Jump to content

Recommended Posts

Hej alla!

Var och besiktigade min cab 65:a och fick nedslag på bakbromsarna, både på färdbroms och handbroms.

Tog av trummorna och såg att jag har helt nytt av allt: trummor, band, backar, fjädrar, vajrar, cylindrar osv. Allt går lätt.

Provade att rugga upp banden och trumman på ena sidan med en smärgelduk och gjorde ett bromstest med handbromsen och lyckades att låsa detta hjul i rull med ca. 20 km/tim ett par gånger.

Denna effekt försvann emellertid efter att jag kört några kilometer och bromsat normalt några gånger med färdbromsen. det verkar ungefär som om band och trummor blir glatta av att användas.

Vad ska jag göra?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har självjusteringen kvar på dina bromsar, har läst tidigare att denna självjustering inte är att lita på, prova att ta bort dem och justera manuellt. Jag har ingen självjustering på mina och det funkar fint.

Samt om du inte har gjort det tidigare, Lägg lite koppar pasta på klackarna där bromsbanden ligger emot skölden på insidan så att de kan glida fram och tillbaka lätt, men inte för mycket doch så det kommer in i trumman...

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag har pillat en del med olika sorters trumm bromar och jag måste nog säga att själv justeringen på mustanger är inte alls dumma.

Bara gängan som skall rotera när bromsen justeras går lätt så skall det inte vara några problem.

Ta loss justeringen och gänga av den, gör rent med en stålborste.

Doppa i koppar pasta och motionera den tills den går riktigt lätt.

Mekaniken annars kan inte fela för den är så enkel.

Montera alltihop och tryck med tummen på vajern upprepade gånger som går till klacken som ligger mot tagg hjulet.

Då skall bromsen justas ut, gör den inte det så är kuggarna slitna eller så går hjulet fortfarande för tungt.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

har tagit ut och gjort rent vajrar och smort dom, samt lagt på kopparpasta på alla glidytor samt allmänt justerat bromsarna (tack för hjälpen Lennart L).

Dom blev inte helt 100% men lite bättre.

Åkte till besiktningen i eftermiddag och fick den godkänd!

Kanske lite pga en förstående besiktningsman som drog handbromsen med båda händerna för att få tilllräcklig effekt. (Hur ett fruntimmer ska klara detta är stor gåta).

Link to comment
Share on other sites

Bara du inte har någon dödgång på hävarmen från bakersta läget innan främre backen börjar röra sig så är det inte det felet. Jag får oxå dra ganska hårt för att få tillräcklig bromsverkan och jag tror att själva bromshandtaget går ganska trögt i "röret".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...