Jump to content

Vilken motorolja? För lite ZDDP eller zinkfosfat-additiv?


Radioman
 Share

Recommended Posts

Återigen en tråd om vilken olja man skall ha. Den första av nedanstående länkar är från ett annat forum och är mycket intressant. Man blir lite nervös om vilken olja man egentligen skall ha, framförallt vid inkörning av ny kam :? .

Det blir riktigt intressant en bit ner när Royce Peterson tar upp detta med zinktillsättningen som minskat i nyare oljor på senare tid för att inte katalysatorerna på nya bilar skall bli skadade :shock: .

Nästa länk jag bifogar som start av denna tråd är en helt ny artikel från Cranecams som säger att man inte alls skall använda syntetiska oljor på våra motorer :shock: ... I alla fall inte vid inkörning av ny kamaxel och lyftare.

Den intressanta diskussionen på Cougar-forumet:

http://www.mercurycougar.net/forums/showthread.php?p=189291

Intressant artikel från Cranecams:

http://www.cranecams.com/?show=newsLetters&no=259

Ytterligare intressanta artiklar om detta med zinket:För er som inte orkar ta er igenom diskussionen i den första länken till Classic Cougarforumet :)

http://www.platinumresearch.com/Oil%...08,%202003.pdf

http://www.theautochannel.com/news/2...09/158975.html

http://www.revsearch.com/dynamometer...lattappet.html

http://www.lnengineering.com/oil.html

http://www.lnengineering.com/oil.html#qa

http://www.eng-tips.com/viewthread.c...=152478&page=1

http://www.osti.gov/fcvt/deer2004/BruceBuntingPaper.pdf

http://www.findarticles.com/p/articl...7/ai_n13596088

http://www.findarticles.com/p/articl...n10301621/pg_4

http://www.findarticles.com/p/articl...23/ai_n6052880

http://baen.tamu.edu/users/lepori/Te...t#310,1,Engine

Oljor för luftkylda motorer är tydligen bra, t.ex. Bra motorcykeloljor. är det någon här som använder det?

Kommentarer från er som orkat läsa igenom ovanstående? Är det någon som orkar fördjupa sig så här i semestertider, eller är det bara åka av? (Tänk på vilket hemskt slitage er motor kanske råkar ut för, för att ni har fel olja) :--:--

Man kan få tvångstankar av mycket. Detta kanske också är överkurs.

Link to comment
Share on other sites

Rent generellt, utan att studerat dina länkar, är alla ”undermedel” eller ”superoljor” en ren kommersiell produkt, dvs någon vill tjäna pengar på andras okunskap. Oljor är ett aldrig sinande ämne för diskussioner.

Den sämsta standardoljan idag är bättre än den bästa när våra gamla bilar byggdes.

Du var inne på MC-oljor. HD kräver egen olja. Och beroende på klimatet, mer eller mindre multigrade. Men 5W-40 är OK. HD:s egen spänner troligen över ett större intervall. I instruktionen står, att har man inte HD-olja i närheten, ska man välja en olja för dieselmotorer. ( CD, CF, diesel med turbo) vilket de flesta syntetoljor möter. En anledning är, att dieselmotorer, som V-tvinnar, är lågvarviga med hög effekt och moment, vilket innebär större lagerbelastning på vevaxeln. Men med HD ( och kanske andra V-twinnar) har också nållager, vilket kräver lite andra tanker.

Åter till dina funderingar, som jag återigen bemöter generellt;

Det finns ”extra tillsatser” med påstådda funktioner. Många är absolut inte bevisade, utan någon racerstjärna förespråkar denna tillsats ( givetvis mot viss procent!). 3 grupper har vi:

1. Oljeförbrukningsminskande, . I denna grupp sälj det förtjockningsmedel som billigare ordnas med högre viskositet på oljan.

2. Slitageminskande . Tillsatser i denna grupp innehåller Zinkalkylditiofosfat ( om du är inne på) som har visat sig ha goda egenskaper mot slitage. Därför tillsätts detta i noggranna mängder i dagens motoroljor. För mycket av detta ämne har visat andra problem i motorn.

