Jump to content

Recommended Posts

Hej,

efter att bilen stått i 8 månader går det inte att starta motorn...

Batteriet är nyladdat, lyset går att sätta på men inget hörs när jag vrider om startnyckeln. Jag har inte rört någonting under vintern så vad kan det vara?

Tips mottages tacksamt.....vädret är ju kanon

Prova att starta både i P- och N-läge på växelväljaren och se om det gör någon skillnad (kanske kan vara feljusterad startspärrskontakt).

Annars kan man misstänka startreläet (på höger innerskärm bakom batteriet). Du kan koppla förbi det med en startkabel som du kopplar mellan dom två grova kablarna på startreläet, vilket ska koppla in startmotorn ( kolla så att ingen växel ligger i bara).

Hej.

Ett mycket vanligt fel är också att det ärjat på båda sidor

av start relä, lossa muttrar och gnugga kabelskorna fram o

tillbaka, dra åt och prova starta. :roll:

Det är också väldigt mycket vanligare att batteri tappat

en cell = 2 volt, därmed är volt talet och ampere lägre, det

kan fortfarande klara av att driva lampor och stereo trots

att det kanske bara är 10 volt och lägre ampere. :shock:

Detta brukar också kunna lura den som laddar batteri

som då tror att det är ok, laddaren visar att batteriet är

fult, trots att det är bara tio volt. :roll:;)

Prova att starta både i P- och N-läge på växelväljaren och se om det gör någon skillnad (kanske kan vara feljusterad startspärrskontakt).

Annars kan man misstänka startreläet (på höger innerskärm bakom batteriet). Du kan koppla förbi det med en startkabel som du kopplar mellan dom två grova kablarna på startreläet, vilket ska koppla in startmotorn ( kolla så att ingen växel ligger i bara).

Dum fråga kanske...var hittar man den kontakten?

Har det felet,ibland går den igång på P ibland på N

  • 3 weeks later...

Hej, jag köpte ett nytt startrelä(repro) efter att ha kollat att startmotorn drog runt när jag förbikopplade det gamla relät.

Monterade det i lördags morse, glad i hågen eftersom det var kanonväder för lite cruising, vred på startnyckeln och motorn hoppade igång - men startmotorn jobbade fortfarande..... slet ut startnyckeln men startmotorn fortsatte - av med pluspolen från batteriet och allt slockna - på med pluspolen igen och startmotorn går igång trots att nyckel inte ens sitter i........ska man säga att medelresultatet är ok: det ena är helt dött det andra är enbart på....

När jag kollar noggrannare på reläet har det spruckit i toppen och ramlat isär.....

Jag hoppas nästa relä är bättre.....

Åhhh - köpte nytt relä, nu är det likadant som med den gamla ursprungliga....dött.

Har kollat startspärren, startmotorn, startnyckelströmbrytaren.......allt vad jag kan komma på........och vädret är kanon........vad är nästa steg?

Hjälp emottages tacksamt !

Hej.

Startrelä har jordning i fästskruvar, men det skall inte

direktjordas elektriskt med någon kabel. :shock:

Texten ovan är omskriven, då jag har blivit tillrättavisad

angånde jordning av start relä. :oops:

Jag har skrivit reportage i MUSTANG tidningen om hur

man kan renovera ett startrelä, idiotisk reportage, men

gjort för de som är som jag lite tokiga i originaldelar och

rätt koder. :?

När det gäller startproblemet så är det med nästan

all säkerhet något fel med tändningslåset eller så

har du en otrolig otur med mer än ett trasigt star relä. :(

Det som troligen hänt är att bottenkontakten i startläget

fastnat eller lossat i ditt tändningslås. :(

Tag loss de båda små kablarna på startrelä och kolla

om det då ger kontack så att startmotorn går. :roll:

Gör det inte det så har du inte problem med start relä. :shock:

De små kablarna är de som ger kontackt från

tändningslåset till startrelä, med dessa bortagna på relä så

skall reläet inte fungera. :shock:

Om du slår på tändninglåset när kablarna är bortagna

och du sätter på det små kontackterna på reläet och

det börjar att arbeta så har du garanterat fel i tändningslåset. :?

F-n vad jag upp repar mig, hoppas du förstår ändå. :oops:

Inte? Kan du då förklara följande för mig:

Efter renovering av framvagn och då även målning av innerskärmar, fast på utsidan, hade färg hade trängt in i skruvhålen där startrelät ska sitta. Har även för mig att vi målade skruvarna...

Vid försök att starta bilen så rasslade det bara i relät och inget hände.

Trodde först då att relät var kokt så ja köpte ett nytt. Det gjorde ingen skillnad. Slipade då av lite färg precis bakom startrelät och drog fast relät med skruv + mutter så det satt ordentligt, ja då starta bilen hur fint som helst.

Jag vill även minnas att en jord-symbol syns vid startrelät i något el-schema!

He.

Ja du har rätt, denna jording behövs för att spolen skall

dra så det blir kontackt med strömpulsen från startläget

i tändningslåset. :oops:

Du har så rätt i det du svarar, det kan vara så att kontackt

bläcket i reläet bränt fast i startläget, och då går också

startmotorn utav sig själv. ;)

Det som är så mystiskt är att ett relä får startmotorn att tugga medan nästa relä inte funkar. Ingenting mer än byte av relä är gjort mellan gångerna.

Reläet som funkade sprack, kan jag ha för hög spänning in i det eller saknas ngt motsånd på vägen någonstans

Allt är ju så jäkla mystiskt, funkar ena dan - trasigt nästa....

Kan man mäta på startreläet om funktionen inuti är ok? Jag skulle vilja se om det gamla resp det senaste nya är trasiga eller om de faktiskt fungerar.....då kan jag ju fokusera på tändningslåset eller kablaget istället.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...