Jump to content

Recommended Posts

Nu har min koppling blivit helt bedrövlig. När man ska slira för att komma iväg så rycker det i hela bilen precis som om tryckplattan skulle vara fruktansvärt skev och bara greppar ibland. Känns som om hela motorn roterar under huven :shock:

Låter det som en skev tryckplatta eller va kan det vara? Hur kan man förhindra att det blir likadant om man köper ny koppling :?:

Två möjliga orsaker

Ryckutjämnarfjädrarna i lamellcentrumet helt utmattade (lösa)

Olja på lamellen

Kan vara värt att ta en titt på det bakre motorfästet också.

Okej. Jag kollade på stangnet.com och det är många som beskriver precis samma fenomen och det kallas tydligen clutch chatter.

Tänkte om någon här varit med om samma sak då det verkar vara rätt vanligt? För det är inga blyga ryckningar utan det känns som bilen ska slitas i bitar. Har man det så måste det åtgärdas för o få bilen körbar.

Niklas

Har precis lyckas klura ut varför min -66:a uppförde sig precis som du beskriver.

Det var växellådsfästet som var utslitet.

Kändes OK och såg OK ut, men efter byte till ett nytt (Hansen Racing 273:- tror jag) fick jag en "ny" bil.

Nu var visserligen motorfästen och hela kopplingen redan bytt och centrerad, men det är enklare och billigare att börja med växellådsfästet.

Men se upp, växellåda o motor är tunga grejor, det är lätt att plocka bort stödbalken under lådan, men rysligt tungt att lyfta upp det igen.

Lycka till!

Ok det har jag också hört skulle kunna vara en anledning. Nästan så det skulle va säkrast att byta både växellådskudde och koppling när man ändå har allt nere. Så det inte är samma sak när man plockat ihop det igen.

Vet du eller någon annan om det går att få dit en 11 tums koppling som används till 351W på en 65-66 svänghjul eller får man byta även det till ett större?

För motorn är en 351W men jag vet inte om svänghjul och det kommer från originalmotorn (289) eller från 351:an... :roll: