Jump to content

Förgasare


Freddy berg

Recommended Posts

Hej har en 351C med en holly förgasare på som heter R84010-2 3075

Hittar inget om denna förgasare.

Undrar vad som är lämpligt tomgångs varv utan och med växel i!

Jag får ligga på 1500 varv för att ha tomgång när jag lägger i växeln och då ligger den på 800-900varv.

MVH

Freddy berg

Link to comment
Share on other sites

Det är en 600 cfm standard förgasare, antagligen är det av den modellen med lock, så att ingen bensin spills då man vill byta munstycken, och manuell choke? Tomgångsvarven kan du ta direkt från manualen. Skall gå med under 900 varv i neutral och runt 600-700 i drive.

Link to comment
Share on other sites

lägger jag min på 900varv utan växel i så dör den när jag lägger i en växel. motor är dock trimmad med högkop:s kolvar o annan kam tror jag det va vad tidigare ägare sa ialf. både växellåda och turbin är ny renoverade innan fick jag lägga tomgången på 3000varv om jag ville ha tomgång med växel i .!

MVH

FReddy

Link to comment
Share on other sites

Fel inställd tändning? Vakumläckage? Enorma insugsventiler? Enorma insugskanaler? Gatmotor med tungt svänghjul eller turbin skall gå på tomgång under 950 rpm i alla väder om den inte är vråltrimmad.

Link to comment
Share on other sites

motor går på tomgång under 900varv men om du ställer tomgången på 900 varv med växel i så ligger tomgången på 1500varv utan växel.

Ställer du tomgången på 900varv utan växel och lägger i växeln så dör den = finns ingen tomgång.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis måste du se över tändningen och justera förgasaren och tomgångsblandningen. Du har för lite vakum i insuget på tomgång, eller så har du någon insugsventil som inte tätar ordentligt. Vakumläckage på sugsidan kan det också vara. Kolla alla pluggar och ledningar.

Link to comment
Share on other sites

Hur går motorn på tomgång?

Jämt eller oroligt som ett åskväder?

Hur känns den när du kör? Känns den vrål trimad eller normal?

Kontrolera förtändningen gärna när du varvat upp den lite också och skriv vad du har för grader samt beskriv hur färgen på stiften är eller lägg ut en bild på dom.

Så kanske vi här på forumet kan hjälpa dig lite mer och bättre :D

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

motorn går bra på tomgång. fast den går ju inte under 800varv.

jag ska till gargaet i dag så kan jag ta lite bilder på stift. därimot så finns det inge utjämningsrör mellan avgasrören vet inte hur mycket detta påverkar men hela avgassytemet ska ju byggas om snart. det brötar lite mycket nån har ju tryckt på 3" system.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Okej

Ja då rör det sig ju inte om en vrål trimad V8 som inte kan gå på tomgång.

Du ser två skruvar på förgasaren en på var sida på primärsidan eller ska vi säga den främre delen av förgasaren vrid in dom och räkna varven hur många varv är dom utskruvade? OBS vrid inte åt dom hårt utan bara tills du känner att det tar stop försiktigt.

Raportera hit sedan.

Så ska vi se vad vi får ut av det svaret.

Föresten vart befiner du dig geografiskt?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

ja jag har vart på blandskruvarna. Ställt dem som holly säger. utan bättre resultat.nu e dem utskruvade 1,5varv. stiften hadde gyllenbrun färg men jag tyckte att det va lite litet avstånd hittade ju inte bladmåttet så jag får skaffa ett i mon,

Jag finns lite utanför göteborg mellan GBG och Borås

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ser av bilderna ut att gå fett eller med för låg tändning, förutsatt av att allt annat är bra.

Vrid in skruvarna mer till typ 0,5 varv och se hur den går.

Lyft på locket på förgasaren och titta vad du har för munstycken i du måste även kontrolera vacumet i insuget och kontrolera tillskotsventilen så den inte slår på när du ställer ner tomgången på grund av för lågt vacum.

Kontrolera tändningen låg tändning gör att vacumet blir lågt.

