Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

comment_31135

har hittat en v8 som troligen skurit, en 00ans gt maskin (4.6L ) tanken är att åka kompressor på denna maskin nästa sommar, så ge mig tips å ideer vad ja ska plocka i maskinen för kolvar, stakar, vev, modda topparna osv för att få en maskin som håller länge med 5-600hk (motor effekt)

samt gärna länkar till grejorna, beställer gärna via usa om de inte finns nått vettigt ställe i sverige å köpa delarna från,

maskin kommer sitta ihop med en manuell låda, idag sitter det orginal 5växlad manuell, men det lutar åt en t-56(viperlåda)

comment_31239

Morsning!

För ett par år sedan plugga jag lite på 4.6 när jag själv fick för mig installera en sådan.

Det jag hitta då om det var egentligen bara 1 sak och det var vevstakarna.

Motorn i sig är bland det bättre Ford gjort och den svagaste länken var i princip bara stakarna som enligt det jag läste då är trygga till max 400hk.

comment_31245

Gör en sökning på "modular mustang" på yahoo, så får du upp träffar så du klarar dig en eftermiddag eller 2.

Här är några länkar som jag tror kan vara vettiga för dig i din jakt på info:

http://www.modulardepot.com/

www.modularfords.com/forums

www.modularmustangracing.com

http://www.mustang-forums.com/forumdisplay.php?f=5

Om du lägger lite tid på att göra dessa sökningar så tror jag att du kan hitta de flesta svar på de frågor och funderingar som du har. Flera av länkarna innehåller även forum. Läs igenom gamla trådar och registrera dig själv för att kunna ställa frågor där med. De har massor av erfarenhet och kan säkert komma med bra tips om du själv visar dem ditt intresse. Information kommer sällan till dig, man måste söka efter den! Lycka till med ditt projekt och håll oss gärna uppdaterade på hur det går.

Ett annat tips förresten, börja prenumerera på Muscle Mustangs And Fast Fords, samt 5.0 Mustang, de har massor av bra artiklar och dessutom annonser från de flesta företagen i branschen.

mvh

Jocke

comment_31272

Skrev ju det här svaret till dig på Lazzat men lägger in det här med ifall fler vill hitta literatur till 4,6 litersen.

Kan även nämna att precis det Per B cmc538 säger om vevstakarna finns det en bild på i boken där en 4,6 liters Cobra motor som trimats till 400hk och en av vevstakarna gått av. (Antagligen en av cobra motorerna innan kompressorn kom in i bilden)

--------

Rekomenderar Varmt Boken "How To Build Max-Performance 4,6 Liters Ford Engines"

ISBN 1-884089-78-x

www.cartechbooks.com

I den boken går dom igenom steg för steg hur mycket olika vevstakar håller för och vad olika kolvar till den håller för och hur dom går sönder om man passerar olika effektnivåer utan att bytta ut orginalgrejerna o.s.v.

Mycket intressant läsning.

Även många tips och flödesvärden på topparna och vad spridarna klarar även bygg tips med turbo och kompressor.

Kort sagt nog svaret på alla dina frågor, skulle jag tro.

Lycka till med bygget, skriv vidare hur det blir, vill gärna höra hur den blir när den är klar.

Mvh

MrV8