3. Bränslebesparande. Vanligaste grunden i denna tillsats är polytetrafluoretylen, mer känt under namnet Teflon. Utlovade besparingar på 10-20 % är orimliga då den totala friktionsförlusten är mindre än 10 %!!

Man kan säga att tillsatser sällan ger märkbara fördelar, men i sämsta fall försämrar motoroljan.

Därför undviker jag alla tillsatser. Men sant är, att dagens oljor ar anpassade för katalysatorer, varför skadliga ämnen för dessa är minskade eller borttagna. Men då ska man nog veta vilket ämne som togs bort som är en fördel för de gamla gjutjärnsstånkorna.

Link to comment
Share on other sites

Håller med svedis!

Det är allt för mycket dribblande om det här med oljor.

Obetydliga förbättringar som inte är märkbart på våra grovt tillhuggna stötstånkor! :) Solklart fall av att "göra en höna av en fjäder"

Det är ungerfär som när man ligger lite halvt onykter framför TV-Shop klockan 3 på natten slökollar och tänker.

"ååååååååhh den där gummisnodden till träningsredskap kommer förvandla mig till en stålman" :--

Så jag kan ju inte ljuga och påstå att jag själv är helt imun mot reklam. :P

Slutsats: Varför krångla till det när det inte behövs? Det är ingen Ferrari du äger! :--

Finns inget att vara nervös för!

Link to comment
Share on other sites

Har själv bytt till Q8 stright 50 MC olja vilket är en mineral, fick en betydligt tystare motor med den. (Motorn har gått ca: 20k mil)

Men med stort M, den oljan lämpar sig bara i ett sommar fordon, blir det kallt, är den för tjock.

Link to comment
Share on other sites

Crane vet nog vad dom snackar om.

Men i princip säger artikeln att under inkörningstiden använda olja rekomenderad av motortillverkaren.

Förutom syntet

Att köra in kamaxeln 20minuter och smorda kamnockar är inget nytt och det tror jag folk gjort i alla tider.

Kamaxelfett fick du väll med eller?

På med hörselkåporna och vrid igång den nu istället för att läsa artiklar på nätet! :--

Link to comment
Share on other sites

Mmm ... lite offtopic men .. surfa på jobbet vetdu' :oops::--

Sedan går jag alltid ner på djupet med vad jag än gör. När man vet lite mer är det lättare att sedan välja väg. Jag är väl lite arbetsskadad :? Jag jobbar med kalibreringar av instrumentnormaler och petar med kalibreringsmetoder mm. Man kan aldrig vara tillräckligt noggrann där. Det finns alltid lite till att hämta ...

En del säger: "Man brukar göra si eller så". Då säger jag: Varför gör du så? Många kan inte svara, de gör bara vad någon annnan föreslagit utan att själva fundera närmare. Jag är som du redan sätt ifrågasättande. Ändå slinker det igenom skit och misslyckanden emellanåt :)

Denna gången hoppas jag i alla fall på att få ihop en fungerande motor med så få fel på vägen som möjligt.

Jag håller just nu på med det roligaste :D Att sätta ihop alla delar som ligger färdiga att monteras. Musik, kaffe och öl höjer stämningen ytterligare i garaget 8)

Link to comment
Share on other sites

hehe! Ja då förstår jag att du är petig! :) Drabbas själv ibland av samma sak.

Jobbar som konstruktör och sitter större delan av dagarna framför 3D Cad konstruktion och där är ingentin "ungerfärligt"

Träffar ofta jobbiga "kalibreringsgubbar" ! ;)

Men jag surfar aldrig här under kontorstid!! Skäms på dig!!!

*vissel,vissel* :oops:

Roligaste är väll uppstart? :)

Speciellt första gången man gör det...Kom själv ihåg hur nervöst det var.

Link to comment
Share on other sites

Roligaste är väll uppstart? :)

Speciellt första gången man gör det...Kom själv ihåg hur nervöst det var.

Nervöst ja. det är fruktansvärt nervöst :shock: Minst nervös var jag nog vid min första motorrenovering på Amazonen. Var bara 19 år då och oförstörd av motgångar antagligen :--

Har du haft den där magkänslan som jag hade förra renoveringsvändan på denna bilen?

