Jump to content

69 Mach 1 Super Cobra Jet R Code


Peter CMC1869

Recommended Posts

Äntligen får jag vara med och leka....... Trodde inte den skulle bli klar innan sommaren är slut, men nu står den där och vrålar :-) Lite småfix med emblem och stripes. Färgen ser lite skum ut på bilderna med den är iallafall Calypso Corall om någon undrar.

Peter CMC 1869

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Äntligen får jag vara med och leka....... Trodde inte den skulle bli klar innan sommaren är slut, men nu står den där och vrålar :-) Lite småfix med emblem och stripes. Färgen ser lite skum ut på bilderna med den är iallafall Calypso Corall om någon undrar.

Peter CMC 1869

Hej Peter jag har också en scj bil men det har visat sej att jag har en svängnings dämpare till en cj motor på min motor. Har du rätt dvs en original eller har du kanske en modernare variant. Original verkar vara svåra att få tag på så man kanske får inrikta sej på att skaffa en ny tillverkad. Har du någon erfarenhet av detta problem? Mats cmc 336

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats

Pillar lite med 428 CJ/SCJ :D

Svängnings dämpare til SCJ er lite dyra :shock:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &rd=1&rd=1

Dykar dock upp på ebay ofta.

Aftermarket alternativ kan finnes her;

http://www.fastpts.com/cgi-bin/hazel-cg ... dhome.html

http://performanceparts.com/product_gro ... =7&sgid=42

http://www.coasthigh.com/Dampers/Romac/ford_fe.htm

Finns even av og til her;

http://www.428cobrajet.org/forum/viewforum.php?f=8

Lite info om orginal finns her;

http://428cobrajet.com/id-balancer.html

John

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats,

Är du säker på att du har rätt vev och stakar? Har du en s.k "cookie cutter" precis bakom svängningsdämparen? SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad så det går inte att byta utan att balancera om hela paketet med vevaxel, stakar, kolvar, svänghjul/flexplatta..... Men det vet du säkert redan.

Jag har original och dom dyker upp på E-bay titt som tätt. Såg att john gett en del förslag på eftermarknadgrejer, det har jag ingen koll på men det är jag övertygad om att han har.

Lycka till,

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats,

Är du säker på att du har rätt vev och stakar? Har du en s.k "cookie cutter" precis bakom svängningsdämparen? SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad så det går inte att byta utan att balancera om hela paketet med vevaxel, stakar, kolvar, svänghjul/flexplatta..... Men det vet du säkert redan.

Jag har original och dom dyker upp på E-bay titt som tätt. Såg att john gett en del förslag på eftermarknadgrejer, det har jag ingen koll på men det är jag övertygad om att han har.

Lycka till,

/

Peter

Jag har rätt prylar tex veven, stakarna, den lösa balansvikten, svänghjulet

men när jag tog isär motorn förra året och kollade upp alla delarna upptäckte jag att jag har fel dämpare, min är till en cj. Varför det sitter fel dämpare har jag ingen aning om. Men jag tror det får bli en nytillverkad. Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats,

Om motorn har fungerat bra tidigare med SCJ delar och CJ svängningsdämparen så är den med största säkerhet ombalancerad någon gång. Att byta tillbaka till en SCJ dämpare skulle förmodligen få motorn i obalans. Inga roterande SCJ delar går att byta mot en CJ del utan att balansera om.

Jag skulle rekomendera att du oavsett vad du sätter på för dämpare, ser till att få paketet kontrollerat/ ombalancerat. Man tillät ganska stora marginaler från fabriken, så de flesta motorer mår bra av en finlirs balancering även om rätt saker sitter på.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

... SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad ...

Båda är externt balanserade, faktum är att alla 410:or och 428:or är externt balanserade medan alla övriga FE är internt balanserade.

"Cookie cuttern" kom till för att SCJ bl.a. har tyngre vevstakar än CJ ("Le Mans"-typ) som behövde balanseras ut.

Link to comment
Share on other sites

... SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad ...

Båda är externt balanserade, faktum är att alla 410:or och 428:or är externt balanserade medan alla övriga FE är internt balanserade.

"Cookie cuttern" kom till för att SCJ bl.a. har tyngre vevstakar än CJ ("Le Mans"-typ) som behövde balanseras ut.

Sant, jag borde skrivit olika externt balancerade....... Man ska vara noga med vad man skriver :oops:

Du som är en påläst CJ kille, håller du med mig i övrigt gällande balancering av motorn och CJ vs. SCJ delar? Alltid bra med en "second opinion".

Link to comment
Share on other sites

Om motorn bara ska användas på gatan kan man nog klara sig utan balansering, men då vill det till att man har alla de korrekta delarna för just den motorversionen. 6 olika vevaxlar (4 CJ och 2 SCJ) och 5 olika kolvar (3 CJ och 2 SCJ) är bara två exempel på snårskogen man har att ta sig genom. Till detta kommer alla årens reparationer där de rätta delarna ersatts av F-n vet vad.

Så, det enklaste sättet är att ta de delar man har, kan få tag i, och balansera hela baletten. Det kostar inte så mycket extra när man ändå håller på med en så pass dyr motor som en CJ/SCJ, de blocken växer liksom inte på trän.

Och så särskilt kul är det ju heller inte att lyfta en FE i och ur en Mustang några gånger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering. Nu har jag syndat..... Slängde in en MSD Pro Billet och den funkar som en dröm :lol: Boxen tryckte jag in under instrumentbrädan. Det enda som ska in nu innan sommaren är klockan som är på reparation. Annars så är det bara gummikonsumtion som är planerad till nästa vinter.

Vi ses i sommar.

post-2705-144839113314_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
... SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad ...

Båda är externt balanserade, faktum är att alla 410:or och 428:or är externt balanserade medan alla övriga FE är internt balanserade.

"Cookie cuttern" kom till för att SCJ bl.a. har tyngre vevstakar än CJ ("Le Mans"-typ) som behövde balanseras ut.

Fick tag i en originaldämpare!! och en uppsättning Le mans stakar. En bra oslipad vev hade jag stående sen tidigare så det kommer nog att bli bra till slut. Håller på att bygger mej ett eget garage så bilen kommer nog inte ut på några år, men den som väntar på något gott........ Mats 336

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...