Jump to content

info om mustang mach 1


bulan

Recommended Posts

:D Hej!

Behöver lite råd av er! Är ny på forumet. Vill köpa en 69:a eller 70:a sportsroof eller helst en Mach 1. Har kollat priserna i sverige en tid men de få mach 1:or som funnits ligger på mellan 170-290 tusen. Ska åka till Arizona i okt-dec men vet inte om man får mera för pengarna där eftersom de fina bilarna verkar vara dyra där. Är det någon som har en uppfattning om detta?Kan ni också hjälpa mig lite med de olika koderna på en Mach 1:a och med vilka motorer de fanns. Har sett med både 351w och 351 cl. Är de vanligt att de fuskar med identiteten och bygger en clone? Kan man lita på VIN- nr eller måste man följa upp identiteten bättre? Det var många frågor på en gång men hoppas ändå på lite hjälp från er.

Mvh. Mats Nilsson

Väderstation Katterjåkk

981 94 Riksgränsen

0980-43009

070-3443863

bulan@alstigen.com

Link to comment
Share on other sites

Utbud och priser

Utbudet är stort men det är riktigt att fina bilar står högt i pris även här i USA, specielllt om handlar om muskelbilar eller modeller som inte byggdes i så många exemplar. NADA har priser från $12550 för en Mach 1:a med standard 351 2V till $91840 för en manuell SCJ med A/C. Och det sistnämnda är definitivt inte taket för en SCJ.

http://www.nadaguides.com/default.aspx? ... 9732&da=-1

En vanlig fastback är i regel betydligt billigare (om det inte är en GT föstås)

Nåja, Mustanger är fortfarande förhållandevis billiga om man jämför med Hemi Mopars och COPO Chevor. Mestadels tack vare att utbudet är betydligt större.

Några annonser

Bland Hemmings annonser finns några Mach 1 för $20-50000, bl.a. en renoverad matching numbers 3 växlad manuell (std Mach 1) 69:a för $28900 och en renoverad 428 SCJ för $48500, vilket inte låter särskilt dyrt, men den är inte helt original och saknar ett par grejer som oljekylare och Thermactor (fast det sistnämnda bryr sig väl inte så många om i Sverige, här i USA kan det vara ett lagbrott att köra utan). Där finns också en ganska ovanlig Mustang till salu, en 69:a 351 fastback GT (anges ej om det är en 2V eller 4V) för $25000, oclså renoverad och matching numbers.

http://www.hemmings.com/classifieds/car ... ?year=1969

De riktigt fina bilarna brukar man ínte ange priset för, man vill väl inte skrämma iväg köparna innan de ens börjat känna sig lockade.

Tokpriser

Man ska ju inte kika alltför allvarligt på resultaten av Barrett-Jacksons auktioner eftersom det verkar finnas folk som bjuder vad som helst bara för att synas på TV, men prisernar är i fortsatt uppåtgående för Mach 1, som ju så här långt stått i bakgrunden jämfört med Bossar och Shelbys.

http://www.barrett-jackson.com/auctionr ... efault.asp

VIN

Det är ett federalt brott att mixtra med VIN numret är så det är ett bra verktyg för att kolla upp en bil. VIN numret finns på flera ställen på en bil och alla ställena ska matcha. Det finns undantag då Ford stämplat ett VIN under framskärmen och satt in ett annat under vindrutan och/eller på dataplåten i dörren så var vaksam. Likaså har det hänt att DMV ibland skrivit in fel VIN nummer i bilens "Title" (kanske litat på numret på dataplåten i utbytt dörr) och det kan vara lite trixigt att rätta till. Likaså en skulle jag kunna tänka mig att en bil utan "Title" kan vara svår att få med sig hem. Det finns stater som inte kräver en "Title" (Georgia ska t.ex. vara en sådan stat) och jag gissar att det skulle kunna ställa till problem vid export av bilen.

Kolla upp VIN med polis/lokalt DMV (Department of Motor Vehicles) innan Du slår till. Om det visar sig vara en stulen bil Du försöker exportera så kan Du känna Dig blåst på alla pengar Du lagt ut och Du får inte ut bilen ur USA.

Vad ska man titta efter mer :?:

Body Buck Tag och original Broadcast Sheets (Build Sheets) kan hjälpa Dig att identifiera hur bilen såg ut när den lämnade fabriken. En faktura från bilhandlaren borde innehålla de efterinstallerade grejerna. Dessa dokument betraktas i det närmaste som värdehandlingar och kan bidra till att priset går upp om de finns. Det skiljer en del hur de olika tillverkningsfabrikerna hanterade monteringen, Body Buck Tag användes t.ex. inte i San Jose annat än under en kortare försöksperiod i början av 1970 enligt "Mustang Production Guide" av Jim Smart och Jim Haskell, och enligt samma källa lämnade inte San Jose fabriken heller efter sig lika många Broadcast sheets som Dearborn- och Metuchenfabrikerna (vilket många beklagar idag för de vill återställa sin bil till original).

Att uppgradera en vanlig Sportroof till Mach 1 är inte ovanligt, och det kan vara svårt att avslöja. "Body" koden på dataplåten ska vara 63C och inte 63A eller 63B för en Mach 1:a (se till att VIN på dataplåten i dörren matchar VIN innanför vindrutan eftersom dataplåten är lätt att byta. Det instansade chassinumret kan vara svårare att kolla, det kan sitt gömt under en framskärm och att få säljaren att lyfta på framskärmen är nog inte så lätt.

