September 14, 200618 yr comment_32698 Jo, vad ska man ha för lufttryck i diverse dimensioner?Och hur är det med högprofil och lågprofil, hörde nån som sa att om man har för lite luft i lågprofil så sliter det som tusan i mitten på däcken???Men nu är det så att jag har 245/45/R17 på min bil, men hur mycket luft ska jag köra i dom? Någon som har en susning? Vet inte vad jag kör på nu, men bakdäcken slits på bara i mitten tycker jag, kanske kör på för mycket luft?Jaja, tacksam för alla svar och teorier!
September 15, 200618 yr comment_32704 Hej.Du har för mycket luft i bakdäcken om de slits påmitten. Det är nästan en smaksak hur mycke luft man villha i däcken, som en grundregel för däcktryck påmoderna däck kan du prova med 2 - 2,2 - ,5 kilo. Det har heller inte någon störe betydelse vilken storlekdet är på däcken, typ 195X65X15 eller 245X55X16osv.
September 15, 200618 yr comment_32724 Jag har en Terrano med Pirelli 245/70-16 och på dessa däck skall man öka trycket om det slits mer på mitten, mitten är konstant och ett högre tryck trycker ut sidorna enbart.Sven
September 15, 200618 yr Author comment_32726 Så jag ska alltså öka lufttrycket i mina däck när dom slits mycket på mitten?
September 16, 200618 yr comment_32751 Så jag ska alltså öka lufttrycket i mina däck när dom slits mycket på mitten?Jag blev rekomenderad av däckfirman här i stan att åka med ca 3 kilo i lågprofildäcken annars skulle dom slitas mäst på mitten..Det säger emot allt vad min hjärna tycker, har alltid fått lära mig att för lite luft slits ytterkanterna och för mycket slits mitten. Men eftersom "proffsen" sa att det var så här det var så lyder jag det och jag har åkt ca 3000-3500 mil med mina däck nu och dom är helt jämnslitna med 3 kilo.Men som Sven skrev lyssna med "din" däcksfirma vad dom rekommenderar.
September 16, 200618 yr Author comment_32763 Jaja men det var något sådant jag hade för mig, ska smälla i lite extra luft i däcken på den och se hur det blir då
September 19, 200618 yr comment_32855 Kollade med proffsen på Michelin;Det normala är att däcken slits på mitten om man har för mycket lufftryck i däcken, och på skuldrorna om det är för lågt tryck.Men kan också få mittslitage om man har för lågt tryck, speciellt då pålågprofildäck när man kör fort eller forcerat eftersom däcksidorna då inte orkar hålla emot centrifugalkraften som då slungar ut däcket i mitten.Glasklart eller?Svedis
September 19, 200618 yr comment_32863 Var på Pro Imp i Borås idag och gjorde ett jobb. Dom är generalagenter för Avon, Cooper och Mickey Thompson så jag frågade om deras rekommendationer på lufttryck. På en mustang som väger ca 1500 kg tyckte dom att 2.3-2.8 kg var lagom.Att däcken slits i mitten vid för lågt lufttryck höll dom inte med om.Vilket lager dom har förresten, 55000 däck på hyllan!Ha det bra
September 19, 200618 yr comment_32870 Hej.Gör ett kort inlägg, det jag skrev tidigare anser jag är rätt, jag har jobbat en längre tid med både däck och fälgar. Givetvis så går alltid åsikter isär på nästan alla fronterinom motorfordonsvärlden, men för lågt tryck gerslitna utsidor däckmönster och för högt tryck ger mer slitning i mitten. Det räcker med att kolla original instruktionsbok tillvilken bil du än väljer, även går denna infomation igeni enkla verkstadshandböker. Vi är många som sett vad som händer med ett bakdäck i dragracing, när det snurrar på ordenligt, det är nog en av få gången ett däck med lågt tryck slits på mitten.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.