September 27, 200618 yr comment_33137 Har en 65:a 289 och har bytt ut strömfördelaren till en begagnad Autolite.Den gamla fördelaren var lätt att ta upp, och den nya gick lätt att få ner, och upp igen ett par gånger.Efter någon km provkörning skulle jag göra en justering av rotorn ett hack, men då gick det inte att få upp fördelaren. Den går upp ca. 10mm varvid jag ser hur rotorn samtidigt vrider sej, men sedan slår det tvärstopp! Något verkar vara i vägen. Har provat med att ha rotorn i 4-5 olika lägen med samma resultat. Bilen startar fortfarande och går som tidigare.Vad kan ha hänt? Vad ska jag göra?Kloka gubbar hjälp mej med förslag.
September 28, 200618 yr comment_33167 Hej.Rotoraxeln vrider sig då drev går i olika riktning, det skall inte vara något som tar emot, prova att ta i lite mer. Det är vanligt att det känns som den fastnar närman lyfter hela fördelaren. Tänk också på att du har drivningen till oljepumpenpå samma axel som rotorn sitter på. När man ska flytta fördelaren är det viktigt att justeraså att axeln till oljepumpen går i rätt, har man otur kan dra loss axeln från pumpen.
September 29, 200618 yr Author comment_33183 Tack för svaret,tog en skruvmejsel och bände försiktigt, och se, den lossnade! Måste ha fastnat i förbindelsen med oljepumpen tror jag.
September 29, 200618 yr comment_33184 Tack för svaret,tog en skruvmejsel och bände försiktigt, och se, den lossnade! Måste ha fastnat i förbindelsen med oljepumpen tror jag.Stämmer Det du känner när det "tar i" är en bricka som sitter på oljepumpdrivpinnen som fasnat i fördelaren.Brickan tar då i blocket och hindrar då drivpinnen från att åka ur pumpen.Det går med andra ord inte dra ur drivpinnen ur oljepumpen av misstag bara brickan finns där.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.