ht67 cmc 1502 August 15, 2003 Report August 15, 2003 Hej på Er!Jag har en fråga som det skulle vara bra att få lite synpunkter på ifrån olika håll...Jag funderar på att ev. köpa en ny motor till min musse. För när jag väl rivit isär min nuvarande 351c så kommer det säkert ändå att skena iväg i kostnad om jag ska renovera och trimma motorn på ett genuint och riktigt sätt. Men som sagt, det är mycket pengar som det handlar om.1. Vilken modell rekommenderas och i så fall vilka för/nackdelar är det? Det är ju inte kul att köpa en motor för ca 50.000.- och sen får man höra att "När du ändå köpte en ny så skulle du naturligtvis ha inte valt den där... " 2. Passar 351W lika bra utan att behöva ändra något?3. Hur vet jag om jag idag har ett "long block" eller "short block"?Tacksam för synpunkter och ideér!/John Johansson, HT -67 Citera
Gäst August 15, 2003 Report August 15, 2003 Hej!Short eller Longblock har inget med motorn som du har att göra.Det är termer som motorbyggare använderLongblock betyder att motorn levereras med topparShortblock betyder att motorn levereras utan topparNär det gäller val av motor idag så är 351W helt outstanding.Billigare,starkare,lättare,tar mindre plats och mer eftermarknadsprylarDen har samma motorfästen som 351C351C har igentligen få fördelar förutom när man ska ha helt orginal så är den rätt.I ditt fall fanns inte 351CMen om din motor visar sig vara frisk och renoveringsbar så är det lönsamt att behålla.Det beror ju lite på vad du själv vill göra och hur tjock din plånbok är? Citera
ht67 cmc 1502 August 15, 2003 Author Report August 15, 2003 Tack! Nu ramlar det ner några poletter... Man lär sig nåt nytt varje gång!Jag bor rätt så långt ifrån där jag har bilen och garaget. Det är nog därför jag funderar på en färdig motor för att sen i mån av tid kunna få ordning på min nuvarande 351C och sälja den.Jag tycker det känns svårt att få grepp om allt som behöver göras för att få min -72 motor med 160HP original till en ~350HP motor. Jag vet att det går att plocka många kusar ur motorerna men det ska ju hålla också.1. Är det "bara" att lyfta i en 351W? Är det exakt samma fästen till FMX-lådan mm.?2. Passar mitt Mallory Unilite brytarlösa system på Windsor eller måste jag skaffa nytt?3. Det finns en del saker jag inte förstår på engelska...vad är "High Intensity Aluminum True Roller Rockers "?/John Johansson, HT -67 Citera
Gäst August 15, 2003 Report August 15, 2003 Ska du plocka ut mycket effekt är 351W bästa valet.1. Japp bultas på direkt! Har själv exakt så.2. Mallory Unilite passar ej3. Det betyder att du har rullvippor i aluminium. Jag har exakt samma och de ser ut som nedan. High Intensity är bara lite häftiga ord som dom tror säljer bättre! Citera
ht67 cmc 1502 August 15, 2003 Author Report August 15, 2003 Tack för hjälpen Per!Nu har jag fått en del att fundera på...nu är det "bara" finansieringen kvar! Ha de!/John Johansson, HT -67 Citera
Taifun38 September 21, 2003 Report September 21, 2003 Jeg bygget en 392" stroker basert på 351W, det er også vanlig å "stroke"(forlenge slaglengden) disse motorene til 427". Disse strokerkombinasjonene er utrolig bra på 351W motorene! Man øker dreiemomentet(vridet) enormt og man kan bygge motoren for absolutt lugnt gatebruk eller full racing avhengig av motorkomponenter. Det er ikke tvil om at Windsormotoren er et bedre valg idag om man ikke allerede har en god Cleveland eller må ha denne pga. originalitetMin motor står i en -68FB og er koplet til en Tremec TKO 5sp og 3:89 utv. i bakakselen. På landeveien drar den 1,2l/mil og på strippen gjør den 1/4-milen på 12,1sek/185km/t Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.