)

Tog "contact cleaner" samt topps o gjorde rent så gott det gick.

Blev 99% rent ;)

Nu går bilen som ny ;) Helt kanon!

Hoppas det kan hjälpa någon som stöter på problemet.

Lär ju inte bara vara jag :)

// Danne

comment_29284
Jag har funnit svaret på mitt problem.

Tog loss MAFen och kikade in i denna. (Gjorde ju rent den endast med contact cleaner sist utan topps, va väl för lortigt för att det skulle funka.Och jag kikade inte in i den då på samma vis.)

Den var totalt svart invändigt. Trådarna va svarta :)

Tog "contact cleaner" samt topps o gjorde rent så gott det gick.

Blev 99% rent ;)

Nu går bilen som ny ;) Helt kanon!

Hoppas det kan hjälpa någon som stöter på problemet.

Lär ju inte bara vara jag :)

// Danne

Vi hade exakt samma problem med en 95'a som vi bytte topplockspackningar på igår. Gick som en påse skit tills vi gjorde rent mafen.. den fick garanterat 100hkr till utan tvekan.

Innan släppte den inte ens på blöt asfalt på 1an, nu släppte den lätt på 2an hehe. Kunden blir nog nöjd ;)

comment_29295

Kan tillägga en sak där.

1) Kontrollera att båda snäpplåsen på luftburken finns kvar. Dom trillar lätt bort och gör att det sugs in orenad luft genom maf-sensorn = EJ BRA. Snäpplåsen kan faktiskt köpas separat och kostar inte många tior om jag inte missminner mig

2) Byt för bövelen luftfilter med jämna mellanrum, och sätt in bra grejjer, inte billigaste skiten (ursäkta uttrycket).

En igensatt maf är det billigaste felet som kan uppstå, brända avgasventiler och skrotad motor blir lätt lite dyrare (gäller framförallt 4.6-motorn som verkar vara lite känsligare mot spikningar och igensatta mafar)