July 24, 200618 yr comment_31214 Jag har lite problem med att min startmotor kuggar över som jag har beskrivit i ett annat inlägg. Kuggkransen kommer in på startmotorn för långt ut på startmotorn som visas på bilden med pil 1. Jag har nu plockat bort växellådan för att försöka komma på problemet. Det ända som jag ser som kan lösa mitt problem är att jag kanske har vänt svänghjulet åt fel håll. Då undrar jag om detta går? Eller om svänghjulet bara funkar åt ett håll? Kopplingen funkar ju som den ska. Som bilden visar med svänghjulet så är svänhjulet 8mm ut extra från motorn innan kuggkransen börjar. Om jag nu hade vänt svänghjulet så dom 8mm kom ut åt andra hållet så hade jag nog klarat mig med startmotorn. Men som sagt går det?mike
July 24, 200618 yr comment_31215 Nej du kan inte vända svänghjulet åt fel håll.Är det en startmotor till manuell du har Det skiljer på man och aut.
July 24, 200618 yr Author comment_31225 Ok det var lite synd att man inte kunde vända det fel för det hade löst mitt problem Japp jag beställde en nyrenoverad startmotor från Hansen för ett tag sen som var till manuell. Men den gör samma sak som min gamla, kuggar över.Jag börjar få slut på ideer vad som kan va fel så snart får jag väll köpa en ny växellåda, koppling, svänghjul för att få det o funka Jag har funderat lite på o fräsa ner kopplingshuset för o få det o funka.mike
July 24, 200618 yr comment_31228 Vad har Du för växellåda? Jag såg att Mustangs Unlimited säljer en startmotor som passar både automater och 5 växlade manuella. De säljer en annan för de vanliga 3 och 4 växlade.
July 24, 200618 yr Author comment_31229 Jag har en 4vxl manuell. Lilla ruggen kallas den nog för. Risken är att någon tidigare ägare har satt ihop bilen med olika delar med växellådan o kopplingen m.m. Eftersom det inte var orginal på bilen. Det är min enda förklaring annars tycker jag att det borde funka eftersom jag inte hittar några andra problem med hur jag har monterat dit grejorna efter renovering.Jag får väll ta o kolla upp det med startmotorn på mustangunlimitedmike
July 25, 200618 yr comment_31243 Jag tycker det ser ut som om det är felvänt skall kolla när jag kommer hem. Kollade men mitt svänghjul, det går inte att vända fel, men det ser inte likadant ut som ditt jag blir osäker.Det bästa är nog att skruva bort kopplingen och kolla vad som sitter där.
July 25, 200618 yr comment_31244 Jag har en 4vxl manuell. Lilla ruggen kallas den nog för. Risken är att någon tidigare ägare har satt ihop bilen med olika delar med växellådan o kopplingen m.m. Eftersom det inte var orginal på bilen. Det är min enda förklaring annars tycker jag att det borde funka eftersom jag inte hittar några andra problem med hur jag har monterat dit grejorna efter renovering.Jag får väll ta o kolla upp det med startmotorn på mustangunlimitedmikeJa, det är inte lätt med HPD. Kanske Du kan hitta lite nuffror på de olika delarna. Om det är Forddelar så kanske det finns en möjlighet att identifiera dem.
July 25, 200618 yr comment_31252 Hmm..är inte den delen som är 8mm tjock på första bilden själva ytan som lamellen ska gå mot?? Isåfall är det ju felvänt! Vet att den ytan som ska vara mot lamellsidan iaf inte ska vara i fas med kuggkransen..om du förstår vad jag menar. Och det ser det ju ut att vara så som du satt det
July 25, 200618 yr Author comment_31260 Jag kollade med ett svänghjul som jag ska ha till min andra bil och det går ju inte vända fel. Där är samma 8mm springa som på mitt andra svänghjul. Jag får väll ta o skruva bort kopplingen för att se om jag kan hitta något.mike
August 5, 200618 yr Author comment_31617 Nu verkar det som om jag har löst startmotor problemet. Jag saknade ju ca 8mm för att kuggkransen skulle komma rätt i startmotorn. Jag löste det genom att köpa en noskon för automat startmotor som är längre och nu startar den som den ska utan bekymmer. Gjorde 10starter i rad utan problem.Vad det är skönt när det går åt rätt håll Tackar för hjälpenmike