Jump to content

Recommended Posts

Hallå hallå,

Glad i hågen över att vara klar efter vinterns mekkvällar lägger man i backen på automaten och skall köra ut ur garaget för första gången. KLING KLONK låter det i bakaxeln :evil::evil: . Bilen går visserligen att framföra men med visst missljud (låter ungefär som om det skulle vara rakskurna drev i axeln). Efter lite funderande kom jag på att då jag bytte pack-boxen runt pinjongen så upptäckte jag ett ca 20mm öppet hål (se bifogad bild. Markerat med röd färg) i den sk pinion retainer. Skall det vara så??. Mina farhågor är naturligtvis att det varit någon form av spricka där vilket gjort att när jag knackade bort det gamla tätningen så föll denna bit ner i huset. När jag backade ut bilen så följde denna bit med upp i dreven....

Tänkte öppna bakaxeln i kväll. Något man bör tänka på?

Fy f-n vad less man blir :cry::cry::cry:

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Det hålet ska vara där annars så får främre lagret dåligt med smörjning.

Tack!

Då kan jag pusta ut. Frågan är då bara vad det klonkande ljudet var samt det efterföljande missljudet.....

Någon som har en ide´?

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej,

Har legat inne på sjukhus och inte hunnit göra något mer med bilen men jag börjar misstänka att det bakre knutkorset kan vara boven i dramat. Hur brukar det låta om ett knutkors är utslitet?

Har kontrollerat nålarna i "knutkorskopparna" och dessa ser väldigt slitna ut och är av olika längd...

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för snabbt svar.

Ok, då kanske jag inte är ute och cyklar gällande mina misstankar. Dessutom känns det som ett angenämare problem än att det vore bakaxeln som spökade. Då beställer jag ett nytt knutkors idag.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Har du dragit åt så klämhylsan har deformerats, annars kan det vara detta, då du får pinionen att röra sig när du ska backa eller köra framåt.

/Danne

Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar. Jag drog åt den stora bulten på pinjongen till det moment som stod i instruktionerna så förhoppningsvis skall det vara rätt. Vad avser du med klämhylsa?

klonket var ganska ljudligt så det kan ju vara detta som hänt.... :cry: Och jag som skall besiktiga nästa tisdag...... :oops:

MVH

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kan det vara hylsan som ligger på pinjongen som avses?

Den har jag i sådana fall inte bytt eller rört. Hur allvarligt kan det bli om man fortsätter åka om det nu skulle vara detta som är åt helvete?

Körde typ 20 mil förra säsongen och har inte åkt en enda meter än så jag är hyfsat sugen att få köra bilen nu.

Dessutom har jag mekat lite för mycket de senaste vintrarna så jag vill ta ett break från det nu...

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Om du åker och inte har rätt förspänning på lagren så kan de gå ner sig, dvs du får byta lager. Har du så dålig förspänning att det glappar, så rör sig pinionen ut och in och då även i sidled, då lär du också köra ihjäl utväxlingen fortare än kvickt.

Har du plockat isär yoke och pinion? Fast inte bytt klämhylsan? Eller har du inte rört pinionmuttern alls?

Har du inte rört pinionmuttern alls så behöver du inte vara orolig, har du plockat isär dessa så SKA klämhylsan (crush sleeve) bytas.

Har du bara åkt 20 mil så skulle iaf jag köpa en ny klämhylsa och dra ihop det igen, och sen se om det slutar "klonka".

Börja iaf med att lossa stången, känn sedan på pinionen ut och in, och även upp/ned, minsta spel du kan få fram är inte bra.

Finns en bra guide om bakaxlar på www.axleandparts.se kolla under tips & trix. Han har även de delar du kan behöva.

/Danne

Link to comment
Share on other sites

tjena,

Har endast bytt packboxen till pinionen. Markerat de delar som jag tog bort vid packningsbytet med blå färg. om man skall byta klämhylsan, måste man bort med de yttre lagret då?

Ser i vilket fall ut som att man får ta på sig mekaroverallen igen då....... :evil:

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Nej, du behöver inte ta bort det yttre lagret.

Du kan också ha en solid hylsa som en gång i tiden slipats in till din support (om du har en sk. daytona support).

Om det är en "knöl" eller "midja" ung. på mitten av hylsan så är det en klämhylsa.

Om du skulle jämföra en ny och beg. klämhylsa så är den beg. ihoptryckt. dvs inte lika hög som den nya, detta pga att midjan har blivit större på den begagnade då den pressats ihop av trycket som uppstår när pinionmuttern dras åt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för all hjälp.

Klonket har jag bara fått till en gång och det var när jag backade ur garaget. Sedan har jag haft det surrande ljudet vilket låter som rakskurna drev. Jag kan nog tänka mig att vi är på rätt spår här så jag får ta och slå en signal till axle parts och beställa en sådan hylsa. Är det svårt att få av den gamla hylsan respektive den nya? Krävs det ett pressverktyg eller liknande?

Daytona support låter ganska exotiskt och är troligen inget jag har på min axel.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Det är riktigt enkelt att demontera, bara att dra loss den gamla och på med den nya. Sen skruva ihop igen. Stigga på bakaxelfirman berättar gärna i telefon om det är något du undrar över.

Känner till en som gjorde ung. som du, hans klonkade också till när han lade i backen, sedan lät det jättekonstigt, han hade dock fått fel modell på klämhylsa.

Link to comment
Share on other sites

Ok jag slår en signal till honom i kväll. Tack för tipset och alla svar! Har aldrig hållit på med bakaxlar förut och det verkar som att jag skall ge fan i det i fortsättningen också ;)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hallå,

Igår bytte jag knutkorset. Kan berätta att det var rejält "stukat". Efter att jag plockade bort lagerkopparna och gjorde rent knutkorsspindeln noterade jag djupa avtryck efter lagernålarna. Vissa av dessa avtryck är ordentligt djupa. Ser nästan ut som splines. Kan bifoga en bild i kväll.

Har dessutom konstaterat att pinjongen varken rör sig i sidled eller in och ut. Hoppas nu att missljudet försvinner när jag provkör nästa gång. Även om jag inte tror att de kommer att bli så.

Nu skall jag bara ställa in tändningen, montera Ignitor och justera förgasaren. Sedan är det besiktning på tisdag.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Efter knutkorsbytet inget missljud :D

Tyvärr har jag nu problem att ställa in tändningen. Körde enligt chiltons handbok med borttaget vakuum för att sedan lägga på vakuumet när bilen är varm. Stannar direkt då. Har en ny Edelbrock 600 cfm och nu, efter några timmars svordommar har jag gått över på att försöka ställa in tändningen med vakuumet på. Fungerar de? Eller kommer den inte att starta sedan när den är kall?

MVH

Desperat norrlänning som mekar när andra kör... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...