Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Allt gick bra, fram tills jag precis skulle köra in till besiktningen.

Jag lät bilen stå på medans jag väntade på att få köra in och precis när mitt reg.nr. kommer upp så "hostar" bilen till och dör. Gnista har jag men förgasaren är helt torr. Killen på verkstaden är rätt säker på att det handlar om att mitt alu.edlebrockinsug blir så varmt av motorn att bensinen förångas. Vi lät bilen stå en stund, pumpade så vi såg att bränsle kom in i förgasaren, men den tände ändå inte. Verkstadskillen nämnde något om en plåt eller liknande under insuget skulle hjälpa.

Det verkar ju vara en bra lösning men någon som har något annat att säga om detta problem?

mvh//Magnus

Det senaste jag såg här på forumet om det, var några som hade kapat till en bit tjock plyfa och satt mellan förgasaren och insugsgrenrören, och därigenom på ett effektivt sätt isolerat förgasaren från värme.

Sen är det ju alltid smart att dra in kall luft från utsidan av motorrummet istället för den superupphettade luften i motorrummet.

Vad säger experterna? :--

Hej!

Allt gick bra, fram tills jag precis skulle köra in till besiktningen.

Jag lät bilen stå på medans jag väntade på att få köra in och precis när mitt reg.nr. kommer upp så "hostar" bilen till och dör. Gnista har jag men förgasaren är helt torr. Killen på verkstaden är rätt säker på att det handlar om att mitt alu.edlebrockinsug blir så varmt av motorn att bensinen förångas. Vi lät bilen stå en stund, pumpade så vi såg att bränsle kom in i förgasaren, men den tände ändå inte. Verkstadskillen nämnde något om en plåt eller liknande under insuget skulle hjälpa.

Det verkar ju vara en bra lösning men någon som har något annat att säga om detta problem?

mvh//Magnus

Harr du headers?.

Om inte sitter hotspotspjället kvar på orginalgrenröret?,isåfall kan det vara hoprostat i stängt läge?

(liknande problem kan uppstå i ett avgassystem med för mycket mottryck,= besiktningssystem :lol: )

Men du skriver att du har edelbrock,är det ett insug som har förvärmning överhuvudtaget?(enplans brukar inte ha förvärmning)

Har du förvärmning ,kan den enkelt blockeras med tunna plåtar,(typ kaffeburks plåt ) över "avgaskanalerna" som går upp i insuget.

Men det kan också vara så att din tändning är för lågt ställd(för att få låga avgasvärden),vilket får till följd att motorn går onormalt varm..

Bränsleledningar kan ju också ligga olämpligt så det blir ånglås när motorn är varm och står en stund (men då ska det inget problem vara att starta motorn kall)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...