July 12, 200618 yr comment_30839 Har renoverat en Ford V8 289cui.När motorn gått ca 10 mil gick avgasventilen på 2:ans cylinder av precis vid spåret för knastret.Motorn klarade sig och vi antog att det var ventilen som vart dålig så vi bytte den mot en ny, slog ihop motorn igen.Motorn gick några mil igen sen gick samma ventil av på samma ställe igen, mitt under cruisingen på Power Meet, skitkul!Nu undrar jag vad som kan vara fel, topparna är renoverade med nya styrningar, säten och rullvippor mm.Nån som har en ide vad som kan vara fel?Bilder:
July 25, 200618 yr comment_31274 Vilket fel.Låter som rena mardrömen till fel, du måste meddela oss här på forumet när du hittat vad som orsakar att den gör så här.Har inte hört om liknade fel tidigare.Vad använder du för kam i den? Rullkam eller vanlig?MvhMrV8
July 25, 200618 yr comment_31277 Jag ser du kör aluminum vippor.Har du kollat spelet mellan vippan och "retainer" ??Om den tar i så böjs ventilen en aning och ventilen kan tillslut av utmattning gå av precis vid fästet.Bara en teori från mig. Eller du kanske har köpt fel knaster?Finns ju både 7 ocg 10 graders.Vet inte om det går att montera fel men blir det glapp så kan jag tänka mig att ventilen slås av.
September 9, 200618 yr Author comment_32579 Nu är det löst.Det var fel på styrningen så den nöp, förmodligen materialfel.
September 10, 200618 yr comment_32584 Vilken typ av styrning har använts? Vilka toleranser? Var det bara denna ventil som hade den typen av styrning eller hade du bytt alla? Vem har monterat dem?Sorry för frågor, men detta kan vara av intresse för andra som ska göra samma jobb.mvhJocke