Jump to content

Featured Replies

comment_31214

Jag har lite problem med att min startmotor kuggar över som jag har beskrivit i ett annat inlägg. Kuggkransen kommer in på startmotorn för långt ut på startmotorn som visas på bilden med pil 1. Jag har nu plockat bort växellådan för att försöka komma på problemet. Det ända som jag ser som kan lösa mitt problem är att jag kanske har vänt svänghjulet åt fel håll. Då undrar jag om detta går? Eller om svänghjulet bara funkar åt ett håll? Kopplingen funkar ju som den ska.

Som bilden visar med svänghjulet så är svänhjulet 8mm ut extra från motorn innan kuggkransen börjar. Om jag nu hade vänt svänghjulet så dom 8mm kom ut åt andra hållet så hade jag nog klarat mig med startmotorn. Men som sagt går det?

mike

• Author
comment_31225

Ok det var lite synd att man inte kunde vända det fel för det hade löst mitt problem :roll:

Japp jag beställde en nyrenoverad startmotor från Hansen för ett tag sen som var till manuell. Men den gör samma sak som min gamla, kuggar över.

Jag börjar få slut på ideer vad som kan va fel så snart får jag väll köpa en ny växellåda, koppling, svänghjul för att få det o funka :?

Jag har funderat lite på o fräsa ner kopplingshuset för o få det o funka.

mike

• Author
comment_31229

Jag har en 4vxl manuell. Lilla ruggen kallas den nog för. Risken är att någon tidigare ägare har satt ihop bilen med olika delar med växellådan o kopplingen m.m. Eftersom det inte var orginal på bilen. Det är min enda förklaring annars tycker jag att det borde funka eftersom jag inte hittar några andra problem med hur jag har monterat dit grejorna efter renovering.

Jag får väll ta o kolla upp det med startmotorn på mustangunlimited

mike

comment_31243

Jag tycker det ser ut som om det är felvänt skall kolla när jag kommer hem.

Kollade men mitt svänghjul, det går inte att vända fel, men det ser inte likadant ut som ditt jag blir osäker.

Det bästa är nog att skruva bort kopplingen och kolla vad som sitter där.

comment_31244
Jag har en 4vxl manuell. Lilla ruggen kallas den nog för. Risken är att någon tidigare ägare har satt ihop bilen med olika delar med växellådan o kopplingen m.m. Eftersom det inte var orginal på bilen. Det är min enda förklaring annars tycker jag att det borde funka eftersom jag inte hittar några andra problem med hur jag har monterat dit grejorna efter renovering.

Jag får väll ta o kolla upp det med startmotorn på mustangunlimited

mike

Ja, det är inte lätt med HPD. Kanske Du kan hitta lite nuffror på de olika delarna. Om det är Forddelar så kanske det finns en möjlighet att identifiera dem.

comment_31252

Hmm..är inte den delen som är 8mm tjock på första bilden själva ytan som lamellen ska gå mot?? Isåfall är det ju felvänt! Vet att den ytan som ska vara mot lamellsidan iaf inte ska vara i fas med kuggkransen..om du förstår vad jag menar. Och det ser det ju ut att vara så som du satt det :!:

• 2 weeks later...
  • Author
comment_31617

Nu verkar det som om jag har löst startmotor problemet. Jag saknade ju ca 8mm för att kuggkransen skulle komma rätt i startmotorn. Jag löste det genom att köpa en noskon för automat startmotor som är längre och nu startar den som den ska utan bekymmer. Gjorde 10starter i rad utan problem.

Vad det är skönt när det går åt rätt håll :)

Tackar för hjälpen

mike