August 17, 200618 yr comment_31985 Hallojnågon som har bra koll på hur mycket man kan öka trycket på spridarna?orginal Ford Motorsport 24lb F1TE-D5A (bosch 0 280 150 947) standard tryck 2.7bar / 39psi..3bar bör väl inte vara några problem? kan man gå högre?tanken är att kompressor mata bilen.. men spridare är ju ganska dyra, om man inte kan hitta från någon volvo lr dyligt på skroten.. Överladd o för lite soppa vill ju motorn inte vara med om stadigare pump o ställbar regulator skall självklart inhandlas./Peter
August 17, 200618 yr comment_31989 Peter, man kan öka trycket till över 60psi, Men med detta kommer det en hel del andra problem, som t.ex körbarhet... Ifall du inte har möjlighet att justera pulslängderna framför allt på tomgång, så kommer du ganska snart att börja släcka stiften, och bilen kommer att gå som skit. Jag har själv provat att köra ca 50psi, men med det så krävs ca 1500 varvs tomgång för att överhuvudtaget hålla motorn vid liv. Detta med en A9L och RPM Extender ställd till 13:1 på A/F ration. Har backat ner till 45 psi, och nu funkar det hjälpligt. Tilläggas bör ju att jag inte kör min bil speciellt mycket mer än på fullgas numera...Har förresten en 190lph pump.Så länge du inte toköverladdar (>ca 15 psi) kan originalsystemet hantera det ökade luftflödet hyfsat, men om du tycker spridarna är en stor utgift så ska du nog fundera en gång till. Det kommer att behövas en hel del utrustning ändå. Tandsystem med Boost retard, FMU, större bränslepump annan MAF m.m. Lägg till ett par tusen på nödvändiga mätare osv... mvhJocke
August 18, 200618 yr Author comment_31996 Tackar för svaret!Nja stor utgift är det väl inte men många bäckar små..Får väl prova mig fram när det blir dags..enligt denna artikel bör de ju klara ~400hk, sen kan man ju prova hur högt det går att gå för att vara på säkra sidan.http://autospeed.drive.com.au/cms/A_0102/article.htmlbränslepump får bli något liknande 190-255lph 100-90psi ~100$Hade väl tänkt mig 8-9psi laddtryckkan detta vara något?http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skukenne bell verkar bara vad jag kan se på deras hemsida skicka med en FMU till 5.0 smygar kittet.
August 18, 200618 yr comment_32010 Peter, du kan förmodligen använda vilken som helst av de justerbara regulatorer som finns tillgängliga. Ett tips i sammanhanget där bara, se till att du köper till en mätare att motera antingen på Schradervalven, alt serviceporten på regen. Jag kör själv med Aeromotive. Du klarar dig ganska långt med dina 24-spridare. Jag har bara agerat lite bollplank till en kompis i Norge (-86gtstang här på forumet) under hans installation av en ATI Procharger med intercooler, så jag har inte installerat något komplett kit själv. Tror han kör med 30 spridare, men laddar lite mer och kör ju med intercooler.Du kan ju kolla med honom om det är nåt specifikt du funderar över, han har bra koll på vad som gäller. mvhJocke
August 18, 200618 yr Author comment_32013 Regulatorn kanske är onödig om man har en FMU som vad jag kan se/förstått bara stryper returflödet efter standard regulator..??boost retardhttp://www.msdignition.com/tc_18.htmDenna funkar?? skapligt pris o verkar väldigt simpel att instrallera..Pump ~100$ (summit)FMU ~150$ (summit)något mer man absolut behöver?Kompressorn blir en skruv, fabrikat efter pris/tillgänglighetSen blir det intressant att tillverka en infästning till kompressorn som passar på orginal insugs botten.. Tanken är att det ska vara ganska simpelt att skifta till besiktningen. mycket jobb, undra om det blir av överhuvudtaget Maf o spjällhus behåller jag orginal så länge, så får man se hur långt det funkar.. Om de funkar? Maf:en vet väl inte om det sitter en blåsmaskin efter den? Försökte höfta lite med ett skjutmått i maf:en, fick det till ca 80mm.. Kanske räcker en liten bit?mvh/Peter