NiklasW May 21, 2006 Report May 21, 2006 Nu har min koppling blivit helt bedrövlig. När man ska slira för att komma iväg så rycker det i hela bilen precis som om tryckplattan skulle vara fruktansvärt skev och bara greppar ibland. Känns som om hela motorn roterar under huven Låter det som en skev tryckplatta eller va kan det vara? Hur kan man förhindra att det blir likadant om man köper ny koppling Citera
Nenne May 21, 2006 Report May 21, 2006 Två möjliga orsakerRyckutjämnarfjädrarna i lamellcentrumet helt utmattade (lösa)Olja på lamellenKan vara värt att ta en titt på det bakre motorfästet också. Citera
NiklasW May 22, 2006 Author Report May 22, 2006 Okej. Jag kollade på stangnet.com och det är många som beskriver precis samma fenomen och det kallas tydligen clutch chatter. Tänkte om någon här varit med om samma sak då det verkar vara rätt vanligt? För det är inga blyga ryckningar utan det känns som bilen ska slitas i bitar. Har man det så måste det åtgärdas för o få bilen körbar. Citera
Toni CMC1361 May 22, 2006 Report May 22, 2006 NiklasHar precis lyckas klura ut varför min -66:a uppförde sig precis som du beskriver.Det var växellådsfästet som var utslitet.Kändes OK och såg OK ut, men efter byte till ett nytt (Hansen Racing 273:- tror jag) fick jag en "ny" bil.Nu var visserligen motorfästen och hela kopplingen redan bytt och centrerad, men det är enklare och billigare att börja med växellådsfästet.Men se upp, växellåda o motor är tunga grejor, det är lätt att plocka bort stödbalken under lådan, men rysligt tungt att lyfta upp det igen.Lycka till! Citera
NiklasW May 23, 2006 Author Report May 23, 2006 Ok det har jag också hört skulle kunna vara en anledning. Nästan så det skulle va säkrast att byta både växellådskudde och koppling när man ändå har allt nere. Så det inte är samma sak när man plockat ihop det igen.Vet du eller någon annan om det går att få dit en 11 tums koppling som används till 351W på en 65-66 svänghjul eller får man byta även det till ett större?För motorn är en 351W men jag vet inte om svänghjul och det kommer från originalmotorn (289) eller från 351:an... Citera
NiklasW May 24, 2006 Author Report May 24, 2006 Försöker med detta då. Kan man använda en 10.5" koppling mot en 164 kuggs (11"?) tryckplatta? Citera
Toni CMC1361 May 25, 2006 Report May 25, 2006 Ingen aning om kopplingsbyte, men för att byta växellådskudde behöver du inte plocka bort lådan.Det var det jag menade att det är enkelt att börja med. Citera
NiklasW May 25, 2006 Author Report May 25, 2006 Ok tack för tipset. Då lär jag testa med det först! Citera
NiklasW May 30, 2006 Author Report May 30, 2006 När man ändå byter koppling (lamell, tryckplatta och urtramplager) är det något annat man brukar passa på att byta samtidigt då? Citera
Ronnie S May 30, 2006 Report May 30, 2006 Stödlagerbussningen som sitter i änden på vevaxeln kan vara bra att byta när man ändå har isär allt. Den brukar inte kosta speciellt mycket. Citera
NiklasW May 31, 2006 Author Report May 31, 2006 Ok då lär jag byta det.Förresten.. vet någon om en 10.5" tryckplatta har samma bultmönster mot svänghjulet som en 11" ? Är tacksam för svar. Citera
fast66 May 31, 2006 Report May 31, 2006 Nej det är inte samma bultmönster och därmed olika svänghjul! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.