Peter CMC1869 August 20, 2006 Report August 20, 2006 Äntligen får jag vara med och leka....... Trodde inte den skulle bli klar innan sommaren är slut, men nu står den där och vrålar :-) Lite småfix med emblem och stripes. Färgen ser lite skum ut på bilderna med den är iallafall Calypso Corall om någon undrar.Peter CMC 1869 Citera
Janne Holm CMC1740 August 20, 2006 Report August 20, 2006 Snyggt jobbat Några veckor till finns det väl att njuta Musse körning Citera
Peter CMC1869 August 20, 2006 Author Report August 20, 2006 Man får väl skaffa dubbat i värsta fall Citera
NiklasW August 21, 2006 Report August 21, 2006 Fint! Har du haft den under renovering eller är den nyimporterad? Citera
matteponken August 21, 2006 Report August 21, 2006 Ser ursnygg ut Ska själv ha min 69:a i samma färg.. Citera
mats karlsson March 10, 2007 Report March 10, 2007 Äntligen får jag vara med och leka....... Trodde inte den skulle bli klar innan sommaren är slut, men nu står den där och vrålar :-) Lite småfix med emblem och stripes. Färgen ser lite skum ut på bilderna med den är iallafall Calypso Corall om någon undrar.Peter CMC 1869Hej Peter jag har också en scj bil men det har visat sej att jag har en svängnings dämpare till en cj motor på min motor. Har du rätt dvs en original eller har du kanske en modernare variant. Original verkar vara svåra att få tag på så man kanske får inrikta sej på att skaffa en ny tillverkad. Har du någon erfarenhet av detta problem? Mats cmc 336 Citera
JohnB March 10, 2007 Report March 10, 2007 Hej MatsPillar lite med 428 CJ/SCJ Svängnings dämpare til SCJ er lite dyra http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &rd=1&rd=1Dykar dock upp på ebay ofta.Aftermarket alternativ kan finnes her; http://www.fastpts.com/cgi-bin/hazel-cg ... dhome.htmlhttp://performanceparts.com/product_gro ... =7&sgid=42http://www.coasthigh.com/Dampers/Romac/ford_fe.htmFinns even av og til her; http://www.428cobrajet.org/forum/viewforum.php?f=8Lite info om orginal finns her; http://428cobrajet.com/id-balancer.htmlJohn Citera
Peter CMC1869 March 10, 2007 Author Report March 10, 2007 Hej Mats,Är du säker på att du har rätt vev och stakar? Har du en s.k "cookie cutter" precis bakom svängningsdämparen? SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad så det går inte att byta utan att balancera om hela paketet med vevaxel, stakar, kolvar, svänghjul/flexplatta..... Men det vet du säkert redan.Jag har original och dom dyker upp på E-bay titt som tätt. Såg att john gett en del förslag på eftermarknadgrejer, det har jag ingen koll på men det är jag övertygad om att han har.Lycka till,/Peter Citera
Peter CMC1869 March 10, 2007 Author Report March 10, 2007 Nu har stripen iallafall äntligen kommit på Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 11, 2007 Report March 11, 2007 Hej.Jag tycker det ser mycket bra ut, en underbar modellav Mustang som verkligen visar musklerna. SNYGGT JOBBAT. Citera
mats karlsson March 12, 2007 Report March 12, 2007 Hej Mats,Är du säker på att du har rätt vev och stakar? Har du en s.k "cookie cutter" precis bakom svängningsdämparen? SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad så det går inte att byta utan att balancera om hela paketet med vevaxel, stakar, kolvar, svänghjul/flexplatta..... Men det vet du säkert redan.Jag har original och dom dyker upp på E-bay titt som tätt. Såg att john gett en del förslag på eftermarknadgrejer, det har jag ingen koll på men det är jag övertygad om att han har.Lycka till,/PeterJag har rätt prylar tex veven, stakarna, den lösa balansvikten, svänghjuletmen när jag tog isär motorn förra året och kollade upp alla delarna upptäckte jag att jag har fel dämpare, min är till en cj. Varför det sitter fel dämpare har jag ingen aning om. Men jag tror det får bli en nytillverkad. Mats Citera
