Jump to content

Mindre soppa!


ekblad

Recommended Posts

Hej!

Kan det stämma att bilen drar mindre soppa i Sverige än i USA?

Har åkt omkring som en skottspole sedan i torsdags då vi klarade reg. besiktningen. Förbrukningen ligger på 1.4 l / milen vid blandad körning.

När jag bodde i USA så drog bilen konstant 1.6 l / mil vid blandad körning.

Någon enstaka gång kunde jag komma ned till 1.3 l / mil men då var det landsvägskörning.

Kan det röra sig om att kvaliteten på bensinen är annorlunda?

Hare gött!

Link to comment
Share on other sites

Kan absolut vara pga kvaliteten på soppan, gissar att du körde på ca 87 oktanig i USA medan du här inte tankar sämre än 95.

Själv känner jag mer skillnad på effekt snarare än förbrukning, men det beror kanske på att jag kör mer stadskörning här än i staterna....

Link to comment
Share on other sites

Oktantalet är inget mått på bensinens kvalitet utan dess förmåga att motstå självandtändning vid höga tryck och temperaturer, och att jämföra oktantal mellan USA och Sverige är inte fullt så enkelt som att bara titta på siffrorna på pumpen. I USA redovisas medelvärdet av RON och MON, medan man i Europa enbart redovisar RON på pumparna, så 87 oktan i USA motsvarar ungefär 92-93 oktan i Europa och 93 oktan i USA är att jämföra med 98 i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Det finns andra saker som kan påverka bränsleförbrukningen idet här fallet.

Förr i tiden skulle ju en bil "köras in" och även om det sägs att det inte behövs idag så drar nog en ny bil lite mer bränsle innan den "slitit in sig".

En "rå" vägbeläggning bidrar till ökat rullningsmotstånd och därmed högre bränsleförbrukning, och med tanke på hur många vägar ser ut här i USA så skulle jag kunna tänka mig att det kan vara en bidragande orsak till att bilens bränsleförbrukning är annorlunda i Sverige. Mycket betongvägar med grov "ytfinhet" bromsar mer än slät asfalt.

Bensinens sammansättning spelar naturligtvis in eftersom datorn i ett modernt motorstyrsystem med knackningssensor reglerar ned förtändningen om den känner av spikningstendenser. En modern bil med knackningssensor och byggd för 98 oktan går att köra utan spikningar på 93 oktan (och även lägre) men den förlorar effekt när tändningen justeras ned av datorn för att kompensera för det lägre oktantalet.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan det stämma att bilen drar mindre soppa i Sverige än i USA?

Har åkt omkring som en skottspole sedan i torsdags då vi klarade reg. besiktningen. Förbrukningen ligger på 1.4 l / milen vid blandad körning.

När jag bodde i USA så drog bilen konstant 1.6 l / mil vid blandad körning.

Någon enstaka gång kunde jag komma ned till 1.3 l / mil men då var det landsvägskörning.

Kan det röra sig om att kvaliteten på bensinen är annorlunda?

Hare gött!

Kom just att tänka på en sak som kanske låter som om jag försöker förenkla det hela, men vad använder Du för faktorer för att konvertera miles till km och gallon till liter?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan det stämma att bilen drar mindre soppa i Sverige än i USA?

Har åkt omkring som en skottspole sedan i torsdags då vi klarade reg. besiktningen. Förbrukningen ligger på 1.4 l / milen vid blandad körning.

När jag bodde i USA så drog bilen konstant 1.6 l / mil vid blandad körning.

Någon enstaka gång kunde jag komma ned till 1.3 l / mil men då var det landsvägskörning.

Kan det röra sig om att kvaliteten på bensinen är annorlunda?

Hare gött!

Kom just att tänka på en sak som kanske låter som om jag försöker förenkla det hela, men vad använder Du för faktorer för att konvertera miles till km och gallon till liter?

Bilen har var inställd på att visa liter / 100 km när jag var i USA, så det är inget konverteringsfel. Å andra sidan så fick AC:n jobba betydligt hårdare eftersom jag bodde i Florida, vilket kanske bidrar till något högre förbrukning.

Jag har också noterat att bilen går bättre här i Sverige i form av bättre respons på gasen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan det stämma att bilen drar mindre soppa i Sverige än i USA?

Har åkt omkring som en skottspole sedan i torsdags då vi klarade reg. besiktningen. Förbrukningen ligger på 1.4 l / milen vid blandad körning.

När jag bodde i USA så drog bilen konstant 1.6 l / mil vid blandad körning.

Någon enstaka gång kunde jag komma ned till 1.3 l / mil men då var det landsvägskörning.

Kan det röra sig om att kvaliteten på bensinen är annorlunda?

Hare gött!

Kom just att tänka på en sak som kanske låter som om jag försöker förenkla det hela, men vad använder Du för faktorer för att konvertera miles till km och gallon till liter?

Bilen har var inställd på att visa liter / 100 km när jag var i USA, så det är inget konverteringsfel. Å andra sidan så fick AC:n jobba betydligt hårdare eftersom jag bodde i Florida, vilket kanske bidrar till något högre förbrukning.

Jag har också noterat att bilen går bättre här i Sverige i form av bättre respons på gasen.

Vilket kanske beror på att det är svalare här. (svalare luft = mer syre = högre effekt)

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan så fick AC:n jobba betydligt hårdare eftersom jag bodde i Florida, vilket kanske bidrar till något högre förbrukning.

Jag undrar om Du inte besvarat din egen fråga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hur tusan gasar du... mitt snitt på blandad är 1,26... å landsväg drog den 0,92... å då körde vi om de flesta Corvetterna som var på väg hem från sommarmötet på Öland... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Under litern per mil, det är otroligt bra.

Tjejen körde mussen från Dalarna ned till Stockholm på midsommardagen (...). Inte en enda omkörning och det tog en EVIGHET att komma hem. Hon lyckades komma ned på 11.8 L / 10 mil. Rena rama Micran i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, åker automat och har just nu kommit upp till 1,34 l/mil. Och då ingår 10 st 201 metersrepor på Pony car meet för ett tag sedan. Kör man normalt, vad det nu är, så kommer man ner på 1,25 utan problem. Lugn landsväg är under litern. Är det roligt ? Nä....

Link to comment
Share on other sites

Fan gjorde ett inlägg så försvann det innan jag hann posta!

Men jag snittar ungefär 1,3 i normala fall, o då kör jag ganska blandat, en hel del inne i stan också.

Men visst blir det betydligt mer om man kör mycket i stan, speciellt om man hamnar bredvid nått roligt vid rödljusen :)

Körde till Norge i Söndags, o då snittade jag 1,17, och då låg jag ca 30 över hastighetsgränsen hela tiden (för o klara körkortet) och låg och "jagade" lite snabbare än så ett par gånger med lite olika bilar :)

Skall hem igen imorron, får se vad den drar då.

Har kört bilen på ca 0,9 från Aspudden till Märsta (Essingeleden + motorväg) men fan VAD TRÅKIGT DET ÄR!

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

har du noterat att hastighetsmätaren visar ca 10 för mycket... dvs 120 är egentligen 110 ungefär!?

samma fenomen hade jag på Corvetten... skall mäta in min nu med GPS å se va den verkliga hastigheten är...

Link to comment
Share on other sites

har du noterat att hastighetsmätaren visar ca 10 för mycket... dvs 120 är egentligen 110 ungefär!?

samma fenomen hade jag på Corvetten... skall mäta in min nu med GPS å se va den verkliga hastigheten är...

Verkar vara ett inbyggt fenomen på alla bilar, en "tyst" överenskommelse i bilbyggarbranchen kanske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...