Jump to content

Projekttråd MR MIX GOES WILD WITH MUSTANG


mrmix

Recommended Posts

Ford Mustang Gt cab 1999, manuell, trippelsvart.

har hitils uppdaterats med:

Ferrita fullflödesystem (racekattar7racedämpare)

sänksats (dämpare/fjädrar) på väg hem

div alu detaljer på väg hem(alu knappar till farthållaren, alu/kromring runt växelspak damask, alu knoppar till luftreglagen,

Roush kjolpaket beställt från usa

Projektorlysen beställda

nya bakljus hemkommna

Mach 460 anläggningen ligger nu på bänken, i dagsläget sitter en provisorisk lösning i bilen med:

framsystem Cdt hd62 6.75" kit

basar: 2st Cdt HD12SQ 25L/bas

slutsteg Ground zero gzna4350x 4x150w rms (kopplat 2x150w rms fram 1x700w rms till basarna)

Quck shift spak till org lådan

har hittat en 4.6L maskin som ska rivas i bitar och preppas/överladdas, står dock å velar om ja ska åka kompressor eller turbo vad tycker ni??

några bilder kommer upp snart, samt länken till min nya sida så fort den är klart där detta bygge samt mina andra pågående byggen kan följas.

Link to comment
Share on other sites

bilen ska få sig en ny lack under vintern, huven kommer bytas ut samt en ny vinge

inredningen kommer byggas om lite, dörrasidorna byggs om och eventuellt sidopanelerna vid baksätet också,

instrumentbrädan byggs troligen om ifall ja får tag på en extra bräda till vettiga pengar, all denna ombyggnation för att ge plats åt ljud/bild installationen,

skuffen kommer fyllas med 3 slutsteg från ground zero, troligen 2st 12" basar (annan modell än ja har nu) ett kit 5,25-6,5" beroende på vad som får plats, samt ett par tv skärmar, nödvändigt?? absolut inte men bilen kommer användas som demobil och ska förhoppningsvis premiärvisas på Elmia bilsport performence show 2007.

finns tankar på att bygga om ferrita systemet till sidepipe system,

ska plockas i en värre diff, samt nya bussningar i hela chassiet samt uppgradera bromsarna runt om,

växellådan ersätts troligen av en T56 (6växlad låda) hade en sån i min gen4 trans am och den va mycket trevlig å ha å göra med.

Link to comment
Share on other sites

Kompressor all the way om du har en GT

Har 4:30 utväxling liggandes med monteringskit och kalibrator om du vill få lite mer GO i bilen.

okey och varför just kompressor?? säger absolut inte att du har fel, bara nyfiken på just varför?

va ska du ha för utväxlingen/kalibratorn? (kan ta de via pm om du vill)

Link to comment
Share on other sites

En kompressor känns ju mera som jänk, turbo sitter det ju i var o varannan japs/volvo ;)

Sen puttar ju kompressorn på direkt, det gör ju inte turbon.

Jag tycker då kompressor iaf.

Skall bli väldigt kul o följa detta bygge!

Lycka Till

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Kompressorn är billigare och finns mer att välja på till GT:n.

Fler att fråga om råd hos etc.

Jag har 4:30 Gears

Inkl monteringskit

och kalibrator för hastighetsmätaren.

Pris i USA för detta (ex frakt, tull och moms) är: 2500:-

Du får köpa för 2000:-

Allt är nytt i kartong.

Link to comment
Share on other sites

Kompressorn är billigare och finns mer att välja på till GT:n.

Fler att fråga om råd hos etc.

Jag har 4:30 Gears

Inkl monteringskit

och kalibrator för hastighetsmätaren.

Pris i USA för detta (ex frakt, tull och moms) är: 2500:-

Du får köpa för 2000:-

Allt är nytt i kartong.

och hur mycke skillnad gör detta på bilen? hur mycke ändras varven kontra hastighet? är ju lite rädd för att få allt för högt varv på maskin vid 90/110 km/h då den går väldigt tyst nu, men ligger ja på 140km/h ca så får ja ett högre ljud,

vem monterar sådant här i trakterna, å till vilken kostnad ca?

Link to comment
Share on other sites

på den 6växlade lådan har du ju 0.62 i utväxling så där är det ju några varv mindre bara där.

(iofs inte så mycket men alltid ngt)

Stig grejar bytet, vad kan han ta? 3-4000kr för arbetet?

www.axleandparts.se

annars gör bytet en vädligt stor skillnad i prestanda.

4.30 är iofs väldigt mycket, 4.10 är väl vanligast på en nyare maskin, fast återigen, det handlar inte om några stora skillnader, kanske äts upp av skillnaden mellan 0.68 och 0.62, orkar inte räkna idag, solsting:)

Jag skulle också välja en kompressor, vill man ha ketchupeffekten kan man ju trimma japsare...och det vill vi ju inte

8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Humm, jag kollade precis igenom min utkorg på zatzy och jag kunde inte hitta det pm jag skickade till dig förut. Kom det fram?

Där skrev jag allafall allt om alla varianter du kan köra med.

Grundtanken är att du inte ska gå över ~400rwhp med originalmotorn.

Ska du köra med originalshortblock (dvs. block, vev, stakar och kolvar) räcker därför kompressor finemang.

Väljer du att sätta i ballare grejer i motorn är det turbo som gäller. Det är mycket effektivare. Ex. en 2003 cobra har 390hp vid 9psi med kompressorn. Sätter man på ett turbokit och laddar 9psi då är du närmare 500hp, vid samma laddtryck!

Plus att du kan kompensera dåligt flödande toppar med mer laddtryck, om du inte ska porta dem tex.

De minsta turbokiten från HP räcker till cirka 900rwhp. Så du har marginal för framtida uppgraderingar!

Behöver du grejer till motorrenoveringen så har jag:

Ford Racing högvolymsoljepump (ett måste att byta om man river isär en 4.6l)

Ventilkåpepackningar

Insugspackningar

Headerspackningar

m.m. Hör av dig om vad du behöver!

/Andreas tel: 070 881 30 77

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...