Jump to content

Olja


Martin CMC1324

Recommended Posts

Jag skulle föreslå ca 2 liter i bakaxeln, ca 3 liter i lådan, och 5 i motorn.

Du har en påfyllningsplugg i bakaxeln, fyll till kanten på den. Samma sak med lådan, du har påfyllningsplugg på passagerarsidan. Dock lite bökig att komma åt att fylla, jag använde en plastslang med tratt från motorrummet och ner till påfyllningen innan jag skaffade specialprylar.

När du fyller motorn, fyll filtret (för det byter du väl?) så gott det går och sedan resterade olja från en 4 liters dunk i motorn. Kolla sedan nivån på stickan efter en stund, och komplettera eventuellt. Jag kör med ca 4 liter i min, men jag kör ju inte på gatan längre.

Lycka till!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Nu när vi ändå är inne på olja i Växelåda och Bakaxel.

Vad kör ni med för olja i dessa grejer????

Man blir ju rent villrådig vad man ska ha i dessa grejer, nån sa till mig syntet i bakaxeln och nånstans läste jag absolut inte syntet i en 8,8" bakaxel.

Växelådan ska vad jag vet ha automatolja (T45 man) Men jag har även hört ryckten om att man ibland häller annan olja i dom låderna.

Så nu undrar jag vad kör ni och har det fungerat bra?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Redline LightWeight ShockProof Gear Oil ( http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=20 ) i bakaxeln. Körde även med den innan jag monterade spole, men hade då friction additive i för diffens skull. Jag har själv bara 1 liter i bakaxeln då jag har C-clip-eliminators i axeländarna (helkapslade lager) och därför inte behöver olja ut i rören längre.

I växellådan (T-5) så kör jag med Redline ATF D4, på inrådan av Bob Hanlon ( www.hanlonmotorsports.com )

( http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=19 )

Dessa oljorna är inte billiga, men har visat sig funka jäkligt bra.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

vad ger du för redlineoljorna i sverige?

Jag vet faktiskt inte exakt, men ATF D4 kostar väl dryga 200 nånting/qt. Bakaxeloljan kommer jag inte ihåg vad jag gav för, det var ett tag sedan jag köpte på mig.

Dock snart dags igen, ska byta från 4.30 till 4.88. Ska bli intressant att se vad som händer då... :D

Autoexpertens ägare MATAB har generalagenturen för Redline i Sverige, så deras butiker brukar hålla ett bra sortiment alt ta hem på en dag.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...