När jag hade haft nere halva motorn, bytt och renoverat topplock mm. och startade upp för att strax konstatera att jag fortfarande hade värmeproblem och fick vatten i oljan. :? Nästan som när en nära anhörig hade dött alltså :cry:

Link to comment
Share on other sites

Tänkte i förra veckan på detta med oljor ( är som rondellkörning, alla har sin synpunkt på vad som gäller…..).

Tillsatser av alla de slag har kommit på senare tid, då både motorer och oljor är avsevärt bättre och hållbarare än tidigare. Nu byter/ servar du efter 2-3000 mil, förr var det både 500 och 800 mil!

Kördes sönder topplockspackningen på utombordaren, Honda 4-takt, en 3-cylindrig trotjänare. (Den är utvecklad från bilmotorsidan på Honda) . Kunde köra på tomgång och 1-2 cylindrar i 45 minuter för att undvika sjöräddningen. Förgasare och oljetråg väl genomsköljda av friskt saltvatten! Garantijobb blev det.

Frågat både bil- och båtkunniga om motorn över huvud taget är frisk efter reparation, då min fina motorolja blandats med vatten ( som en paj topp på bilen).

Alla har svarat att de aldrig upplevt några bekymmer med detta utan lager m.m. håller för detta.

Om det nu är sant, borde ju motorn klara sig på enbart köpesolja utan tillsatser eller ? :--

Link to comment
Share on other sites

Svedis och andra

Den sämsta standardoljan idag är bättre än den bästa när våra gamla bilar byggdes.

Om ni läst några av länkarna så framgår det att det är just detta som är ett av problemen. "To slippery oil", "the tappets will not rotate" och "non rotating tappets is kill for the camshaft".

Sedan var det det nedbantade zinket ...

Fast kör man med Mobile one så är man säker ... kanske :roll: . Det är den rekomenderade oljan till luftkylda Porche.

Själv landade jag på en billig 10 litare från mekonomen. En 15-40 halvsyntet som är designad för dieslar i första hand men också rekomenderas för bensinmotorer. Och jajamensan, jag har fettat in kamaxeln och lyftarna där de möts med crane fett :)

Fixade in kolvbultarna i kolvar och stakar igår, själv! 8). Veven, kammen, kamdreven och vattenpumpen är på plats. Det går framåt :). Tyvärr så skall vi åka bort på en social tillställning hela helgen så det blir inte mer gjort förns måndag :?

Två veckors semester igen :--:-- Andra semestervändan, härligt. Solen skiner och kolsyresmättet i näsan när jag sippar på min gin-tonic är härligt tillsammans med grillukten från den snart färdiga fläskfilén..... 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Gör ett kort inlägg angående syntet olja i motorn, en gång

aldrig mer, det skramlar och knackar även om motorn är

frisk och i original 60-70 tal. :?

Däremot så kan jag tänka mig syntet i nyare V8:or och

andra modernare motorer, jag kör med 15-40 mineral i

den gamle och 5-40 syntet i den lite nyare. :)

Anledningen till aldrig mer i syntet i den gamle var efter

att motorn renoverats och inkörts på mineral flög F-N i

mig och ville prova Mobil 1, jäv-ar vad det började att

knacka i maskinen efter någon mil körning. Nära ett totalt

sammanbrott så förklarade min garagegranne och vän som

kör gamla Engelska sportvagnar att jag skulle byta till vanlig

Duckham 15-40 mineral för klassiker. 8)

Jag följde hans råd och åkte många bekymersfria och tysta mil

efter det, obs detta var för ca: 20 år sedan därav uttalet om

aldig mer syntetolja i gamlingen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Härligt Per !

Det var dit jag ville komma. Man kan ha för "bra" olja i våra bilar. T.o.m. Mobile one kan vara fel och dessutom för en auktoritet som dig Lars :D

Lite mer eftertänksamhet alltså.

15 - 40 mineral classic låter OK.

Kanske duger halva min dunk till inkörning? resten av skiten häller jag väl i min odugliga Renault megáne scenic. :D Inkörningsoljan duger sedan gott till min Briggs & stratton ett antal klippningar. Man måste vara om sig och kring sig. :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...