Jump to content

bromsproblem


Recommended Posts

Jag har lite problem med mina bromsar. Jag fick underkänt i besiktningen, ojämn bromsverkan bak vb 1.3 o hb 0.9 Sen fick jag underkänd för att bromspedalen sjunker ner i botten efter ett tag man har hållt inne bromsen, jag antar att problem hör ihop med varann.

Jag undrar om det är någon som vet vad det kan vara`som gör att pedalen sjunker.

Det jag kan tänka mig är felet är broms eller huvudcylindern.

Någon annan som har något förslag

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag hade samma på min 67:a. Höger bak tog bättre än vänster, men när besiktningsmannen höll på bromsen ett tag så jämnade det ut sig. Felet visade sig vara att det läckte lite bromsvätska från höger bromskolv. Bromsvätskan hamnade på beläggen och då nyper det faktiskt bättre även om jag trodde det skulle vara tvärtom. När man bromsat ett tag försvinner vätskan från beläggen och då nyper det inte längre. Läckage stämmer också bra överens med att pedalen sjunker.

Ta bort trumman och kolla efter läckage är mitt råd.

Mvh,

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Ja det är kanske huvudbromscylindern då. Jag tog bort trumman igår och kollade. Men såg inget läckage inne i trumman. Provade att bromsa med såg inget läckage. Provade att lufta bromsarna med men det var ingen luft i systemet.

Backarna var kanske lite löst inställt, trumman var rätt lätt o ta bort ska prova med att justera ut dom lite, men tycker det borde inte göra så stor skillnad.

Annars får det väll bli en ny huvudbromscylinder.

mike

Link to comment
Share on other sites

Ja det är kanske huvudbromscylindern då. Jag tog bort trumman igår och kollade. Men såg inget läckage inne i trumman. Provade att bromsa med såg inget läckage. Provade att lufta bromsarna med men det var ingen luft i systemet.

Backarna var kanske lite löst inställt, trumman var rätt lätt o ta bort ska prova med att justera ut dom lite, men tycker det borde inte göra så stor skillnad.

Annars får det väll bli en ny huvudbromscylinder.

mike

Backarna i bromstrummorna ska alltid justeras lika annars tar bromsarna olika, att pedalen sjunker låter som huvudbromscylindern om det inte finns något synligt läckage

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om ni (du) gör som jag, skrotar självjusteringar både fram

och bak det blir enklare att göra detta själv i stället för att

tro på att självjusteringarna fungerar prickfritt. :shock:

Justera upp backarna så hårt att det inte går att justera, gå

tillbaka 5 justeringshack, samma antal på båda sidor, känn

om hjulen går att snurra utan att det är tungt. :?

Går det inte att snurra, justera ifrån ett eller ett par hack,

kolla igen om det går lättare att snurra på hjulen, går det

tungt fortfarande, pröva med ett hack till o.s.v.

Kom ihåg att alltid justera med samma antal hack på båda

sidor. 8)

Fördelen med att göra på detta sätt är i första hand för

att få bakbromsar att gå ut senare än fram, detta tillväga-

gångssätt är det bästa för att få trummbromsar att arbeta

olika, är självjusteringarna kvar blir det oftast att bromsar

fram nyper samtidigt som bakbroms vilket inte är fördel-

acktigt i höga farter. :shock:

Att justera bakbromsar så att de tar lite senare gäller även

till fördel för kombinationen skivor-trummor även om det

finns en reducering i systemet. :roll:

Jag har testat detta på flera Mustanger och det har bara givit

ett possetivt resultat. 8)

Det är också väldigt viktigt att byta hjulcylindrar bak, om du

mot förmodan får läck eller problem med en så tar det inte

lång tid förän den andra också pajar, bytt alltid båda vid

samma tillfälle tillsammans med nya backar, på detta sätt

blir det en lång tid med friska bromsar bak. :shock:

Bra bromsar är en billig livförsäkring, finns ingen anledning

att försöka spara pengar på detta, priset för båda sidor med

alla monteringsdetaljer som fjädrar, backar, cylindrar är

ca: 1500.- , detta håller sedan i minst 10ÅR, med de relativt

små körsträckor vi har om året. :?

Passa på att byta till annan bromsvättska på samma gång.

Silikon bromsvättska använder jag i alla hobbybilar och det

har till idag alldrig varit några problem med bromsar,

det har också varit till stor fördel då man slipper en massa

underliga bromsproblem som vanlig bromsvättska kan ställa

till med. 8)

Som vanligt skriver jag mer än nödvändigt, ni får förlåta mig

och jag vill inte kasta sten på någon, som tur är får vi tycka

olika. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...