428 fanns också att få som Super Cobra Jet om man kryssade i rutan för Drag Pak. Drag Pak betydde att man beställde sin bil med 3,91:1 (V på på dataplåten) eller 4,30:1 (W på dataplåten) i bakaxelutväxling. Då skruvade Ford i lite kraftigare bottendelar (vevaxel, vevstakar, extra balansvikt) i motorn och satte dit en olje kylare. Annars är 428CJ och 428SCJ detsamma eftersom allat annat, kam, toppar, insug, avgasgrenrör och förgasare, är identiska.

428 SCJ är inte så svåra att klona (dyrt kan det vara, men bitarna finns att få tag på) eftersom det inte syns i VIN numret och det är nödvändigt att veta vad man ska kika på (extra balansvikt innanför remskivan på vevaxeln, oljekylare, det speciella signalhornsarrangemanget, kod V eller W för bakaxel på dataplåten. Att besöka 428 Cobra Jet Registry är ett bra första steg om man är ute efter något så speciellt som en 428SCJ, eftersom de försöker hålla koll på vad som finns därute.

http://www.428cobrajet.org/

Standard och Options

Standardmotor i en Mach 1:a var en 250 hästars 351 2V (H-kod, Windsor 1969 och både Windsor och Cleveland 1970), som option kunde man få antingen en 290 hästars 351 4v (M-kod, Windsor 1969 och Cleveland 1970), 320 hästars 390 (S-kod, bara 1969) eller en 335 hästars 428 CJ (R-kod för RamAir, Q-kod för fejkat scoop på huven, både 1969 och 1970).

Standardväxellåda i Mach 1 var den 3 växlade manuella (Kodad 1 på dataplåten)för 351:orna och 4 växlat för big block (Kod 5 för 2,78:1 första växel och 6 för den tätstegade 2,32:1 första växel). Den fyrväxlade gick naturligtvis att beställa för 351:orna och alla kunde beställas med automat (W för C4, V för FMX och U för C6).

Alla Mach 1 hade som standard kromade fälgar (med navkapsel och dekorring), DeLuxe inredning, "Rimblow" ratt, "Racing" backspeglar (den vänstra fjärrstyrd) och höga stolsryggar med integrerat nackstöd, GT utrustning i form av hårdare fjädrar, kraftigare krängningshämmare (Handling Suspension), avgasrörsförlängare och en del annat smått och gott. Ett plus om bilen har ett fällbart baksäte, men det är inte fullt så vanligt som man skulle vilja tro. Manuella CJ bilar har stötdämparna arrangerade så att den vänstra sitter bakom bakaxeln. (Competition Suspension).

Mer information

Mycket att hålla reda på, men det är viktigt att känna till så många detaljer som möjligt för att vara så säker som det går att bli på att hitta den bil man vill ha och inte en hög hopkastade överblivna delar. En bok som "Mustang Red Book" av Peter C. Sessler är ett bra första steg i att lära sig avkoda en Mustang och förutom detta forum finns det massor av information på Internet. Fast inte helt entydig i alla frågor så man får ibland kolla uppgifterna på flera ställen.

Några av mina favoriter:

http://www.428cobrajet.org/

http://www.allfordmustangs.com/

http://forums.vintage-mustang.com/fusionbb.php

http://www.mustang123.com/Techforum/default.asp

http://www.mustangmonthly.com/

http://www.mustangandfords.com/

Och så finns förstås Tom Schmidt's gigantiska länksamling

http://links.vintage-mustang.com/

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen!

Det var till stor nytta och visar även att jag måste läsa på mera innan jag ger mig ut och letar efter lämplig bil. Lite svårt att förstå hur mycket mindre värdet är på en bil som inte har matching numbers men det verkar vara stort prisspann mellan bilar med olika motorer och utrustningar.

Mvh. Mats Nilsson :D

Link to comment
Share on other sites

Matching numbers är hur viktigt som helst för de stora pojkarna som leker på Barrett-Jackson och andra auktioner. :D:D:D

Det är ungefär som med OEM delar. Har de rätt datumkod kan en del människor betala precis hur mycket som helst, NOS delar är billigt i jämförelse med original även om de i många fall ser mycket bättre ut (på löpande bandet monterade man omålade delar, i lagret lade man snyggt lackerade delar för att kunderna skulle finna priset för dem resonabelt).

428 Cobra Jet registret har en forumtråd kallad "Stuff Seen on the Web"

http://www.428cobrajet.org/forum/viewforum.php?f=12

där man kan se hur dyrt det kan bli att köpa original Mustang delar, främst på eBay, t.ex. de här plåtbitarna för $510

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... %3AIT&rd=1

Många gånger pekar de också ut delar som säljs som en sak men som egentligen är något annat och bara värt en bråkdel av vad säljaren hoppas få ut med höga utropspriser och "reserves", och ibland kommer man till och med på rena lurendrejaresom stjäl foton av legitima objekt och sedan sätter upp en egen annons för att ssälja samma del, naturligtvis utan annan tanke än att lura av folk pengar. För lite sen var dök det t.ex. upp en 68½ Cobra Jet förgasare till salu i England, och någon på forumet tyckte att det var en intressant sak eftersom de är mycket ovanliga och normalt betingar $700 och uppåt i bra skick. Vad som hände var att en kille här i USA kände igen sin egen förgasare, som han köpt vid ett tidigare tillfälle, och anmälde säljaren till eBay som agerade genom att omedelbart lyfta bort auktionen.

Om Du har ideer om originalskick så håll dig från renoveringsobjekt som saknar en massa originaldelar, det kostar duktigt med slantar och tar lång tid att samla på sig alla delar som fattas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...