Har du lågt vacum och lågt varv och sen i med växeln så kan vacumet bli ännu lägre och då går tillskotsventilen i och surrar igen motorn.

Nu är det här ju som att undersöka en passient utan att se den och bara höra en beskrivning på problemet. Men jag tror det lutar åt dessa problem. För mer utlåtande behöver jag graderna på förtändnignen och alla andra upgifter.

Som grund kan jag säga att porslinet i stiftet ska vara vit och elektrodtipen över stiftet ljusbrun då kommer en standard eller lättare trimad motor att gå bra och ekonomiskt.

Leta lite efter bilder på hur det ska se ut hitta ingen jätte bra nu men en hygglig bild på hur det ska se ut. Men när det ser ut så som på bilden kommer motorn att inte vara så långt från perfekt blandning.

Stiftet kommer från en motor som brände en hel del olja men ändå efter förgasar instälning av en trilsk Q-jet och tändsjustering så vart det så här pass bra.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Titta att power-valve membranen är hel. Kan nämligen rämna om det baktänder. Jag tror inte det finns backventil på den här modellen av förgasare. Dessutom finns det någon modell av Holley som tomgångsskruvarna bör vridas UT för att strypa flödet. Minns inte vilken modell det var (någon fuelecono- variant- tror jag), men jag tror att dom har någonslags märkning.

Link to comment
Share on other sites

Lånade en holly LIST-4777-2 2228

skruvade dit den i dag och bilen gick kanon bra. motorn orkade gå på 500-600 varv med växel i och tomgången blev mycket jämnare. kunde tyvärr inte köra så långt då förgasaren legat på en hylla i 6år så den läckte bensin genom packningarna. men nu vet jag ialf vart felet ligger. frågan e bara vad det är som e kasst på min förgasare??

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ja då har vi svaret på ditt problem.

Bilen får för mycket bensin med din egen förgasare.

4777-2 har ju relativt små munstycken på primärsidan 67 i storlek och på sekundärsidan har den 76 en rätt bra instälning för en standard 351 maskin.

Så bara att öppna din egen och titta vad den är bestyckad med och byta till mindre munstycken.

Fixar du enkelt ;)

Lika lätt som att byta förgasare.

Lycka till!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Kolla power-valve (tillskottsventilen) i primärplattan. Membranen måste vara hel, och ha rätt öppningsvakum. Om fjädertrycket är för lågt, matas bränsle genom ventilen, med fet blandning som följd. Det finns ett värde stansat på ventilen.

Link to comment
Share on other sites

Skruvade isär den andra förgasaren i dah och den hadde mindre munstycken så jag satte in dem i min förgasare. det va ju skilnad på gång och gas pådrag (till det bättre) men samma problem med tomgången skall kolla ventilen i morrgon oxå o byta mellan förgasarna. Så får vi se vad som händer.

tack än en gång för all hjälp

MVH

Freddy

Link to comment
Share on other sites

Vad satt det för munstycken i den andra förgasaren?

Men du ser vad var det jag sa för mycket bränsle ;)

Hoppas den snart går som en dröm nu!

Men som tidigare nämnt du bör kontrolera vacumet och välja en ventil som inte öppnar i onödan skulle tro att 4,5" blir lagom till din bil.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

det satt 65 munstycken i den andra förgasaren och en power som hette 75 eller 7,5 e det väl. det som satt i min va 67 och en power på 5,5

nån som vet vad det ska va för munstycken till en 351:a och vad det ska va för ventil vet att det är olika men mellan tummen o pekfingret. bilen gick bra i en dag unjefär sen så började den läcka bensin o gå på 7-6 burkar och stiften va helt igen sotade. så skruvade jag isär förgasaren igen bytte packnigar. och nu går den bra men vill inte ha tomgång varjegång man lägger i växeln. utan typ var tredje gång så där. så jag får riva den igen då :(

Link to comment
Share on other sites

Lägg i # 67 (+ /- 2) på primärsidan, PW runt 7,5 tum Hg (ev. +1) som grundvärde. Sortera sen fram alla buggar och finjustera munstyck och ventil efter det. Kolla också att sekundärplattans bränslekanaler inte är uppborrade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...