Peter CMC1869 March 12, 2007 Author Report March 12, 2007 Hej Mats,Om motorn har fungerat bra tidigare med SCJ delar och CJ svängningsdämparen så är den med största säkerhet ombalancerad någon gång. Att byta tillbaka till en SCJ dämpare skulle förmodligen få motorn i obalans. Inga roterande SCJ delar går att byta mot en CJ del utan att balansera om. Jag skulle rekomendera att du oavsett vad du sätter på för dämpare, ser till att få paketet kontrollerat/ ombalancerat. Man tillät ganska stora marginaler från fabriken, så de flesta motorer mår bra av en finlirs balancering även om rätt saker sitter på.Lycka till! Citera
Nenne March 13, 2007 Report March 13, 2007 ... SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad ...Båda är externt balanserade, faktum är att alla 410:or och 428:or är externt balanserade medan alla övriga FE är internt balanserade."Cookie cuttern" kom till för att SCJ bl.a. har tyngre vevstakar än CJ ("Le Mans"-typ) som behövde balanseras ut. Citera
Peter CMC1869 March 13, 2007 Author Report March 13, 2007 ... SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad ...Båda är externt balanserade, faktum är att alla 410:or och 428:or är externt balanserade medan alla övriga FE är internt balanserade."Cookie cuttern" kom till för att SCJ bl.a. har tyngre vevstakar än CJ ("Le Mans"-typ) som behövde balanseras ut.Sant, jag borde skrivit olika externt balancerade....... Man ska vara noga med vad man skriver Du som är en påläst CJ kille, håller du med mig i övrigt gällande balancering av motorn och CJ vs. SCJ delar? Alltid bra med en "second opinion". Citera
Nenne March 13, 2007 Report March 13, 2007 Om motorn bara ska användas på gatan kan man nog klara sig utan balansering, men då vill det till att man har alla de korrekta delarna för just den motorversionen. 6 olika vevaxlar (4 CJ och 2 SCJ) och 5 olika kolvar (3 CJ och 2 SCJ) är bara två exempel på snårskogen man har att ta sig genom. Till detta kommer alla årens reparationer där de rätta delarna ersatts av F-n vet vad.Så, det enklaste sättet är att ta de delar man har, kan få tag i, och balansera hela baletten. Det kostar inte så mycket extra när man ändå håller på med en så pass dyr motor som en CJ/SCJ, de blocken växer liksom inte på trän. Och så särskilt kul är det ju heller inte att lyfta en FE i och ur en Mustang några gånger. Citera
JohnB March 14, 2007 Report March 14, 2007 de blocken växer liksom inte på trän. Om det fanns slike trän, då ville jag ha en hel skog John Citera
Peter CMC1869 March 15, 2007 Author Report March 15, 2007 Det är bra om det även växer lite vevaxlar i den skogen....... Inte direkt ett överflöd av 1UA och 1UB heller. Citera
Peter CMC1869 April 21, 2007 Author Report April 21, 2007 En liten uppdatering. Nu har jag syndat..... Slängde in en MSD Pro Billet och den funkar som en dröm Boxen tryckte jag in under instrumentbrädan. Det enda som ska in nu innan sommaren är klockan som är på reparation. Annars så är det bara gummikonsumtion som är planerad till nästa vinter. Vi ses i sommar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 21, 2007 Report April 21, 2007 FY-Fan vaaaa fränn den är, snyggt jobbat. Citera
Peter CMC1869 April 25, 2007 Author Report April 25, 2007 Tack, ja det känns skönt att den "nästan" är klar Citera
mats karlsson September 21, 2007 Report September 21, 2007 ... SCJ är till skillnad från CJ externt balacerad ...Båda är externt balanserade, faktum är att alla 410:or och 428:or är externt balanserade medan alla övriga FE är internt balanserade."Cookie cuttern" kom till för att SCJ bl.a. har tyngre vevstakar än CJ ("Le Mans"-typ) som behövde balanseras ut.Fick tag i en originaldämpare!! och en uppsättning Le mans stakar. En bra oslipad vev hade jag stående sen tidigare så det kommer nog att bli bra till slut. Håller på att bygger mej ett eget garage så bilen kommer nog inte ut på några år, men den som väntar på något gott........ Mats 336 Citera
JohnB September 21, 2007 Report September 21, 2007 Fick tag i en originaldämpare!! och en uppsättning Le mans stakar. Mats 336Va det dyrt?;-)John Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.