Kenneth Boström June 27, 2006 Report June 27, 2006 Tjena alla mustangers jag håller på att smälla av snart . Är det någon som vet om det finns en speciell pittmanarm om man monterar hedders? Jag har en 70 cab. med en 351 cl. 4v. och har monterat dit hookers hedders men fan vad det var trångt tog i lite här och där och det behövdes mycket jobb för att få dit dom. Nu så går det inte att svänga fullt ut till vänster för att pittmanarmen tar i.Är det någon som vet hur det ligger till? Citera
Roger June 27, 2006 Report June 27, 2006 Har du bytt fästet till styrventilen?Det finns ett som måste användas till headers så att styrventilen kommer lägre ner. Citera
_kiM__ June 27, 2006 Report June 27, 2006 Fäste till styrventilen??? Styrventilen fäster man i pitmanarm och i centerlinken. Har aldrig sett nått annat fäste till denna.Ni måste tänka på drop-bracket för slavcylindern och den förändrar inte pitmanarm'ens rörelser.http://www.mustangsplus.com/Merchant2/m ... er_bracket Citera
ThomasFB June 27, 2006 Report June 27, 2006 Okej, nu förstår jag vad du menar. Du kan inte droppa pitmanarmen utan att göra samma med "idler armen" på andra sidan. (använder engelska termer för klarhetens skull).Bilen blir orolig att köra p.g.a "bumpsteer", alltså ändrad geometri.Har inte hört om olika armar, annat än för snabb/långsam styrning. Om alla styrstag är rätt monterade och snäckan centrerad, och det ändå inte passar, blir det att justera headers eller lyfta/centrera motorn några mm. Citera
Kenneth Boström June 28, 2006 Author Report June 28, 2006 Jag har varken styr eller bromsservo på bilen ändå så är det så in i h...etes trångt, ska prova med att sänka ner hjälpstyrfästet( är detta idler arm som du menade) på höger sida 2 cm och se om det går att sänka styrsnäckan lika mycket. Vad tror ni om detta? kommer framvagnsinställningen att ändras så det blir helt fel vinklar då ? Citera
ThomasFB June 28, 2006 Report June 28, 2006 Prova sänka på hjälpfästet och snäckan om det går, och justera allt som kan justeras. Plogningen kan behöva justeras efteråt. Borde inte bli problem med styrningen så länge du sänker båda sidor lika mycket. Hooker Headers brukar ha bra passform, kanske så inte på Mustang??? Citera
_kiM__ June 28, 2006 Report June 28, 2006 Du kan inte justera detta utan att borra nya hål i bilen. Och jag är något tveksam till om du ens kommer så mkt längre ner då hålen redan nu inte är långt i från kanten på ramen.Sänker du styrsnäckan måste du ändra rattaxeln oxå, vilket inte lär gå om du inte vill bygga om hela bilen. Citera
ThomasFB June 28, 2006 Report June 28, 2006 Troligtvis är det så att det inte går att sänka här, men torde nog kunna sänka snäckan 2 cm utan att rattstången behöver modifieras. Det är nog ändå så, att det lönar sej att slänga hedersen i väggen istället för att börja modda bilen.Man kan ju alltid prova med att lösa på bultarna och vicka omkring på delarna. Citera
_kiM__ June 28, 2006 Report June 28, 2006 Har du verkligen rätt Headers från Hooker?Ja det är väll vad jag oxå skulle fråga mig i hans läge. Gissar på att det helt fel headers, till annan bil, årsmodell eller så. Citera
Radioman June 28, 2006 Report June 28, 2006 Hade någorlunda rätt hedders innan jag monterade ur motorn. Nu är det renovering på gång.Är det inte käckt och bra att montera på hedders utblåsen innan man sänker ner motorn? Är det mycket svårare att få ihop eller ? Det var ett h**lvete att få ihop med motorn i när jag sist bytte toppar. Citera
Kenneth Boström June 29, 2006 Author Report June 29, 2006 Tack för alla tips och ideer, heddersarna skall passa mustang/cougar med 351 c 4v. har partnr.6920 både Hansen och Persåker har sagt att det skall vara denna model (köpte hos Persåker). Cabben har andra motorfästen än "vanliga" mustanger tror jag kanske kommer motorn lite längre ner?? vad vet jag! Ska kolla i morgon om det går att sänka styrsnäckan en bit på andra sidan går det i alla fall typ. 2 cm. Citera
ThomasFB June 29, 2006 Report June 29, 2006 Kom ihåg att bilen är gammal, det kan vara utbytta delar längs vägen. Motorn skall luta några grader bakåt. Du kan ha säckade gummidynor fram eller bak. Hooker brukar passa direkt, t.om. raceheaders, även om det är tajt Citera
Terner July 1, 2006 Report July 1, 2006 Det kan ju faktiskt vara lönt att kolla att yttre styrlederna är ungefär lika långa så du inte har en förskjutning på pitmanarmen dvs den står inte i det läge den ska när du kör rakt fram. En bil som inte blivit korrekt justerad vid någon gammal framvagnsinställning får ju inte rattläge rätt fram när man kör rakt. Inte helt ovanligt är då att man "fixat" detta genom att flytta ratten på splinsen lite...Bara som ett tips/Terner Citera
Kenneth Boström July 4, 2006 Author Report July 4, 2006 Hejsan kan kanske vara något att kolla upp , det har jag faktiskt inte tänkt på fast bilen har gått rakt och fint och har inte känst konstig på något vis förut, ska som sagt kolla detta lät intressant. Bytte till en fleming river styrsnäcka förra året men den ser ju ut som en orginal utvändigt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.